Vaste stok karper elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    Vaste stok karper elastiek

    Na jaren weer beetje begonnen met visspullen te checken en hierdoor kriebelt het weer. Aangezien ik op een vijver ga vissen waar "veel" karper en brasem zit wil ik graag weten welke maat "topelastiek" ik het beste kan gaan gebruiken op mijn vaste stok??

    Als ik deze heb bevestigd...hoe doe ik dan de lengte van mijn lijn bepalen die ik aan de connector vastmaak en moet/kan ik dan toch gewoon onderlijn gebruiken?

    Ik hoop spoedig antwoord te krijgen zodat ik verder kan onutselen....😉😉😉

    Hartelijk dank alvast👍

    Gr Pat
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Kijk eerst een wat de elastiek rating is van je vaste stok en welk formaat karper je kunt verwachten.
    Je hengel moet het elastiek en de karper natuurlijk wel aan kunnen.

    Ik gebruik zelf Drennan Carp bungee 10-12 elastiek ic.m. een dacron connector en een pulla bung.
    Het elastiek loopt door 2 hengeldelen en de pulla bung zit in het 2e deel. Tijdens het drillen kan
    ik de spanning van het elastiek verhogen door aan het elastiek te trekken. Als hoofdlijn gebruik
    ik 18/00 nylon en de onderlijn varieert naar gelang de haakgrootte.

    Ik vis hiermee op karpers tot een cm of 40/50 en een kilo of 3/4.

    De lengte van de lijn is afhankelijk van de diepte van de vijver. Echter maak ik mijn lijn altijd net zolang
    als mijn topset. Ik gebruik altijd een onderlijn daar de diepte van het viswater dit toe laat. Mocht je
    nou ondiep willen gaan vissen, dan kan het soms beter zijn om zonder onderlijn te gaan vissen.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • helpat
      Frequent aanwezig
      • 27-09-2004
      • 154
      • Beek (zuid-limburg)

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
      Kijk eerst een wat de elastiek rating is van je vaste stok en welk formaat karper je kunt verwachten.
      Je hengel moet het elastiek en de karper natuurlijk wel aan kunnen.

      Ik gebruik zelf Drennan Carp bungee 10-12 elastiek ic.m. een dacron connector en een pulla bung.
      Het elastiek loopt door 2 hengeldelen en de pulla bung zit in het 2e deel. Tijdens het drillen kan
      ik de spanning van het elastiek verhogen door aan het elastiek te trekken. Als hoofdlijn gebruik
      ik 18/00 nylon en de onderlijn varieert naar gelang de haakgrootte.

      Ik vis hiermee op karpers tot een cm of 40/50 en een kilo of 3/4.

      De lengte van de lijn is afhankelijk van de diepte van de vijver. Echter maak ik mijn lijn altijd net zolang
      als mijn topset. Ik gebruik altijd een onderlijn daar de diepte van het viswater dit toe laat. Mocht je
      nou ondiep willen gaan vissen, dan kan het soms beter zijn om zonder onderlijn te gaan vissen.
      Ten eerste dank voor je uitgebreide reactie!
      Hoe weet ik wat de elastiek rating van mijn vaste stok is??

      Nou....het is vooe karpers rond de 30-50 cm....

      Klopt het dat ik het originele zeer dunne topdeel niet moet gebruiken?

      De spanning tijdens drillen verhogen...hoe moet ik me dat voorstellen?

      Vis je met pellets op de haak/bodem?

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Welke vaste stok (merk/type) heb je? Het kan zijn dat je het eerste deel weg kunt laten en een interne bus
        in het 2de deel kunt plaatsen. Kan ook zijn dat je het topdeel in kunt korten. Kortom graag even info over je vaste stok.

        Tijdens de dril kan het holle elastiek er een flink stuk uit komen. Op het moment dat je tijdens de dril merkt dat de vis niet
        meer vecht, kun je het elastiek in korten om zo de spanning op het elastiek te verminderen. Hierdoor kun je de vis gemakkelijker scheppen. Zou je geen pulla bung gebruiken dan kun je, door de lengte wat het elastiek uit de top komt, wel 4 delen af moeten steken, als je een 2-delige topset met dito lijnlengte gebruikt.

        Hieronder een filmpje, waar in een en ander uitgelegd wordt over de pulla bung:

        ]

        Doordat ik op de vijver waar ik vis, maar met een hengel mag vissen, vis ik altijd met een zachte pellet op de haak of met (dode) maden en mais. Pellet in een baitbandje kan overigens ook prima zijn. Is gewoon een kwestie van proberen, gebruik dat weleens met de methodfeeder op diezelfde vijver.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        • helpat
          Frequent aanwezig
          • 27-09-2004
          • 154
          • Beek (zuid-limburg)

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
          Welke vaste stok (merk/type) heb je? Het kan zijn dat je het eerste deel weg kunt laten en een interne bus
          in het 2de deel kunt plaatsen. Kan ook zijn dat je het topdeel in kunt korten. Kortom graag even info over je vaste stok.

          Tijdens de dril kan het holle elastiek er een flink stuk uit komen. Op het moment dat je tijdens de dril merkt dat de vis niet
          meer vecht, kun je het elastiek in korten om zo de spanning op het elastiek te verminderen. Hierdoor kun je de vis gemakkelijker scheppen. Zou je geen pulla bung gebruiken dan kun je, door de lengte wat het elastiek uit de top komt, wel 4 delen af moeten steken, als je een 2-delige topset met dito lijnlengte gebruikt.

          Hieronder een filmpje, waar in een en ander uitgelegd wordt over de pulla bung:

          ]

          Doordat ik op de vijver waar ik vis, maar met een hengel mag vissen, vis ik altijd met een zachte pellet op de haak of met (dode) maden en mais. Pellet in een baitbandje kan overigens ook prima zijn. Is gewoon een kwestie van proberen, gebruik dat weleens met de methodfeeder op diezelfde vijver.
          Vandaag naar gerenomeerde hengelsportzaak gegaan met stok. Deze heeft me geadviseerd en tevens heeft ie me dat gefixed!!
          Morgen testen 😉...
          Kan je pellets ook met bhv pva zak op stek doen?

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Daar hebben ze een handig hulpmiddel voor uitgevonden: --> http://nl.tackleguru.com/karperspull...kle/pole-pots/

            Deze heb je in verschillende groottes, naargelang de hoeveelheid je wilt voeren. Op het eerste deel van je hengel klikken en op
            het moment dat je je aas laat zakken, draai je je hengel 180 graden en naast je aaspellet, zakken er ook een aantal voerpellets
            mee naar beneden. Op deze manier creëer je een voerkolom wat vis aantrekt.

            PVA zakjes naar mijn mening het best te gebruiken i.c.m. een feederhengel en een montage bestaande uit bijv. een loodje en een onderlijn
            van 15" / 38cm. Dan kun je de onderlijn door het pva zakje rijgen en heb je altijd wat voer in de buurt van je haakaas liggen. Ik heb zelf
            nog niet geprobeerd, daar ik dan een pellet cone gebruik en begin met het voeren van een aantal spods met voer/aas.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎