peilen vaste hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pygmytwylyte
    Newbie
    • 13-08-2019
    • 3
    • Leuven

    peilen vaste hengel

    Hoi,

    Even een korte schets van mijn vraag: Ik werk in de zorg, bij mensen met een mentale beperking. Vorig jaar ben ik bij ons op 't werk begonnen met een vissersclubje, omdat vele bewoners dit vragen. Ik heb toen twee oude vaste hengels opgekalfaterd en daarmee zijn we vorig jaar enkele malen gaan vissen. Ik ken zelf niets van vissen, heb dit mezelf wat aangeleerd zodat ik onze bewoners kon begeleiden. Vorig jaar veel kleine viswit gevangen, helemaal een succes dus.

    Voor dit seizoen dacht ik twee nieuwe vaste hengels te kopen, en dat heb ik ook gedaan.
    Het zijn twee vaste hengels, allebei van 6m50. Onze oude hengels waren maar 4 meter. Eén hengel is een 'klassieke' vaste hengel, de andere is een hengel met elastiek in de top. Die met elastiek dacht ik aan te kopen omdat dit me wat resistenter lijkt, niet al onze bewoners zijn even zachtaardig. Maar dus.. Ik ben het systeem met kikkertjes gewend. Dat maakt het eenvoudig om de diepte uit te peilen en indien nodig de lengte van de voorslag (als dat het goede woord is? = het stuk vislijn vanaf je top tot aan je dobber, zogezegd) aan te passen. Dit gaat natuurlijk niet bij vissen met elastiek, je moet je lijn op de juiste lengte afsnijden. De tweede hengel heeft enkel een oogje op het topeind, en da's dus hetzelfde verhaal.

    Nu is mijn vraag: Hoe schat je nu in op welke lengte je je tuigjes afsnijdt? En hoe lang moet je voorslag zijn? (of op welke criteria verander je je voorslag van korter naar liever iets langer). Onze oude hengels waren best kort, dus je kon er weinig slecht mee doen. Nu zijn ze toch al redelijk lang en ik kan niet goed meer inschatten hoeveel vislijn ik moet voorzien tussen topeind en dobber om het goed te doen. Ik weet wel perfect hoe ik moet uitloden he, voor alle duidelijkheid, da's geen probleem. Maar moet ik nu veel vislijn tussen topeind en dobber voorzien, of net niet, ik weet het niet goed.

    We gaan altijd op dezelfde plaats vissen, dus ik zou niet superveel verschillende omstandigheden tegenkomen. En oh ja, mijn bewoners zijn vaak niet zo handig, wat resulteert is redelijk wat in de war geraakte tuigjes. Da's niet zo erg, maar ik ben wel op zoek naar een goeie manier om snel en efficiënt onze hengels op te tuigen. Aantikken is voor onze bewoners ook niet altijd even simpel (duurt langer voor ze het zien, voor ze reageren, niet altijd even zachtaardig als ze 't dan doen) dus ik neig naar eerder korte tuigjes? Maar geen idee of dat zo goed is.

    Alvast bedankt om dit te lezen en als jullie nog andere tips voor me hebben hoor ik het echt heel graag. Alles wat helpt om vis boven te krijgen maakt mijn bewoners echt super gelukkig
  • bosonkruid
    aaach tuff, haarbal
    • 25-12-2003
    • 1072
    • vorselaar (belgië)

    #2
    Als je altijd op dezelfde plaats gaat vissen is er ook weinig kans dat de diepte veel verschil geeft. Dat maakt het natuurlijk makkelijker om de lengte van je tuigjes aan te passen.
    Je maakt 1 tuigje dat net iets langer is, peilt dit uit en knipt de lijn af zodat je nog een aanslag hebt van ongeveer 1 meter, als je minder neemt is het moeilijker voor ongeoefenden om je dobber stil te houden dan rol je de lijn op een latje en telt de omwentelingen zodat je altijd dezelfde lengte van tuigjes hebt, eenmaal dat gedaan is het makkelijk en snel om je lijntje vast te maken aan de connector (van de elastiek) en vissen maar.
    De hengel zonder elastiek heeft een iets langere aanslag nodig zodat het effect van demping compenseert, ongeveer vanaf 1.5meter.
    Als je de mogelijkheid moest hebben om die 2e hengel ook van elastiek te voorzien, dan is het makkelijker voor jou en zijn alle tuigjes gelijk.
    Omdat je met niet vissers moet werken is het handig om zeker geen tuigjes te maken met dobbers onder de 1 gram gewicht en het lood gegroepeerd te houden zodat bij het inwerpen de tuigjes minder makkelijk in mekaar werpen.
    Het zou nog makkelijker zijn als je deze informatie zou kunnen krijgen bij iemand die je alle mogelijkheden aanleert tijdens een vissessie.
    Als ik weet hoe gelukkig vissen mij maakt snap ik zeker wat het doet met jou bewoners.
    Dus als er niemand in jou buurt je de knepen kan aanleren wil ik wel eens tot daar komen.
    groetjes Zjul
    groetjes

    Zjul

    om te laat te komen moet je niet snel zijn

    Reageer

    • Master
      Voerboer
      • 26-02-2007
      • 1148
      • Zoetermeer

      #3
      Denk dat de lengte van de hengel ook een rol speelt indien de bewoners bij het binnenhalen er geen delen vanaf kunnen, of gaan, steken, zoals wij dat doen. Wanneer ze geen hengeldelen afsteken moet een tuigje ongeveer 1 meter korter zijn dan de hengellengte. Bij de keuze van een hengel gaat dan de waterdiepte meespelen. Op een water met een diepte van 1 meter een hengel gebruiken die 6 meter is, betekent dat je tuigje 5 meter is en je dus een voorslag overhebt van 4 meter. Dat kan overigens best want het maakt de vis niets uit hoe lang alles is. Voor de visser lijkt het niet handig, maar vroeger visten we allemaal zo. Sterker nog, we visten met een 13 meter hengel en lange slag van 10 meter om net iets verder te komen dan de buurman. Dus ik zou het niet te ingewikkeld maken.
      Theo de Kreij.
      www.natuurzorg.eu

      Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

      Reageer

      • pygmytwylyte
        Newbie
        • 13-08-2019
        • 3
        • Leuven

        #4
        Dag Zjul,

        Da's een heel fijn aanbod! Gelukkig is de visclub waar ik met bewoners ga vissen ons héél fijn genegen. Vorig jaar ben ik met meer dan 10 bewoners naar hun water geweest en hebben ze ons daar ontvangen samen met hun leden. Topdag voor onze bewoners was dat. Dit jaar gaan we dat terug doen. Daarnaast ga ik dan zoveel mogelijk alleen met 3 bewoners vissen. Drie is de max, omdat ik eigenlijk alles moet overnemen van onze bewoners. Optuigen, dingen ontwarren, vis onthaken. Af en toe echt mee aanslaan zodat sommigen ook eens iets vangen etc.

        Dank voor je duidelijk antwoord. Ik heb een pack met voorgemaakte tuigjes en ik denk dat ik de tuigjes met de iets zwaardere lijn ga bezigen voor de hengel met elastiek. Nu hadden onze bewoners veel viswit beet maar soms ook eens een goeie dikke brasem, en die speelde ze dan vaak kwijt. Ik hoop dat ze zo vaker een grotere vis kunnen binnen halen. De hengel met een gewoon topeind hang ik dan denk ik de lichtere draad aan en die dient dan voor de 'gewone' witvisserij voor de bewoner die gewoon veel vis wilt binnenhalen, zonder zich zorgen te maken over wat voor grootte hij gevangen heeft. Van hem heb ik liever dat hij de grote vissen kwijt speelt, want hij heeft niet zoveel finesse en liever een gebroken draad dan een gebroken hengel haha.

        Reageer

        • pygmytwylyte
          Newbie
          • 13-08-2019
          • 3
          • Leuven

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Master
          Denk dat de lengte van de hengel ook een rol speelt indien de bewoners bij het binnenhalen er geen delen vanaf kunnen, of gaan, steken, zoals wij dat doen. Wanneer ze geen hengeldelen afsteken moet een tuigje ongeveer 1 meter korter zijn dan de hengellengte. Bij de keuze van een hengel gaat dan de waterdiepte meespelen. Op een water met een diepte van 1 meter een hengel gebruiken die 6 meter is, betekent dat je tuigje 5 meter is en je dus een voorslag overhebt van 4 meter. Dat kan overigens best want het maakt de vis niets uit hoe lang alles is. Voor de visser lijkt het niet handig, maar vroeger visten we allemaal zo. Sterker nog, we visten met een 13 meter hengel en lange slag van 10 meter om net iets verder te komen dan de buurman. Dus ik zou het niet te ingewikkeld maken.
          Dat is hetgeen waar ik het meeste werk in steek: Rondlopen en de hengel naar binnen halen (ofja, inklappen, 't zijn telescopische) en dan onthaken. Voor onze huidige hengels doen we dit inderdaad zoals je zegt: 4 meter en ik heb een slag van ongeveer 2.5 a 3 meter. 95% van onze vangst zijn visjes onder de 200 gram ofzo denk ik dus die gaan gewoon de lucht in als onze bewoners aanslaan. Voor 4 meter lukte dat redelijk oké, maar ik heb mijn twijfels bij 6m50.. Ik denk dat onze bewoners dan heel veel knopen gaan ontwikkelen, want ze slaan héél enthousiast aan soms.

          Het zal wat uitzoeken zijn, maar aangezien we vorig jaar ook heel wat klein grut gevangen hebben én ook wat mooie brasems en zeelten, hoop ik dat we dit dit jaar mooi kunnen verder zetten.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎