Barbeelvissen Grensmaas 2017

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maasman
    BarbellaMaestraMosanaEst
    • 05-08-2016
    • 29
    • Villemeuse

    Barbeelvissen Grensmaas 2017

    Barbeelvissen Grensmaas 2017
  • maasman
    BarbellaMaestraMosanaEst
    • 05-08-2016
    • 29
    • Villemeuse

    #2
    Beste medebarbeelvissers,

    Graag wil ik, Maasman, met jullie mijn ervaringen op de Grensmaas in 2017 delen.
    Binnenkort zal ik een verslag posten van mijn sessies op - voor mij - de mooiste rivier van Nederland.

    Wellicht is dit de gelegenheid om mij in het kort aan jullie te stellen:

    Rond de eeuwwisseling ving ik mijn eerste barbelen op de Maas met een vrij eenvoudige feederopstelling, met wat zwaar grondvoer en een blikje mais.
    In die tijd was een vis van 62 cm, toen mijn pr, al een mooi exemplaar. Behalve een stuk kleiner dan nu, waren naar mijn mening de barbelen toen makkelijker te vangen, ik herinner me een sessie met 8 exemplaren; alsof er vaker kleiner scholen op je plek zaten.

    Na jaren niet meer gevist te hebben, ben ik in 2016 weer begonnen na een middag forelvissen: er gaat niets boven een wegzakkende pen, een trillende feedertip of een electroshockje bij aanslag op je kunstaas. En dan : wat een pret als je een nog onbekend systeem of een nieuwe techniek met succes hebt toegepast.
    In juli tot en met september 2016 heb ik circa 8 sessies gevist, zonder ook maar een barbeelschub te zien.
    De plek waar ik rond het jaar 2000 viste, leek wel uitgestorven. Mogelijk heeft dit te maken met de ingrijpende veranderingen i.h.k. van de werkzaamheden van het Grensmaasproject voor hoogwaterbeveiliging en natuurontwikkeling. Daarnaast ook een verandering(?) in de barbeelstand: minder vissen, maar wel grotere exemplaren.
    Zoals in het bovenstaande al vermeld, ben ik naast de barbeel-aficionado ook feeder- en kunstaasvisser.
    Veel heb ik inmiddels geleerd van visvideo's en natuurlijk van jullie tips als medebarbeelmensen op dit forum.

    Dan: waarom is voor mij de barbeel toch wel de favoriete soort?
    Er gaat niets boven een mooie vis vangen en daarbij opgaan in de schitterende natuur van de stromende rivier, in de barbeelzone.

    met vriendelijke groeten,

    Maasman

    Reageer

    • maasman
      BarbellaMaestraMosanaEst
      • 05-08-2016
      • 29
      • Villemeuse

      #3
      sessie 1

      Dit jaar heb ik besloten om mijn gouwe ouwe stek waar ik lang *geleden succes had, *te laten voor wat hij is.
      Na ongeveer*acht keer blanken kun je*op zeker moment* de top van je hengel wel omlaag kijken en slaat de* twijfel hard *toe. Ligt het aan het *aas, ligt het aan de toegepaste techniek of heb je gewoon pech?
      De mais bleef hier i.t.t. vroeger niet meer op de mais zitten, de* maden - tot wel acht stuks toe op een haak nummer acht - werden prooi van de zwartbekgrondels.
      Dan haal je op en hangt er alweer zo een monstermegamuiltje*aan je barbeelrig. Dus dan maar pellets op de haak met een baitbandje,, een aas waarmee ik nog niet eerder gevist had en niet enorm veel vertrouwen in had.
      Dit ook bij de eerste sessie (eind augustus) *van 2017 gedaan, en na circa zes uur vissen* geen barbeel gevangen.
      En weer die twijfel: zou het soms dressuur zijn? Ik ben niet de enige die hier komt, in het verleden had ik al barbelen met verzwaarde nimfen in hun bek gevangen. Of: staat het water te laag? Op veel plaatsen is de Maas nu niet meer dan 25 meter breed. Zouden ze kilometers verderop zitten?

      sessie 2

      Begin september heb ik een weekje vrij om te vissen, niet alleen op barbeel, maar ook op zware rivierbrasem met de feeder, *met kunstaas op roofblei en in het haventje op baars met een licht twitchhengeltje. Deze week is het de eerste drie dagen goed weer met temperaturen rond de 23 graden, veel bewolking en een zuidwestelijke wind
      Maandagmorgen laad ik de fietskar op en na een stief halfuurtje peddelen kom ik op de stek, iets noordelijker dan de vorige keer. Hier staat door een stroomversnelling net iets meer water, de smallere diepere geul zal hooguit 1,5 meter diep zijn. Ik tuig een hengel op,*werp hem uit* en voer wat los voer aan. Bij het klaarmaken van de tweede hengel, begint de baitrunnner te krijsen en volgt een korte run met wat licht gebonk op de hengel. Aanvankelijk denk ik dat er een zware tak in mijn korf gedreven is, maar nee hoor... het is een barbeel. Na een erg tamme dril kan ik de vis zien, al kan ik bijna niet geloven dat ik dit nog mag meemaken!
      De Robin Red pellet heeft zijn werk gedaan en alle twijfel maakt plaats voor een enorme euforie! Ik mag even kennis maken met Lady Barbello.
      Het is een mooie maar magere vis met een*troebel rechteroog. Vermoedelijk een dame op leeftijd met een karakteristieke hoge kop, volgens de barbeelcracks een kenmerk van grote oude vissen.**Zoals bijna altijd op de Grensmaas, is* de vis diep donkerbruin met wat kopergroen op de flanken. Na een kort verblijf op de mat en in het net gaat zij weer terug naar Moeder Maas.
      Wat een pracht begin van mijn vakantie!!! De rest van de dag gebeurt er niets meer, maar ik*zing in* me zelf een song van de nieuwe lp van pyschedelische rockgroep The War On Drugs. In hogere sferen door mijn vangst en in *opperbest humeur* geniet ik van de natuur. Van de ijsvogels, de oeverlopers de grote bonte specht, e, n als kers op de taart een langstrekkende visarend. S' avonds* neem ik bij een Belgisch biertje de dag nog eens door. Wat kan het leven mooi zijn.

      sessie 3

      de dag na de tweede sessie heb ik zin om te feederen op de veel diepere gestuwde Maas.* Mijn sportviscarriere is ooit begonnen toen we begin jaren tachtig *met het gezin op de camping in Lemmer stonden en ik voor het eerst dikke brasems in aantal ving, voor mijn beleving monsterlijk grote exemplaren. Vandaar mijn zwak voor deze soort; waar ik nu feeder is een heel andere stek, op zeven meter diepte met een korf van 50 gram en een enkele maiskorrel op een haakje nummer 14. Het is* hier lang zitten, maar de platten geven thuis, met*twee uitschieters van 57 cm als uitschieters naar boven en als klap op de vuurpijl 2 miniroofbleitjes van rond de 12-15 centimeter. Voor mij een nieuwe soort,* gericht op kunstaas gevist *heb ik er nog* geen weten te gevangen!
      Terug naar de barbeel: op de derde dag krijg ik tegen de klok van drie uur een zachte tik op de rechterhengel. Waarschijnlijk kleine vis, en jawel hoor, ik mag even kennis maken met een kleine kopvoorn.*Rond *half vijf volgt een sterkere run en land ik - *na een wederom niet enorm sterke dril* - de *tweede barbeel van de week. En nu op een rig die ik zelf helemaal van draad tot hair inelkaar heb gezet. Dat geeft extra voldoening!

      Met 62 centimeter is de vis geen aartsvader, maar wel gezond en mooi dik.
      Hierna is het over en slaat het weer om, in de lichte miezerregen ruim ik rond de klok van zes mijn spullen op en fiets ik voldaan naar huis barbeel02.jpg
      Attached Files

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Mooi verhaal.

        Als je last hebt van zwartbekgrondels dan kun je de maden beter thuis laten en gewoon met een pellet of blokje kaas gaan vissen. Wil je wel met maden
        vissen zou je ook nog voor een madenclip kunnen kiezen.

        Ik weet niet welk voer je gebruikt, maar je zou ook eens een mengeling van verschillende diameters en smaken pellets kunnen gebruiken voor in de korf.

        Ik heb zelf onlangs 3,4 en 6 mm DB marine halibut, robin red en red krill pellets gebruikt. Gelijke hoeveelheden van alles in een aasbakje gedaan.
        De pellets overgoten met XL liquid halibut pellet, voor extra attractie. Vervolgens de pellets goed door elkaar geschud en even een tijdje laten staan.
        Daarna de pellets in een Guru bait strainer gedaan en de aasbak gevuld met water. De bait strainer in het water gezet en de pellets ruim 10 minuten laten weken.
        Daarna waren ze klaar om gebruikt te worden in de korf. Als je ze goed stevig aandrukt dan blijven ze lang ik je korf zitten en kun je een mooi geurspoor onder
        water creëren.

        Wat ook een optie is om een Korum combi feeder te vullen met hennep, maden en casters en dan de maden aan een madenclip vissen.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • maasman
          BarbellaMaestraMosanaEst
          • 05-08-2016
          • 29
          • Villemeuse

          #5
          Bedankt Rolla,

          Zelf heb ik gevist met de grote platte rivierkorven van 90 gram. Lagere gewichten gaan rollen en raken dan vaak vast in de grindbank.
          De korven vul ik met een monkeymix van 1/3 halibut 8mm, 1 derde 8mm en 1/3 zwaar rivierfeedervoer.
          In de toekomst wil ik er ook nog knoflookolie van de toko bijdoen voor extra geur c.q. smaak. Op de haak heb ik een 8mm pellet en op een van de twee hengels ook 10mm tuttifruuti boilies, waar ik overigens nooit iets op gevangen heb. Met losse pellets en boilies en mais voer ik met zo een groene smalle witviswerppijp aan, mede omdat ik maar hooguit 15 tot 20 meter ver vis, aangezien de rivier hier maar 25 meter breed is.
          Ingezette hengels: 1. Shimano Vengeance Barbel 1,75: met 90 gram korf durf ik er nog net 20 meter ver met een zijwaartse worp mee te gooien. Staat l lekker krom, en is bij mijn weten opvolger van de beroemde Shimano Catana Barbel. 2. Korum Barbel 13 ft 180 gram: deze is -zoals jij in een eerder bericht al aangaf - veel te zwaar om een mooie dril mee te beleven, maar geeft geen krim bij zeer zware korven. Deze ga ik waarschijnljk voor barbeel niet meer inzetten, maar proberen voor doodaas met sardien of horsmakreel op snoek. Zoals gezegd is de Grensmaas, althans bij lagere waterstanden, niet te vergelijken met de Waal en Ijssel en kom je met 12 ft hengels goed weg.
          Wat ik ook heb gemerkt: een beetje middelzware beetrunner (op mijn hengels zitten stokoude Daiwa's Regal-z 4050) vist veel beter, ook op mijn feederhengel, dan een feedermolen als de spro veneto 4000!, nog afgezien van de baitrunslip. Ik kom graag vlug los met de korf bij het indraaien van de montage, en dat voelt bij de feedermolen toch alof er inderdaad een vuilniszak aan je rig hangt.

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Een 4000 molen is ongeschikt dat heb ik zelf ook al mogen ondervinden. Ik vis daarom met een Ultegra 5500XSC op mijn Speedmaster AX multi extra heavy feederhengel.
            Deze molen heeft het voordeel dat je maar even aan de slip knop hoeft te draaien om de slip open te zetten.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • maasman
              BarbellaMaestraMosanaEst
              • 05-08-2016
              • 29
              • Villemeuse

              #7
              Barbeelvissen Grensmaas 2018

              Mijn laatste verslag is inmiddels weer een jaar geleden, tijd voor een vervolg.
              In 2018 heb ik tot eind augustus niet meer op barbeel gevist. Door de recordwarmte was de waterstand laag, evenals de afvoer. Op sommige plekken kon je de Maas oversteken bijna zonder natte voeten te krijgen. De stroming was minimaal, en nog belangrijker, de temperatuur tot 26 graden. In augustus is dan ook door de Limburgse sportvisserijfederatie een bericht in de pers verspreid om niet te gaan vissen: sensibele soorten – zoals de barbeel – kunnen door de stress van de dril- omkomen door het zeer lage zuurstofgehalte. Een tweede reden lag in het grote genoegen veroorzaakt door kunstaasvissen. In september 2017 heb ik na veel vruchteloze pogingen voor het eerst roofblei gevangen, zoals bekend een soort met een spectaculaire aanslag. In 2018 heb ik met 65 cm mijn pr opgehaald en heeft dit plezier een vervolg gekregen. Kunstaasvissen is door de geringe hoeveelheid spullen een flexibelere manier van vissen, even op de bike en nog een uurtje vissen is toch wat anders dan met fietskar en een hoop hengelgerei op pad gaan.
              Begin september 2018 heb ik een week vrij genomen om te gaan vissen, net zoals in 2017. Barbeel en feederen zijn de hoofddoelen.
              Sessie 1
              Vrijdag eerste vakantiedag! Bij een stralende zon laad ik de fietskar op. Met de checklist weet ik dat ik niets vergeet, het is niet handig als je je voerbak thuis hebt vergeten. Het binden van de rigs gaf al een grote voorpret. Gelukkig is mijn favoriete plek nog niet bezet, en tuig ik de hengels op. Ik hoop deze keer meer aanbeten te krijgen op de lichte hengel (1,75 lbs) dan op de zware (2,5lbs), dit vanwege de zwaar doorbuigende semiparabolische actie. Tegen de klok van één uur krijst de slip, een na een korte maar stevige dril land ik een vis van 72 cm. Mijn pr verbetert van 67 met 5 cm, hoera! Het is een vis met een blind oog en gezond maar mager. Dit zijn stokoude vissen, er wordt hier geen kleinere barbeel (dan 50 cm) gevangen.
              Dan is het wachten tot half drie. In de tussentijd geniet ik van een broodje, maar vooral van de schitterende natuur van de Grensmaas. Steltlopers en weidevogels als Groenpootruiter en Oeverloper zorgen met hun roep voor de muzikale begeleiding, er vliegt een kleurrijke koninginnenpage langs. Om half drie gaat de post af: tot vier uur krijg ik vijf runs waarvan ik twee weet te verzilveren. Binnen een paar uur is mijn pr verbeterd met 1 cm, mijn pr staat nu op 73 cm. Wat een begin van de visvakantie. De aanbeten kwamen alleen op de zware hengel. Op de Grensmaas is het vaak één bepaalde plek waar je vangt, twintig meter verder kun je evengoed blanken. Ik denk dat dit te maken heeft met zulke zaken als: een kuil achter een stroomversnelling waar net wat meer voedsel indrijft, net wat meer zuurstof zit. En ook: geregeld aanvoer van voedsel door menselijke hand, in de vorm van pellets en boilies. Rond half zes ruim ik op, in de tussentijd is niets meer gebeurd. Moe maar voldaan kom ik thuis, ’s avonds geniet ik nog na bij een drankje en de laatste lp van Car Seat Headrest, garagerock van de bovencategorie.

              Sessie 2

              Maandagmorgen ben ik te laat op de stek, er zit al een bekende waar ik elk jaar een onderhoudend gesprek mee voer. Noodgedwongen ga ik veertig meter verderop zitten. Rond half twaalf meldt de eerste barbeel zich, een 65 cm lange vis die aanzienlijk dikker is dan de stokoude 70+-ers, en ook een stevigere run trekt. Voor het eerst maak ik met een zelfontspanner een mooie foto van de vangst, deze keer sta ik er ook zelf eens op met de tijdelijke buit.
              In de navolgende uren gebeurt er niets meer, maar mag ik wel genieten van Kleine en Grote zilverreiger en het miauwen van buizerds. Het landschap zorgt ook voor een mooie beleving; de uiterwaarden kleuren als een gestreepte deken: geel en groen van het gras, paars van de kattestaart, roestbruin van de ridderzuring, met stroken vuilwit van het grind en het blauw van het water en de hemel boven- en onderaan. Ik bestel een barbel folding spoon , zo’n bekend barbeelnet maar dan opvouwbaar als bekroning van de dag. Deze barbeelnetten zijn flink hoog, waardoor je de vis beter kunt laten bijkomen. 'S avonds is het radio nostalgica met de lp's New Gold Dream van de Simple Minds, uit de zwarte pakken-tijd van de jaren tachtig. Met 50+ plus is de schrijver van dit verslag ook al een gouwe ouwe.

              Sessie 3

              De wekker staat op vijf uur, het is nog donker maar ik wil vroeg op de stek zijn om zeker te zijn van een plaats. Deze nacht ben ik in het Heuvelland blijven slapen en om 5.45 uur gaat de eerste bus. Het nieuwe net was op donderdag al aangekomen met de post, hopelijk mag het vandaag nat worden door de vangst van vis.

              Donderdag heeft het behoorlijk geregend, en ook voor vandaag is de regenkans groot. Op de stek kan ik net mijn spullen opzetten voordat de aanhoudende regen begint. Af en toe breekt de zon door, alleen wil de barbeel maar niet bijten. De afvoer is aanzienlijk groter door de regen en er staat een stevige wind die de toppen van de hengels laat beven. Ik voer om de drie kwartier bij, o.a. met frolic hondebrokken, met de witviswerppijp. En jawel, net als vorig jaar vliegt een visarend voorbij, achtervolgd door een groepje kraaien.
              Maar…niets, geen tikje van een aanbeet op de hengel. Wel tikken van massa’s waterplanten die als bossen om de korven verstrengeld raken. De luchtis haast rembrandtiek met alle kleuren inkttussen zwart, loodgrijs en koningsblauw. Om twaalf uur moet ik naar huis voor een afspraak voor een leuke middag op stap met een dierbaar familielid, dus de tijd voor een aanbeet dringt. Helaas…de laatste sessie blijft visloos, het nieuwe latex spoonnet bleef kurkdroog.

              Toch mag ik niet klagen, de visoogst is niet groot geweest deze visvakantieweek, maar de vruchten in de vorm van twee 70+ des te groter. Misschien vang ik hier die legendarische 80+ nog eens een keer.
              In het weekend schrijf ik aan dit verslag, en overweeg ik omeen tweede lichte hengel – eveneens een Vengeance Barbel maar dan de Classic maar dan de 1,5 lbs aan te schaffen. Twee nieuwe baitrunners - de DL 6000 RB geleverd mèt extra spoel – van mijn favoriete merk staan ook op de verlanglijst, maar dat kost wel heel veel eurocenten.
              Nu eerst even de laatste nieuwe van Alice in Chains op de gsm aanklikken en van donderende grungemetal genieten voor de werkweek weer begint.

              Het was Wwderom een prachtweek aan de zilveren Grensmaas!

              Reageer

              • maasman
                BarbellaMaestraMosanaEst
                • 05-08-2016
                • 29
                • Villemeuse

                #8
                foto van de oude blinde vis van 72 cm; mager maar niet ongezond. Grensmaas 2018
                Attached Files

                Reageer

                • maasman
                  BarbellaMaestraMosanaEst
                  • 05-08-2016
                  • 29
                  • Villemeuse

                  #9
                  foto van sessie 3: de visloze dagbarbeel 07-09-2018-kl.jpgbarbeel 07-09-2018-kl.jpg

                  Reageer

                  • maasman
                    BarbellaMaestraMosanaEst
                    • 05-08-2016
                    • 29
                    • Villemeuse

                    #10
                    foto van de vis van 65 cm: rond maar gezond: kijk naar het verschil met de 72 cm-vis.
                    let op de mooie veelkleurige uiterwaarden.Barbeelvissen Grensmaas 2018.docxbarbeel 65 cm september 2018 Eric.jpg
                    Aangepast door maasman; 10-09-2018, 13:51.

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser
                      • 03-05-2009
                      • 2325
                      • Ter Apel

                      #11
                      Mooi verslag heb je er van gemaakt en prachtige barbelen heb je gevangen. Ik hoop zelf ook nog eens een +70er te mogen landen.
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • Markus
                        Frequent aanwezig
                        • 30-09-2015
                        • 108
                        • Roermond

                        #12
                        Hoi Maasman,

                        Ben samen met een vis collega naar Maasband,Kleine Meers,Grote Meers en Grensmaas bij Elsloo geweest afgelopen Donderdag.
                        Maar helaas werd het niks om daar te gaan vissen in de Grensmaas!
                        Eerst bij Maasband stond het water heel erg laag ongeveer 50cm en niet breed genoeg.
                        Er na naar Elsloo gereden daar kijken aan de grensmaas was opzich goed om daar plaats nemen,maar was al bezet.
                        Even verder op gekeken,maar veel te stijl en geen plaats om je bivvy ergens neer te plaatsen.
                        Toen naar de autosnelweg ( A76 ) daar onder de brug wezen kijken opzich links van de brug kan men zitten maar 1 persoon en ook stijl.
                        Toen verder gereden naar Grote Meers,daar wezen kijken zie op een bord verboden te kamperen was ideaal om daar te vissen in de brede grensmaas.

                        We zijn tot het besluit gekomen om maar weer naar huis te rijden en zijn in Linne bij de Kerk ligt de oude maas om daar te gaan Nachtvissen.
                        Helaas hebben geen vis gevangen al was het weer goed en heerlijk warm nachts 20gr.
                        Maar tegen 01:00u kwam wind opzeten en zijn tegen 06:30u opgestaan en de vis spullen ingepakt vanwege regen opkomst en veel wind.

                        We gaan zeker een keer terug naar de Grensmaas,maar dan gewoon overdag daar het hengeltje uit gooien en op verkenning gaan.

                        Groeten,

                        Markus

                        Reageer

                        • Markus
                          Frequent aanwezig
                          • 30-09-2015
                          • 108
                          • Roermond

                          #13
                          Hoi Maasman,

                          Kun je mij een Privé bericht versturen over de vis stekken langs de Grensmaas?
                          Want voor ons is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
                          Graag met foto`s erbij.

                          Groeten,
                          Markus
                          Aangepast door Markus; 22-09-2018, 10:12.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎