Ik gebruik Preston stotz loodjes en de bijbehorende tang. Het voordeel van dit lood is, dat deze ook in kleinere maten verkrijgbaar is en een platte kant heeft, waardoor het prima op je vinger blijft liggen als het je op de lijn wilt zetten.
Als ik tuigjes maak dan schuif ik de eerst de dobber op de lijn, zet ik vast met 3 rubbers en laat de onderste iets langer en uitsteken, en vervolgens leg ik iets zwaars (in mijn geval plakbandhouder) op het klosje nylon.
Hierdoor kun je de lijn strak houden, zodat je gemakkelijk de lijn door het gleufje van het stotz loodje kunt leggen en met het tangetje aan kunt knijpen. Na voldoende lood op de lijn geplaatst te hebben, dan test ik het tuigje in
een regenton, om te zien of de dobber goed uit gelood is. Is dit het geval dan schuif ik het lood iets om hoog, zodat ik het stukje lijn, waar ik de loodjes vast geknepen heb, er af i.v.m. kans op beschadigingen. Vervolgens maak ik een
lusje in de lijn, waar later de onderlijn in komt middels lus in lus verbinding.
Als je tuigjes gaat maken voor de kanaalvisserij, dan is 16/00 aan de dikke kant, dan kan 12/00 ook prima, tenzij je met dobbers vist zwaarder dan 2 gram. In dat geval schakel ik over naar 14/00.
Favorieten/bladwijzers