Visveilig method feeder systeem?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Cor 54
    Newbie
    • 11-03-2015
    • 2
    • Cussy-en-Morvan

    Visveilig method feeder systeem?

    De laatste jaren met succes veel karper gevangen op elasticated method feeders van Preston.
    Maar ook enkele verspeeld. De feeder zat met een wartel direct aan de hoofdlijn.
    nu zoek ik een veilig systeem dat de feeder lost als de lijn breekt.
    Graag jullie ervaring en tips.

    Groet
    Cor
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    De guru elasticated method feeders zijn daar in tegen wel visvelig. Op het moment dat je hoofdlijn breekt blijft de vis niet rond zwemmen met de methodfeeder, omdat hij het elastiek er uit kan trekken. Elk voordeel heeft ook zijn nadeel, als je per ongeluk een keer te ver werpt en je haakt komt vast te zitten en je probeer los te trekken dan ben je je methodfeeder ook kwijt. Dat heb ik dus gehad.

    Ik heb vervolgens de Preston geprobeerd, maar die zijn niet visveilig en bij de eerste uitvoering werd het elastiek aangetast, doordat het nog niet door een buisje liep, zoals bij de nieuwe methodfeeders wel het geval is.

    Ik gebruik nu de inline modellen van Guru.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • ErwinPhiAssen
      Sense and Simplicity
      • 13-03-2011
      • 667
      • Assen

      #3
      Ik gebruik alleen maar de Guru of inline (zonder elastiek) van Drennan.
      De Guru gebruik ik op vijvers. De Drennans gebruik ik op kanalen, omdat daar de kans op karper kleiner is.
      Ik heb ze ook wel eens van Kobra gebruikt, maar deze zijn ook niet vis vriendelijk.

      suc6
      lets make things better

      Reageer

      • Cor 54
        Newbie
        • 11-03-2015
        • 2
        • Cussy-en-Morvan

        #4
        Dank je voor julie reacties.
        Heeft iemand wel eens een soort helicopter rig geprobeerd of een ander type rig waarbij de feeder lost als de lijn breekt?

        Reageer

        • reijntjes
          Swingt(o)(i)pper
          • 12-12-2005
          • 3497
          • Asten

          #5
          Ik zou eens kijken naar een (micro) lead clip systeem. Lost ook de korf of lood als de lijn breekt.
          Groeten

          Frank

          2015 de Belgen verslagen in eigen huis
          2016 walk-over Blauforlaet !
          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

          Reageer

          • peterg
            Komt net kijken
            • 04-01-2010
            • 98
            • IJsselstein

            #6
            Ook ik probeer altijd vis-vriendelijk te vissen.
            Het gaat mij net als de meeste onder ons om ze te vangen.
            De dril het gebonk aan de hengel ff lijntje trekken met een vis.

            Wat voor korf ik ook gebruik het kan altijd los meen ik.
            Inline feeders met een warteltje geklemd. Of method feeders net als een korf aan een flinke speldwartel.
            Daarvoor een rubber stuitje met kraal. Onderlijn aan lusje. Daarachter een rubber stuitje. eventueel met een geknoopt stuitje erachter, zodanig dat deze met enige weerstand de haak kan zetten. Elastiek voor de wat dunnere onderlijn zit dus aan mijn onderlijn.
            Mocht mijn hoofdlijn breken dan kan altijd welk type korf dan ook eraf schuiven.
            Ed Stoop zag ik met een soortgelijke systeem maar hij had een wartel aan zijn hoofdlijn achter de method.
            Ik hoop voor de vis dat deze door het korfje kan!!!!!
            Ik vang net zo goed met de method op deze wijze als met de onderlijn aan of voor de korf.

            De zeer felle aanbeten van Karper tot brasems, doen de lijn (bij mij) niet meer breken.
            Mocht de korf 'vastliggen' in de bodem kan mijn lijn meeschuiven.

            Indien ik heel zachte blubber bodem heb waar de korf in weg zakt schuif ik het achter stuitje ietwat 20 cm naar achteren.
            Hierdoor komt de altijd aanwezige slag en top weerstand van de hengel als dember tegen breuk.
            Simpel systeem. Afgeleidt uit het systeem van een klemmende wartel voor aan.

            Alleen na een paar drils ff de lijn inkorten. Maar wat kost een meter nylon.

            Peterg

            Reageer

            • Ferntd
              Newbie
              • 14-04-2015
              • 1
              • Nootdorp

              #7
              Misschien gek maar heb je daar een tekening of foto van? Ik wil namelijk ook visvriendelihker vissen. Een paareuro voor een method maakt mij niet uit, maar zonde als die vis eraan kapot gaat.

              Mvg

              Reageer

              • reijntjes
                Swingt(o)(i)pper
                • 12-12-2005
                • 3497
                • Asten

                #8
                Daarachter een rubber stuitje. eventueel met een geknoopt stuitje erachter, zodanig dat deze met enige weerstand de haak kan zetten
                Als de lijn knapt voor (boven) het rubber stuitje blijft de vis toch nog met de korf in zijn bek hangen ?
                Groeten

                Frank

                2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                2016 walk-over Blauforlaet !
                2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                Reageer

                • peterg
                  Komt net kijken
                  • 04-01-2010
                  • 98
                  • IJsselstein

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                  Als de lijn knapt voor (boven) het rubber stuitje blijft de vis toch nog met de korf in zijn bek hangen ?
                  Neen, het rubberen stuitje is niet zo stijf je kunt het dus 'makkelijk' schuifen.
                  het gaat om de eerste tik die de punt van de haak in de bek prikt, daarna dient de hengel de druk over te nemen. lijn strak zetten.
                  mocht de lijn boven het stuitje breken schuift het method langzaam maar zeker naar achteren.
                  Je kan er ook voor kiezen om geen stuitje te plaatsen. Dan zelf de vis aantikken. Je ziet dan ook beter de aanbeten.

                  Peterg

                  Reageer

                  • peterg
                    Komt net kijken
                    • 04-01-2010
                    • 98
                    • IJsselstein

                    #10
                    Juiste methode

                    001.jpg
                    Hier mijn semple tres simple

                    PeterG

                    Het gaat niet om de vissen, maar om het vissen.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎