te diep gehaakt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony De Wilde
    Komt net kijken
    • 02-09-2012
    • 63
    • Gent

    te diep gehaakt

    beste vissers

    Ben vorige week eens gaan vissen op kanaal Gent Terneuzen , tot mijn verbazing goed gevangen . De brasems waren echter bijna allemaal heel diep gehaakt. Heb 4 maal de lijn zo kort mogelijk afgeknipt.

    moet ik dan de onderlijn inkorten ? Ik viste met een onderlijn van ongeveer 70 cm. Wat me ook opviel was toen ik opdraaide dat er een soms een brasem aan hing zonder dat ik een indicatie zag op de tip (vis met gevlochten) . Wel een heel kort rukje en gedaan , ik dacht niet slaan , dit is geen brasembeet ! Ik vis er met 80 gram korven met een 3 oz top , deze top kon ik echter niet echt buigen voor de beetindicatie bij stok in rust toestand . Welke tip zou ik hier best bij nemen?
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Vis je met gevlochten lijn? Inderdaad kun je overwegen kortere onderlijnen te gebruiken, hoewel 70 cm niet schokkend lang is. In de winter is het overigens wel vaker zo dat de vis gewoon niet zwemt. Dan is het dus niet zo vreemd dat je geet beet ziet. In Grand Leez op de vijver had ik er ook al last van. Af en toe een stukje binnendraaien om te zien of er een vis aan zit :-)
    Carpe Diem

    Reageer

    • vislood
      Sportvisser
      • 18-03-2003
      • 717
      • Grubbenvorst

      #3
      Ik ken het kanaal niet, maar volgens mij ben je redelijk zwaar aan het vissen. Een topje van 1oz is meer dan genoeg en 50gr. Is ook zwaar genoeg.
      Groetjes Ruud

      Reageer

      • Master
        Voerboer
        • 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

        #4
        Hoi Tony. Feitelijk krijgt de vis "te veel" tijd om het aas op te nemen en het vervolgens door te slikken. Met een wat kortere onderlijn zie je in zo'n geval de aanbeet sneller en sla je aan wanneer de haak nog in het gedeelte van de mond zit.
        Als je de lijn niet strak zet, maar met een kleine bocht in de lijn, kan je aan de lijn zelf ook zien dat je beet hebt. Je ziet de lijn dan strak gaan staan. Dat werkt goed bij bijvoorbeeld een te zware top.
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

        Reageer

        • Tony De Wilde
          Komt net kijken
          • 02-09-2012
          • 63
          • Gent

          #5
          beste

          Ik zal hiermee rekening houden , starten met een onderlijn van 90 cm en dan telkens bij te diep geslikt 10 cm afdoen ? De truuk met de niet opgespannen lijn is vooor mij moeilijk : gevlochten draad moeilijk te zien + door stroming van het kanaal kan die niet slap liggen .

          Reageer

          • John67
            Nooit uitgeleerd...
            • 26-09-2020
            • 323
            • Nuenen

            #6
            Reactie op een oud bericht: ik heb hetzelfde probleem bij vissen met de dobber. Regelmatig merk ik bij het ophalen van de vaste hengel dat er een kleine voorn aan de lijn hangt waarvan ik geen tekenen van een aanbeet heb gezien. Maak ook regelmatig mee dat ik de aanbeet wel zie en dat (meestal) een kleine baars de mestpier erg diep heeft geslikt (zo diep dat ik niet kan zien welke kant de haak opsteekt en dat het maar gokken is welke kant ik de hakensteker op moet manoeuvreren... meestal knip ik dan de haak af maar het komt ook een enkele keer voor dat ik per ongeluk de vis te veel beschadig en dat voelt kl*te).

            Zou het kunnen dat ik mijn dobber een klein loodje extra moet geven?

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎