Karperhengel voor beginner vissen op dikke karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Markus
    Frequent aanwezig
    • 30-09-2015
    • 108
    • Roermond

    Karperhengel voor beginner vissen op dikke karper

    Hallo,

    Sinds kort merk met vissen in de rivier de Roer (gelegen in Midden-Limburg komende vanaf Duitsland komt binnen bij plaatsje Vlodrop en mondigd uit in de grote rivier de Maas in Roermond) dat er veel karper aanwezig is. En ik moeite heb met de Heavy Feeder als ik een karper er aan heb om deze naar de kant te krijgen. Het kunnen best grote karpers zijn,want heb 3 weken een schub gevangen 12 pond en 66cm lang met de Heavy Feeder en had hier niet erg veel moeite mee. Maar de aanbeet van afgelopen zondag was wat anders,trok veel harder en voelde ook zwaar aan,want kreeg geen grip op deze karper en de slip bleef maar gaan.

    Kan mij iemand vertellen welke karperhengel ik het beste kan gebruiken bijv: in de rivier de Roer.
    De roer is niet zo breed ik schat z`n 15 a 20 meter en diepte ongeveer in het midden waar de geul ligt 2,5 meter.
    Maar er zijn wel wat opstakels aanwezig zoals veel struikgewas op het water aan de oevers en takken van bomen die net onder te water oppervlak aanwezig zijn.
    Dus ideaal schulplaats voor grote sterke vissen.

    En welke werpmolen baitrunner geschikt is.

    Groet,

    Markus
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    Ik zat te denken aan een zware penhengel van 14 voet. ik begrijp dat het de bedoeling is dat de vis zo weinig mogelijk slipt. Met een progressieve penhengel compenseer je enigszins een zowat geblokte slip. Ik viste ooit met zo'n combinatie in de Ardeche, onder de struiken en dat ging best wel goed.
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2325
      • Ter Apel

      #3
      @Markus;
      Heb je de karper afgelopen zondag ook gezien? Volgend dit bericht uit 2009 zwemt er ook meerval.

      Uit het andere topic begrijp ik dat je al een karperhengel hebt. Kun je eens aangeven wat voor hengel dat is?

      Is het de bedoeling gericht op karper te gaan of blijft karper bijvangst tijdens het barbeelvissen? Als het dat laatste is dan zou je ook eens kunnen kijken naar barbeelhengels, bijv. Korum heeft
      een aantal barbeelhengels in het assortiment of Shimano Alivio Barbel of Vengeance Barbel. Een penhengel van 14 ft lijkt mij lastig te vinden daar veel hengelsportzaken, maar weinig
      penhengels in het assortiment hebben.
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • Markus
        Frequent aanwezig
        • 30-09-2015
        • 108
        • Roermond

        #4
        @Rolla,

        De karperhengel die ik bezit is een Prologic c.o.m 2.5LB 9FT Telescoop en weet niet of deze hengel wel geschikt is voor zware sterke vis.
        Gebruik deze karperhengel puur om mee te spinnen.

        De grote zware vis van afgelopen zondag heb ik niet gezien,omdat het zo snel allemaal ging en ik moeite had met de slip van de baitrunner.

        Karper is puur bijvangst naast het Barbelen vangen,maar de laatste tijd krijg ik meer aanbeten van ( Karpers of andere grote sterke vis ) als de rivier rustig is kwa stroming en laag het waterpeil staat.

        Mijn aas soort is een boillie Oozing Barbel & carp pellets Halibut op de hair.
        En lokvoer voer om de 30min met een kataplut Pellets Dynamite Baits Carp pellets betaine green.

        Lokvoer voor in de voederkorf Barbeel voer,mais,hennep,chrill pellets en vis olie chrill

        Reageer

        • Markus
          Frequent aanwezig
          • 30-09-2015
          • 108
          • Roermond

          #5
          Vanmiddag naar HSC ( Hengel Sport Centrale ) te Roermond geweest,omdat hier meer keus is op karpervissen en je krijgt de nodige uitleg van welke karperhengel voor de karpervisser ideaal is en ook goedkoop in aanschaf.Zodoende zijn we bij deze Karperhengel uitgekomen de Spro taifoon Pro 12FT 3LBS materiaal gemaakt van carbon,dus fijn licht gewicht met 6 tal grote ogen.
          Ideaal voor in de rivier de Roer te vissen.





          En mij vanmiddag ook een baitrunner erbij gekocht van het merk Spro model 8060 voorop de karperhengel.



          En vislijn voorop de spoel van de baitrunner is geworden Technium Invisitec 0.355mm - 12.0kg
          Foto is een beetje wazig.

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Veel plezier gewenst met je nieuwe set.

            Je schrijf een reactie eerder dat karper puur bijvangst is tijdens het barbeelvissen. Dan ben ik benieuwd wat je heeft doen besluiten om een 3 lb karperhengel aan te schaffen.
            Overal lees je namelijk dat zulke hengels ongeschikt zijn i.vm. lossers en kapotte bekken. Meeste vissers gebruiken daarom heavy feederhengels of barbeelhengels.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • Markus
              Frequent aanwezig
              • 30-09-2015
              • 108
              • Roermond

              #7
              De karperhengel die ik heb aangeschaft is puur voor op Karper of een ander sterke sportvis die rond zwemt in de roer of op andere visstekken zoals de rivier Maas of Grintplassen nabij ons in Roermond.
              Want op de Pellet oozing Barbel & Carp heb ik tot nu toe alleen maar stevige aanbeten gehad en dat voelde meer naar een zware sportvis,zoals de Karper of bij toeval een kleine Meerval.

              Voorop Barbeel gebruik ik puur de Heavy Feeder of de Sheakspear Light Feeder.
              Aassoorten; Oude kaas,maden op de Maggotclip,pellet of mais.

              En waarom 3 LB,vanwege misschien een aanbeet van een Meerval,you never know in de rivier de Roer.

              Reageer

              • hans vis
                Sportvisser
                • 26-08-2009
                • 998
                • Eelde-Paterswolde

                #8
                Voor de Geul lijkt mij dit helemaal de verkeerde hengel. Ook voor de de andere plekken lijkt hij me niet zo geschikt. het is een typische long distance hengel en inderdaad als je een meerval haakt kan het goed uitkomen. Maar moet je alleen op dat moment selecteren? Eigenlijk vind ik dat je beroerd bent voorgelicht.
                groet,
                Hans

                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2325
                  • Ter Apel

                  #9
                  Welke voorlichting / advies je krijgt hangt af van de informatie die jij aan de verkoper verstrekt. Dus om te zeggen dat hij beroerd is voorgelicht...
                  Als de hengel puur als bijhengel gebruikt wordt tijdens het barbeelvissen dan was het mijn keus ook niet geweest. Een barbeelhengel was wellicht
                  een betere keus geweest. Deze zijn er al tot testcurves van 2.5 lb.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    Je mag toch aannemen dat er een vraag is geweest over een karperhengel onder meer bedoeld voor de Roer? En dan kom je toch niet met zo'n voorstel..deze is lijkt mij toch meer gedoeld voor de grote meren in Frankrijk..
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • Markus
                      Frequent aanwezig
                      • 30-09-2015
                      • 108
                      • Roermond

                      #11
                      Sorry,wat een ge*** hier.

                      Jullie zijn niet bij de koop geweest van deze karperhengel.
                      De verkoper van hengelsportzaak ken ik goed en heb hem precies uitgelegd waar voor ik de Karperhengel ga gebruiken.
                      ( Vissen op de Geul,waar komt dat vandaan )

                      Ik ben een allround sportvisser en niet een visser die zich helemaal voor de Barbeel gaat.

                      Trouwens waar ik vis in de Roer zijn de aanbeten pittig en een heavy feeder is hier niet tegen bestand,want heb dit zelf onder vonden.
                      Vandaar een aanschaf van een karperhengel.

                      Kom maar eens vissen in de Rivier de Roer te Roermond en dan kun je pas je visvangsten ervaring delen met de mede forumleden van hoe en wat met de stevige aanbeten!

                      Reageer

                      • Elsenburg
                        Frequent aanwezig
                        • 24-01-2016
                        • 154
                        • Duindorp Den Haag

                        #12
                        Hallo Markus,

                        In het 1e bericht waarmee je dit topic start heb je het over grote karper van 12 pond.

                        Ik wil niemand beledigen en iedereen in zijn waarde laten maar een karper van 12 pond is toch hartstikke klein ? Dat is 6 kilo.
                        Hier in Rijswijk zijn de brasems ruim 70 cm en bijna 5 kilo en sommige ook echt 5 kilo.

                        Een grote karper is toch minimaal zwaarder dan 20 pond lijkt me.

                        En over de nieuwe hengel, ik denk dat deze niet slecht is.
                        Mijn voorkeur voor de karpervisserij is een 2,75lb of lichter maar 3,0 lb is zeker ook wel OK.
                        Een 2,75lb is makkelijker voor de dril van zware vis, hoef je minder kracht te zetten en met een 3 lb moet je veel meer kracht zetten in de dril om een zelfde druk op de haak te krijgen als met een 2,75 hengel, maar je kan weer wel zwaarder lood gebruiken bij het werpen.
                        En zwaarder lood heeft ook zo zijn voordelen, het haakt beter en de karper kan minder makkelijk in obstakels springen ed.

                        Marco

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2325
                          • Ter Apel

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Markus
                          Sorry,wat een ge*** hier.

                          Jullie zijn niet bij de koop geweest van deze karperhengel.
                          De verkoper van hengelsportzaak ken ik goed en heb hem precies uitgelegd waar voor ik de Karperhengel ga gebruiken.
                          ( Vissen op de Geul,waar komt dat vandaan )

                          Ik ben een allround sportvisser en niet een visser die zich helemaal voor de Barbeel gaat.

                          Trouwens waar ik vis in de Roer zijn de aanbeten pittig en een heavy feeder is hier niet tegen bestand,want heb dit zelf onder vonden.
                          Vandaar een aanschaf van een karperhengel.

                          Kom maar eens vissen in de Rivier de Roer te Roermond en dan kun je pas je visvangsten ervaring delen met de mede forumleden van hoe en wat met de stevige aanbeten!
                          Ik heb de karperhengel (nog) niet in handen gehad en heb ook nog niet op de roer gevist, maar bij een 3lb karperhengel denk ik aan een stugge hengel die geschikt is voor rivieren
                          als de IJssel.

                          Op mijn vraag: "Is het de bedoeling gericht op karper te gaan of blijft karper bijvangst tijdens het barbeelvissen?" antwoord jij: "Karper is puur bijvangst naast het Barbelen vangen"
                          Vervolgens vraag ik "Je schrijf een reactie eerder dat karper puur bijvangst is tijdens het barbeelvissen. Dan ben ik benieuwd wat je heeft doen besluiten om een 3 lb karperhengel aan te schaffen."
                          Jij antwoord: "De karperhengel die ik heb aangeschaft is puur voor op Karper of een ander sterke sportvis die rond zwemt in de roer of op andere visstekken zoals de rivier Maas of Grintplassen nabij ons in Roermond."

                          Als jij in je openingspost duidelijker was geweest dan was deze discussie niet nodig geweest. Om dit nu gelijk als ge*** af te doen.....Mijn advies was overigens goed bedoeld.
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • Markus
                            Frequent aanwezig
                            • 30-09-2015
                            • 108
                            • Roermond

                            #14
                            Beste,

                            Ik ben vanmorgen wezen vissen in de Roer,maar voor kort,omdat ik een chronische ziekte heb en niet lang kan lopen of staan en vindt dit erg vervelend,vandaar ik kort van dag ben mijn excusse.

                            Vanmorgen gevist dus in de roer ( Gemeente Roermond nabij het Hockeyveld van Concordia) en heb totaal geen aanbeet gehad.
                            Heb met verschillende pellets,maden,boillie`s en mais gevist als aas,maar totaal geen tikje aan de hengel top gezien of dat de baitrunner gaat lopen als een speer.

                            Gisteravond tegen middernacht heeft het stevig geonweerd hierin Roermond en zag dat er veel grote takken met bladeren in de Roer lag en soms bleven die achter de vislijn haken als ze voorbij kwamen drijven in de roer. Vandaar ik ook geen zin meer had om nog aan de waterkant te blijven,vanwege geen aanbeten en de vervelende pijn in mijn voet.

                            De karperhengel is een mooie hengel echt een luxe om bij je te hebben,maar hier ook geen aanbeet op gehad.

                            Reageer

                            • Bollekneiter
                              Met enige kennis...
                              • 11-02-2010
                              • 479
                              • Amsterdam

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Elsenburg
                              Hallo Markus,

                              In het 1e bericht waarmee je dit topic start heb je het over grote karper van 12 pond.

                              Ik wil niemand beledigen en iedereen in zijn waarde laten maar een karper van 12 pond is toch hartstikke klein ? Dat is 6 kilo.
                              Hier in Rijswijk zijn de brasems ruim 70 cm en bijna 5 kilo en sommige ook echt 5 kilo.

                              Een grote karper is toch minimaal zwaarder dan 20 pond lijkt me.

                              En over de nieuwe hengel, ik denk dat deze niet slecht is.
                              Mijn voorkeur voor de karpervisserij is een 2,75lb of lichter maar 3,0 lb is zeker ook wel OK.
                              Een 2,75lb is makkelijker voor de dril van zware vis, hoef je minder kracht te zetten en met een 3 lb moet je veel meer kracht zetten in de dril om een zelfde druk op de haak te krijgen als met een 2,75 hengel, maar je kan weer wel zwaarder lood gebruiken bij het werpen.
                              En zwaarder lood heeft ook zo zijn voordelen, het haakt beter en de karper kan minder makkelijk in obstakels springen ed.

                              Marco

                              Elsenburg,

                              moet je eens een keer op een rivier gaan vissen in plaats van van die volgeplemte cultuurwateren. Vang maar eens een karper van de IJssel/Waal/Maas dan heb je een idee wat het verschil is in kracht is. Dan voelt zo'n karpertje van 12pond heel wat sterker aan dan die logge grazers uit Rijswijk van 20pond.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎