Hoe krijg ik in hemelsnaam dat loodje op mijn lijn?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Dump
    Newbie
    • 09-03-2020
    • 6
    • Purmerend

    Hoe krijg ik in hemelsnaam dat loodje op mijn lijn?

    Hoi beste lezers.

    Na meer dan 20 jaar niet gevist te hebben valt me 1 ding op. Oogjes zijn minder (leesbril) maar dat wisten we natuurlijk al. Dat los ik op door een extra sterke bril bij me te hebben wat makkelijk is voor onthaken (indien nodig) etc.
    Maar wat me het meeste tegenvalt is de kleine ronde loodjes aan mijn lijn te knijpen. Ik vis met vaste stok (wat er aankomt maakt me niet echt uit) met een 0.16 nylon lijn.
    Daar waar mijn vinger(toppen) ooit soepel waren zijn die nu vereelt en tevens veel minder gevoelig geworden. Soms zit ik wel 5 min. te klo...n om hem goed tussen 2 vingers te krijgen met het sleufje naar boven zodat de lijn erin gedrukt kan worden. Laat staan als later blijkt dat het loodje net te zwaar is en er weer vanaf moet
    Ben ik de enige met dit probleem of zijn er ook anderen die dit fenomeen kennen. En zo ja. Wat hebben jullie daarvoor bedacht. Zijn daar trucjes voor?

    Met vriendelijke groeten, Dump.
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Ik gebruik Preston stotz loodjes en de bijbehorende tang. Het voordeel van dit lood is, dat deze ook in kleinere maten verkrijgbaar is en een platte kant heeft, waardoor het prima op je vinger blijft liggen als het je op de lijn wilt zetten.

    Als ik tuigjes maak dan schuif ik de eerst de dobber op de lijn, zet ik vast met 3 rubbers en laat de onderste iets langer en uitsteken, en vervolgens leg ik iets zwaars (in mijn geval plakbandhouder) op het klosje nylon.
    Hierdoor kun je de lijn strak houden, zodat je gemakkelijk de lijn door het gleufje van het stotz loodje kunt leggen en met het tangetje aan kunt knijpen. Na voldoende lood op de lijn geplaatst te hebben, dan test ik het tuigje in
    een regenton, om te zien of de dobber goed uit gelood is. Is dit het geval dan schuif ik het lood iets om hoog, zodat ik het stukje lijn, waar ik de loodjes vast geknepen heb, er af i.v.m. kans op beschadigingen. Vervolgens maak ik een
    lusje in de lijn, waar later de onderlijn in komt middels lus in lus verbinding.

    Als je tuigjes gaat maken voor de kanaalvisserij, dan is 16/00 aan de dikke kant, dan kan 12/00 ook prima, tenzij je met dobbers vist zwaarder dan 2 gram. In dat geval schakel ik over naar 14/00.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Dump
      Newbie
      • 09-03-2020
      • 6
      • Purmerend

      #3
      Hoi Rolla.
      Dank voor je antwoord waar ik wel wat mee kan. Super.
      Nog even voor de goede orde. Ik heb me vergist. De 0.18 is van de werphengel.
      Voor de vaste hengel gebruik ik nu de 0.14 met de gedachte daar een onderlijn van 0.12 aan te kunnen doen.
      Eerlijk gezegd ben ik nog steeds aan het uitproberen na al die jaren van niet gevist te hebben.
      Welke dobber etc is ook nog een hele klus.Maar goed. Ik ga lekker uitproberen.
      Bedankt zover en ik weet haast wel zeker dat ik t.z.t. nog wel meer vragen heb.
      Groeten, Dump.

      Reageer

      • Rolla
        Allroundvisser
        • 03-05-2009
        • 2325
        • Ter Apel

        #4
        Qua dobbers gaat mijn voorkeur uit naar een inline model, waar de lijn door het drijflichaam loopt, daar je anders kans op insnijden van de lijn hebt. Dit zijn dobbers van Timms dobbers.

        Vorig jaar heb ik daar de Drennan AS8 aan toegevoegd, omdat je daar 4 verwisselbare antennes (geel, rood, oranje, zwart) bij krijgt. Dit is geen inline model, maar deze dobber is afgelakt
        met een degelijke laag acryl lak, zodat de kans op insnijden van de lijn praktisch nihil is.
        Vaste stok | Match | Feeder

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎