Nacht sessie

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig
    • 24-01-2016
    • 154
    • Duindorp Den Haag

    #31
    Erwin en Garry, bedankt !

    Ik heb 30 jaar niet gevist, te druk met werken enzo, maar als 15 jarige jongen las ik al de verhalen over Redmire.
    Chris Yates had in Redmire toen net de Engelse record karper gevangen van 51 pond.
    De sfeer van Redmire zoals ‘te voelen’ is in de vele verhalen, foto’s en video’s is echt uniek, ik denk dat als ik eenmaal bij dat beroemde hekje bij het water sta ik het niet droog hou.

    Ik heb de handvol vismaten die ik heb al gepeild, maar die willen niet mee, ze gaan liever naar Frankrijk … pffff.
    Voorlopig zijn de Rijswijkse vijvers dan maar mijn Redmire ...

    Overigens is mijn persoonlijke boilie top 3 als volgt (met een gedeelde 1e plaats):

    1) TG Active (NASH) en Magic Mango (Proline)
    2) Roasted Nut (Martin SB)
    3) Tiger Peanut (Martin SB)

    Ik heb pas 2 dagen met de Benoffee boilie gevist, te weinig om deze een plekje in de ranglijst te geven.

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #32
      Ik vrees dat Redmire niet meer is wat het ooit was. Tot kort na de tijd dat Yates zijn recordvis ving nb met een klassieke Walker Mark4 splitcane..dus geachte karpervissers 10 voet en 1,5 lbs, was het recht om daar te vissen voorbehouden aan een kleine selekte groep. Tegenwoordig is het een soort betaalwater en is de oorspronkelijke populatie ooit uitgezet in het eerste deel van de vorige eeuw verstoord met nieuwe uitzettingen. De eens glasheldere plas is dat niet meer.
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • Elsenburg
        Frequent aanwezig
        • 24-01-2016
        • 154
        • Duindorp Den Haag

        #33
        Niets blijft zoals het ooit was.

        Maar Redmire heeft niets van haar magie verloren, er worden nog steeds volop Leneys gevangen.
        Heb je Alan Blair zien vissen in Redmire ? (Nash DVD 2016 op 38:05 ...)

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #34
          Nou, de echte Leneys zullen inmiddels echt schaars zijn geworden, de nakomelingen wellicht..
          Nee, ik heb Blair niet gezien.
          Wel opmerkelijk dat zo'n klein meertje dergelijke vissen heeft geleverd, dat moet een heel bijzonder ecosysteem zijn..
          Aangepast door hans vis; 11-09-2016, 22:07.
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Elsenburg
            Frequent aanwezig
            • 24-01-2016
            • 154
            • Duindorp Den Haag

            #35
            Leney's zijn overigens gewoon Nederlandse schubkarpers.
            Donald Leney (een forellenboer in Engeland) importeerde begin vorige eeuw jonge schubkarpertjes uit Nederland en deze werden in Engeland verkocht om bijvoorbeeld in boerenvijvers te worden uitgezet om de overmatige plantengroei in te dammen.
            Zo ook in Redmire in 1934.
            Deze schubs kunnen zeer groot worden en er schijnen in Redmire nog steeds exemplaren uit 1934 in leven te zijn of in ieder geval minstens nog 1.

            Ik heb trouwens heel mijn leven in viskwekerijen en groothandels gewerkt, ook daar gingen verhalen dat er KOI's bekend waren die meer dan 200 jaar oud waren. Ik heb dat nooit kunnen geloven, maar dat een KOI of karper 100 jaar kan worden is zeker waar.

            Reageer

            • Elsenburg
              Frequent aanwezig
              • 24-01-2016
              • 154
              • Duindorp Den Haag

              #36
              Ik heb het nog even nagezocht ...
              Donald Leney kocht zijn karpers van de kwekerij in Valkenswaard van de Heidemij (De Nederlansche Heidemaatschappij).
              Hier een foto van Leney in Valkenswaard ...


              Reageer

              • Elsenburg
                Frequent aanwezig
                • 24-01-2016
                • 154
                • Duindorp Den Haag

                #37
                Gisteren rond het middaguur naar mijn favoriete vijver gefietst.
                Dit maal op een ander stekkie gaan zitten, in de bocht waar het water om het eiland stroomt.
                Het is een meer ’intiem’ stukje van de vijver vergeleken met waar ik normaal zit, met een ander sfeertje ook.

                De bocht lag helemaal ram vol grote karper, misschien wel 20 of 25 stuks, joekels die grazieus aan de oppervlakte zwemmen, dan weer in de schaduw dan weer in de zon. Het is moeilijk te zien maar enkele lijken de 40 pond aan te tippen, niet verwonderlijk want de vijvers staan rechtstreeks in verbinding met de Zweth en de Vliet en de vele Rijswijkse polders.

                Waarom zou ik eigenlijk naar het buitenland gaan als ik dit op 20 minuten fiets afstand heb ?
                Ik beschouw het maar als mijn Rijswijkse Redmire Pool ...

                Bloedheet was het, ik denk zo rond de 32 graden.
                En ook de nacht was het lwarm, een slaapzak was niet nodig, gewoon lekker in mijn shirtje pitten op me luchtbed.

                Om 3 uur ’s-nachts (of ochtend, net hoe je het ziet) kreeg ik een kei en kei harde run met een gillende Delkim. Omdat ik de baitrunner bijna dicht had staan stond de hengel te zwiepen in de rodpod als een gek.

                Een mooie schub van 25 pond !
                Niet de grootste vis uit de vijver, maar wel de moeite van de nachtsessie waard.

                Voor de foto’s toch maar even een shirtje aangetrokken.

                Om half 11 vanochtend was ik al weer thuis.

                Marco












                Reageer

                • ADO69
                  Frequent aanwezig
                  • 31-01-2013
                  • 181
                  • Oudenhoorn

                  #38
                  Leuke vangst
                  https://www.antjes-creaties.nl/index.php

                  Reageer

                  • ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity
                    • 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

                    #39
                    weer een schitterende vis....
                    lets make things better

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2325
                      • Ter Apel

                      #40
                      Weer een prachtige vis.

                      Je boft maar met zulk viswater in je omgeving.
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • Elsenburg
                        Frequent aanwezig
                        • 24-01-2016
                        • 154
                        • Duindorp Den Haag

                        #41
                        Antoinette, Erwin en Jeroen, bedankt voor jullie reactie !

                        (Jeroen, mocht je hier ooit willen vissen stuur me dan een berichtje, dan wijs ik je alle hotspots aan en gaan we samen).

                        Gisteren heb ik onze hengels verwend met de aanschaf van het Korda COG (Centre Of Gravity) systeem.
                        Ik denk dat de betekenis van dit nieuwe loodsysteem misschien wel te vergelijken is met de uitvinding van de hair.
                        Wat zullen de andere producenten zoals Fox, Nash enz enz doodziek zijn dat zij dit niet uitgevonden hebben, hihi.

                        In tegenstelling tot andere loodsystemen zoals de loodclip, schuiflood of helicopter, krijgt de vis bij het COG systeem bij het oppakken van het aas direct het volledige tegengewicht van het lood, waardoor deze direct haakt.

                        Gelijk ook een doosje Korda kaptor kurv shank haken maatje 6 gekocht en nieuwe lijnen voor de molens van Rick want de ‘onzichtbare paarse Wychwood lijnen, zijn zo’n beetje de slechtse lijnen die je je kan indenken.
                        Nu vervangen voor de de 28 ponds 0,38mm PB ‘Controle’ mono lijn van PB waarmee ik zelf ook al een jaar vis.

                        Na het knopen van onze onderljnen met de nieuwe Korda haken en het opspoelen van de molens was het 5 uur in de middag, dus nog een hele avond de tijd om te vissen.

                        Aan de waterkant ritste ik mijn foudraal open en zag meteen dat één van mijn FOX EOS 10000 molens gebroken was.
                        Ik had al wel op fora gelezen over de matige kwaliteit van Fox molens maar nu heb ik het dus zelf ervaren, de molenvoet is van plastic.
                        Ik heb nog 3 van deze Fox EOS 10000 molens, maar deze gaan er nu allemaal uit. Voor mij nooit geen goedkope Fox rotzooi meer. (nou ja, goedkoop, € 70 per molen).

                        Voor mij werd dit dus een avond vissen met slechts 1 hengel.

                        De teleurstelling werd al snel goed goedgemaakt met een dubbelrun op Rick zijn hengels, een dikke karper en een fraaie zeelt, beiden om half 10 ’s-avonds - een uur na zonsondergang - en beiden op het COG systeem, de Kurv Shank haken en op een 20mm Nash TG Active boilie.

                        De karper was zo groot en dik dat deze links en recht een centimetertje over onze low budget onthaakmat uitstak.

                        Rick had een smile van oor tot oor die ik zelfs in het donker kon zien, door zijn opleiding kan hij maar 1 of 2x per week vissen en het is dan leuk als het iedere sessie raak ik met een kneiter van een karper.

                        Ik denk dat het COG systeem ook interessant kan zijn voor barbeelvissers.

                        Marco













                        Aangepast door Elsenburg; 18-09-2016, 10:42.

                        Reageer

                        • ErwinPhiAssen
                          Sense and Simplicity
                          • 13-03-2011
                          • 667
                          • Assen

                          #42
                          ****** wat slecht van Fox. IK heb het wel gehad met een Spro hengel. Ik wilde mijn molen er af draaien. het foam draaide ik er zo af maar de bevestiging bleef zitten, waardoor mijn molen er niet af wilde.....

                          En natuurlijk weer hele mooie vissen.

                          Toch bijzonder dat wij op het platte land inderdaad minder mooie wateren hebben waar dikke karper zit. En toch denk ik, dat als wij goed zoeken ook mooi water hebben.
                          lets make things better

                          Reageer

                          • Bollekneiter
                            Met enige kennis...
                            • 11-02-2010
                            • 479
                            • Amsterdam

                            #43
                            Mooie dikke vissen. En inderdaad handig tentje zeg. Dus je vangt er overdag ook nog wel aardig vis

                            Reageer

                            • tim geerts
                              Frequent aanwezig
                              • 03-07-2014
                              • 105
                              • oosterhout

                              #44
                              Dat zijn weer een paar prachtige vissen, mooi spul dat COG lood.
                              das wel slecht dat die molens zo breken.

                              Reageer

                              • Rolla
                                Allroundvisser
                                • 03-05-2009
                                • 2325
                                • Ter Apel

                                #45
                                @Elsenburg;
                                Bedankt voor je aanbod, maar het is mij net iets te ver rijden. Als je dichterbij had gewoond dan hadden we wel een keer kunnen afspreken....

                                Over Fox molens lees je inderdaad weleens slechte verhalen, maar dat een molenvoet afbreekt vindt ik toch wel bijzonder.
                                Vaste stok | Match | Feeder

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎