Welke hengel?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Johnv
    Newbie
    • 18-08-2016
    • 6
    • Alphen

    Welke hengel?

    Hoi allemaal,
    Mijn zoontje van 7 is helemaal gek van vissen.
    Voorn, karper, brasem hier heeft hij de hengels voor maar sinds een jaar is ie gek op forelvissen en nu wil hij graag gaan snoeken.
    In sept wordt hij 8 en willen we hem graag een hengel geven maar kunnen jullie tips geven welke hengel, molen, lijn? Ik hoop eigenlijk dat er een hengel is waarmee hij zowel kan forellen als snoeken.
    Liefst geen heel lange hengel (of heb ik dit fout) en niet te zwaar aangezien hij met forellen (op commerciële vijvers) 4a 6 u deze hengel vastheeft.
    Liefst schappelijk qua budget.
    Wie kan me helpen met tips?
    Bij voorbaat dank.
    Gr John
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Zonder begeleiding van een ervaren iemand zou ik je zoontje niet op snoek laten vissen. Om een snoek te kunnen onthaken dien je de kieuwgreep toe te kunnen passen.
    Niet alle dreggen zitten altijd keurig voor in de bek. Soms komt het ook voor dat een dreg achter in zit dat je een lange onthaaktang nodig bent of een dreg zit dusdanig
    dat je hem kapot moet knippen.

    Naast de aanschaf van een hengel en molen komen daar ook nog een onthaak- en kniptang en een groot rubber gecoat schepnet bij. Zelf gebruik ik ook nog een onthaakmat,
    zodat ik bij een grote snoek de vis op de mat kan leggen en eerst rustig kan kijken waar de dreg(gen) zit(ten), want als je de vis aan de verkeerde kant pakt, kan het zijn dat
    je met hand in een dreg grijpt met alle gevolgen van dien.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      Ik ben het in feite wel met Rolla eens. Daar het vissen met een levende aasvis niet meer mag, de instap om het onder de knie te krijgen, ben je bijna alleen overgeleverd aan het vissen met kunstaas. En met de boven beschreven complicaties. Beginnerset spinhengel werpvermogen 10-15 gram, molen met 10/00 dyneema, spinners (blinkertjes) en staaldraden. En dan plus de bovengenoemde accessoires. Deze set is ook inzetbaar op forellenvijvers.
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • Johnv
        Newbie
        • 18-08-2016
        • 6
        • Alphen

        #4
        Dank voor jullie reacties.
        Onthaalmateriaal, tang ed hebben we.
        Kieuwgreep heb ik vroeger ook wel eens gedaan en we gaan idd met iemand mee de eerste keer.
        Ging mij om de hengel, de persoon waar we mee gaan snoeken vist nooit op forel dus deze weet niet welke hengel een goede combi is. Zei idd ook een spinhengel maar ik nog te tobben over de lengte, zelf dacht ik 2.4m ongeveer of mag het ook korter zijn. Bij de forelvissen zie ik werkelijk alle lengtes hengels voorbij komen.

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Forel en snoek zijn vissoorten die je eigenlijk niet met een hengel kunt bevissen. Een forelhengel is voor het snoekvissen te licht en een snoekhengel is voor het forelvissen te zwaar
          Voor forel ben je nl. geen zware hengel nodig daar je bijv. met een dobber of klein kunstaas vist. Een hengel met een werpgewicht tot 15 gram vol staat. Het snoekvissen is een ander
          verhaal, daar zou ik eerder een hengel van 10 - 40 gram nemen, zodat je met verschillende soorten kunstaas kunt vissen. Daarnaast kun je een snoek ook beter en sneller drillen.

          Als je zoontje regelmatig op forel wil gaan vissen dan zou ik een hengel kiezen die geschikt is voor forel, zodat hij daar optimaal sport aan beleeft. Eventueel kan hij deze hengel dan
          prima in zetten voor het vissen met klein kunstaas op baars. Baars en forel is nl. prima te bevissen met een en dezelfde hengel.

          Is het forel vissen, maar af en toe, en verwacht hij vaker te gaan snoeken dan zou ik een hengel kiezen geschikt voor snoek en voor lief nemen dat je minder sport beleefd aan forel.

          Qua lengte zou ik minimaal 2.40 meter nemen. Om vanaf de kant te vissen is dat een mooie lengte.

          Voor een goede en betaalbare hengel zou je eens kunnen kijken naar een Shimano Catana. Als je deze combineert met een Catana molen dan heeft je zoontje denk ik een leuk setje.

          Laatste tip die ik je nog wil geven is, neem je zoontje mee als je een hengel gaat kopen. Hij moet er tenslotte mee vissen en dan is het wel zo prettig dat de hengel hem bevalt en niet
          te zwaar is.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Johnv
            Newbie
            • 18-08-2016
            • 6
            • Alphen

            #6
            Nogmaals dank voor je reactie.
            We zullen hem eens verblijden met een bezoek ae hengelsportzaak

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎