Lengte lijn tussen dobber en hengeltop

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • luciarakan
    Newbie
    • 15-10-2018
    • 1
    • new york

    Lengte lijn tussen dobber en hengeltop

    Vorige week hebben mijn vismaat en ik enkele lijntjes gemaakt voor onze hengels. We zijn hier nog redelijk nieuw in en kwamen direct bij het eerste probleem, hoe lang moet de lijn zijn :?. We hebben dan maar voor de zekerheid 5-6meter genomen, wetende dat dit te lang ging zijn en we er wel een stukje gingen afknippen aan het water. We hebben beiden een hengel van 6 meter en vissen in water van 2-3 meter diepte.

    Wanneer we aan het water kwamen heb ik dan een stukje afgeknipt op het gevoel, want eigenlijk weet ik niet goed of het nu beter is om een lange lijn te hebben zodat je dan wat verder kan insmijten of juist een kortere zodat je een korte aanslag kan doen. Mijn vismaat heeft zijn lijntje nog niet ingekort, maar persoonlijk vind ik zijn lijntje onhandig lang en zou ik zelf het wel inkorten.

    Ik weet dat dit echt iets zal zijn voor beginners :blush:, maar hoe lang moet het nu zijn?
    Is het handig een lange lijn, of is korter beter, wat zijn de reden volgens jullie?
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Wanneer je volle controle wilt hebben over het gedrag van je dobber en je haakaas (dus secuur vissen), dan is een lijn van rond 90-120 centimeter tussen dobber en top het beste. Wel eerst secuur uitloden voordat je de lijn afknipt, anders heb je weinig lijn over wanneer je de dobber omhoog moet schuiven. Moet je verder weg vissen dan is een lange lijn ook best mogelijk. Belangrijk dan wel is dat je er voor kan zorgen dat de wind nauwelijks invloed heeft, anders gaat je dobber lopen en van je voerplek af. Je kan dan het beste kiezen voor een dobber met lange antenne en zo ver mogelijk ingooien en de lijn onder water naar je toe trekken zodat die verdwijnt. Vervolgens de hengeltop onder water houden.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • bosonkruid
      aaach tuff, haarbal
      • 25-12-2003
      • 1072
      • vorselaar (belgië)

      #3
      ook belangrijk om weten is of je met elastiek vist of met kikkertjes, en of het stromend of stilstaand water is waarop je vist.
      met elastiek op stilstaand water vind ik het persoonlijk heel makkelijk om met een korte tot ultrakorte slag te vissen ( vanaf 60cm tot bijna niks), dan zit je direct op de beet
      bij wind kan dat iets langer zijn maar met een hengel van 6m kan je normaal de wind goed de baas
      stromend water is iets lastiger, al blokkend (korte slag) of driftend (lange slag)
      als je zonder elastiek vist zou ik de slag langer maken omdat de rek op je lijn vol tot zijn recht komt als de slag langer is en maak je nog kans om een grotere vis te vangen
      maar je leert het meeste door veel te oefenen
      veel plezier
      groetjes

      Zjul

      om te laat te komen moet je niet snel zijn

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎