Krabvissen, hengels, fuiken, regelgeving, hoe zit het eigenlijk?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Crabber
    Newbie
    • 13-08-2018
    • 1
    • Amsterdam

    Krabvissen, hengels, fuiken, regelgeving, hoe zit het eigenlijk?

    Allereerst,

    Ik ben nieuw op dit forum, en vrij nieuw in de vis scene, ik heb tijdens mijn vakanties in groot brittantie veel plezier beleefd aan het vissen naar krabben, kreeften en garnalen aan de kusten van Wales en Engeland. Tevens ben ik ook geen sportvisser, ik hou er van om te eten wat ik vang, daarom vis ik het liefst ook op hetgeen wat ik mag eten, ik hecht er waarde aan om respectvol met de vangst om te gaan en hetgeen wat ik niet wil houden ongeschaad terug de natuur in te brengen.

    Dat gezegdhebbende heb ik de intentie om naar noordzeekrab te gaan vissen in IJmuiden op de noordpier. Ik heb geprobeerd mij zo goed mogelijk te informeren naar de regelgeving en mogelijkheden rondom het vangen van deze schitterende schaaldieren in de zee, echter gezien dit geen populair fenomeen is ben ik beperkt in de toegankelijke informatie.

    Ik ben dus opzoek naar de regelgeving voor recreatievissen naar dergelijke schaaldieren (voornamelijk kreeft, garnaal en krab) aan de Nederlandse kust. Ook ben ik benieuwd naar wat de beste manier zou zijn om deze te vangen. Ik heb in het verleden gebruikt gemaakt van diverse fuiken, netten en hengels met aaskorven maar wat mij erg een goede methode lijkt is het gebruik van een "crab snare" welke lijkt op een metalen aaskorf met konijnenstrikken eromheen.



    Wat is nou het punt van deze discussie? Informatie! Als je iets weet, of iets bij te dragen hebt betrekkend tot dit onderwerp, dan hoor ik (en anderen) het graag!
  • napslak
    Newbie
    • 03-08-2020
    • 1
    • Utrecht

    #2
    Iets kunnen concluderen hierover ondertussen?

    Informatie hierover is inderdaad erg schaars. Er is veel te vinden over regel- en wetgeving betreft krabben/kreeften vangen in de binnenwateren (mag niet), maar er wordt nergens iets vermeld over kust- en zeewateren. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een minimummaat voor zeekreeft, vermeld door Sportvisserij Nederland (85mm, link) en de VISwijzer die aangeeft dat de visserijdruk op Noordzeekrab hoog is en overbevist wordt op de Noordzee (link). Maar goed, dat laatste slaat natuurlijk alleen op beroepsvisserij en heeft naar mijn idee weinig invloed op de sportvisserij.

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎