Op zink vissen !!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

    Op zink vissen !!

    Vorig jaar heb ik het regelmatig gedaan op zink vissen of zoals ze in België zeggen de dobber overloden. Nou heb ik daar ook een theorietje over opgebouwd dat ik alleen nog niet uitgeprobeerd heb maar ik wil het hier toch voorleggen.

    Telkens als ik onder normale omstandigheden vis en de beet weg valt schakel ik regelmatig over op de methode van op zink vissen. Dit leidt vrijwel altijd tot direct aanbeten terug. Dat roept in mij 3 vragen op en wel de volgende.
    1) Is de aaspresentatie bij het vissen op zink zoveel anders dan bij het niet vissen op zink, waarom krijg je anders direct weer aanbeten terug ??
    2) Als de aanbeten wegvallen en men gaat over tot het vissen van zink dan voegt men dus lood toe aan de lijn. Als ik vis met een 1 grams dobber dan kan ik ook net zo goed in plaats van op zink te gaan met een 1,25 grams dobber gaan vissen en niet op zink.
    3) Is het misschien zo dat door het vissen op zink ook automatisch dieper wordt gevist en daardoor de brasems aangezet worden tot bijten.

    Het is bij mij altijd zo dat ik zeker weet dat de brasem er ligt maar onder normale omstandigheden niet aast. Het vissen op zink heeft mij al tientallen bonusvissen (en zelfs wedstrijdoverwinningen) gebracht. Ik vind het een interessante manier van vissen die volgens mij -onterecht- onderbelicht is. Wat zijn jullie bevindingen en wie beantwoord een of meerdere van de gestelde vragen.
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.
  • Jan Grijpstra
    Sportvisser
    • 09-10-2002
    • 646
    • Aalzum

    #2
    Ik ken het begrip zinkvissen vrij goed, en ook de uitvoering ervan beheers ik redelijk.
    Toch ben ik van mening dat een vis die je "zinkend" kunt vangen, ook op een normale (bij iedere wedstrijd toegestane!!!) manier kunt vangen.

    Jan
    -------------------------------------
    Groeten van Jan

    Reageer

    • pastoor
      ...
      • 02-02-2003
      • 1112
      • Drongelen

      #3
      Ik denk dat ook elk water zijn eigenschappen heeft. Jan niet dat ik je wil tegenspreken maar ik denk en ervaar dat vooral de brasem soms even tijd nodig heeft om het aas is rustig te bestuderen. Ook ik maak regelmatig mee dat de vis los even niet te vangen is en vast met het lood aan de grond wel. De aanbeet duurt dan wel iets langer lijkt mij. Even zo kan het na een half uurtje weer andersom zijn dat ze goed los van de grond te vangen zijn.

      Reageer

      • Theo de Kreij
        VOERBOER
        • 03-06-2003
        • 2345
        • Zoetermeer

        #4
        Zinkend vissen is m.i. puur om al de negatieve invloeden van de dobber op je aaspresentatie te pareren. Immers, de dobber is onderhavig aan invloeden als golfslag, wind en dergelijke waardoor je aas ook onrustig op de bodem ligt. Door je dobber te 'overloden' zet je de boel vast doordat het lood op de bodem al die negatieve invloeden absorbeerd.
        In de wedstrijdvisserij is het verboden waardoor er een redelijk alternatief is gevonden. Wanneer je alle zwaartekracht op 1 punt van je lijn concentreert (bulklood of groeperen van het lood) vang je de meeste onrustige bewegingen van de dobber op. Het beste kan je jezelf dit voorstellen als het vasthouden (gegroepeerde zwaartekracht) van een ballon aan een touwtje. De ballon gaat door de wind fink heen en weer, maar de bewegingen worden geabsorbeerd door je hand. Die blijft immers op het zelfde punt 'bengelen'.
        Mvrgr,

        Theo de Kreij.

        ********************************
        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
        ********************************

        www.peche-tackle-europe.com

        Reageer

        • minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

          #5
          Daarmee bevestig je Theo eigenlijk wat ik al langer vermoedde, namelijk dat bij het vissen op zink met een 1 grams dobber met een dobber van een zwaarder kaliber hetzelfde bereikt wordt. Anders gesteld : indien men het noodzakelijk acht om op zink te gaan vissen kan men net zo goed overwegen om met een zwaardere dobber te gaan vissen !
          As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

          Reageer

          • swa
            Theoreticus
            • 09-05-2003
            • 718
            • Tienen

            #6
            Een bijkomend element is volgens mij dat je een bepaalde vorm van zinkend vissen kunt vergelijken met feedervissen. Dan heb ik het over wat Oscar van Nooten de panieklijn noemt.
            Bij deze vorm van zinkend vissen (heel ver op grond en zwaar overlood) ligt de lijn van aan de hengel naar het lood schuin gestrekt (opgegespannen) in het water i.p.v. dat ze in een hoek van 90° omhoog naar de pen gaat.
            Buiten het feit dat het aas doodstil ligt, voorkomt dit inzwemmers en kan op zwaar bevist water de vis rustiger houden omdat ze de rechtopstaande lijn niet zien en er ook niet tegen zwemmen. Je kunt ook op de maximale afstand vissen als de hengel en lijnlengte beperkt is.
            Bij dit systeem krijg je ook het fenomeen dat als een vis het lood eventjes opneemt de beet sneller wordt weergegeven dan wanneer je met een gewone zwaardere niet overlode pen werkt. Als een vis het lood ook maar eventjes in beweging zet wordt het evenwicht op de gestrekte en opgespannen lijn verbroken en is de beet onmiddellijk zichtbaar, wat je niet hebt met een gewone pen als je heel ver op de grond vist.
            Zoals gezegd gaat dit enkel over deze speciale vorm van overlood vissen (panieklijn), wat voor mij een verder doorgedreven vorm van zinkend vissen is.
            Zoals gezegd zeer vergelijkbaar met feedervissen, war je ook met een gespannen lijn vist.
            Jammer genoeg is het bij mijn huidige club vanaf dit jaar verboden. Vooral naar het einde van de wedstrijd toe (of bij veel wind) was dit soms goed voor een paar vissen extra.
            Dit systeem is een verder doorgedreven vorm van zinkend vissen.

            Reageer

            • Zappa
              Banned
              • 07-03-2003
              • 324

              #7
              [QUOTE
              Jammer genoeg is het bij mijn huidige club vanaf dit jaar verboden.

              Wat is de reden waarom dit niet toegelaten is bij bepaalde clubs?

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Ik denk dat dat is zoals Swa al heel pienter aantipte: je zou het zinkvissen dan kunnen gaan vergelijken met feedervissen en zeker weten dat er enkele fanatieke wedstrijdvissers (puristen) zullen zijn die dat ook gelijk gaan stellen aan het vissen met de feeder. Door gewoon de regel te handhaven dat de dobber looddragend moet zijn voorkom je de verstrengeling van "vaste stok" met "feeder"... en dus ook elke mogelijke discussie.

                p.s. Wordt dat eigenlijk ooit wel eens gecontroleerd tijdens wedstrijden?
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

                  #9
                  als je niet mag overloden tijdens een wedstrijd (wat tijdens onze clubwedstrijden wel mag), dan gebruik ik gewoon een zwaardere dobber en groepeer het lood een klein stukje boven de bodem met genoeg lood op de bodem om de montage vast te houden. Dit komt toch op hetzelfde neer? De beet word wel op een andere manier geregistreerd, maar je blijft de aanbeten zien.

                  Reageer

                  • swa
                    Theoreticus
                    • 09-05-2003
                    • 718
                    • Tienen

                    #10
                    Een van de nadelen van de Vlaamse wedstrijdvisserij op clubvijvers is dat er een oneindig aantal dingen verboden wordt.
                    Bij de ene club zijn er 3 dingen die niet toegelaten zijn, bij de andere 10.
                    De keuze aan verboden is oneindig: vers de vase, deeg, voeder, casters, pieren, overloden, hengels van meer dan 9.5 m, een lijn van meer dan....
                    Hier telt in het lijf gehaakte vis, daar niet, hier moet de vis uit het water zijn bij het eindsignaal, daar niet, hier mag je vissen met elastiek, daar niet enz.enz...................
                    Waarom dit hier wordt toegelaten en daar niet, daar is geen touw aan vast te knopen. Elk clubje heeft zijn eigen reglement.
                    Vaak worden die regels dan niet gecontroleerd, wat dan weer de deur open zet voor bedrog.
                    Als je bij een andere club gaat vissen is de eerste taak het reglement grondig lezen.
                    't is wel helemaal off topic, maar ja

                    Reageer

                    • Theo de Kreij
                      VOERBOER
                      • 03-06-2003
                      • 2345
                      • Zoetermeer

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door rickie

                      als je niet mag overloden tijdens een wedstrijd (wat tijdens onze clubwedstrijden wel mag), dan gebruik ik gewoon een zwaardere dobber en groepeer het lood een klein stukje boven de bodem met genoeg lood op de bodem om de montage vast te houden. Dit komt toch op hetzelfde neer? De beet word wel op een andere manier geregistreerd, maar je blijft de aanbeten zien.
                      Je hebt wel gelijk, maar vaak gaan die regelementen gepaard met de regel dat je dobber het lood moet kunnen dragen en er niet meer dan 10% van het loodgewicht op de bodem mag rusten.
                      Mvrgr,

                      Theo de Kreij.

                      ********************************
                      Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                      ********************************

                      www.peche-tackle-europe.com

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎