Maximale lijndikte Sensas hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • keurmeister
    Newbie
    • 21-02-2016
    • 3
    • Helden

    Maximale lijndikte Sensas hengel

    Hallo forumleden.

    Ik zoek betrouwbare informatie over de maximale lijndikte/trekkracht die ik kan gebruiken voor mijn Sensas hengel.
    Sinds een kleine 8 maanden heb ik een nieuwe hengel omdat ik het karper vissen op de vaste stok heb ontdekt. Helaas heb ik vergeten te vragen wat de maximale lijndikte/trekkracht is die ik op de hengel kan gebruiken. De winkel waar ik hem heb gekocht bestaat nu niet meer en online kan ik bijna niks vinden over de hengel. Via Sensas Benelux heb ik ook nog geen antwoord gekregen hierover. Heb zelfs het idee dat ze het zelf niet weten.

    Het gaat om een Sensas Nanoflex 654 H-Power Carp 11,5 meter. Topset 1 afgemonteerd met Sensas Crazy Hollow maat 2,4 Topset 2 en 3 afgemonteerd met Sensas Crazy Hollow maat 2,2.
    Op dit moment heb ik als hoofdlijn een trekkracht op alle elastieken van 3,6 kg (lijndikte 0,16 wat ongeveer neer komt op 7,8 Lb) als onderlijn trekkracht 2,9 kg (lijndikte 0,14 wat ongeveer neer komt op 6 Lb)

    Wat is de maximale elastiek dikte voor deze hengel?
    Ben ik nu overdreven bezig?
    Kan ik naar een zwaardere lijn dikte?

    Ik stel deze vragen omdat het in de planning ligt om naar een commercial te gaan waar karper op zit tot 12 kg. In principe zou de hengel dit aan moeten kunnen is mij vertelt.

    Wie helpt me verder of heeft de nodige ervaring met deze hengel?
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Als ik in de 2020 catalogus kijkt, op pagina 64, dan staat er in de omschrijving "will let you tackle the very biggest carp".
    Afgaand op de omschrijving dan zou je gerust dikker kunnen gaan vissen dan de 16/00 hoofdlijn die je nu gebruikt.

    Geen idee of je Facebook hebt, maar wellicht kun je via Facebook in contact komen met Eric van Otterloo. Hij is vertegenwoordiger bij Sensas

    Eric Van Otterloo Fishing is on Facebook. Join Facebook to connect with Eric Van Otterloo Fishing and others you may know. Facebook gives people the power to share and makes the world more open and...
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • keurmeister
      Newbie
      • 21-02-2016
      • 3
      • Helden

      #3
      Dank je voor het antwoord.

      Ik heb Facebook en zal eens kijken of ik in contact kan komen met Eric.
      Hopelijk kan hij me verder helpen.

      De lijndikte is niet alles zeggend. Het gaat uiteindelijk toch om de trekkracht die de lijn kan hebben. Ik zie op internet ook lijnen staan van 20/00 die niet eens de trekkracht behalen van mijn 16/00 lijn. Dus trekkracht is belangrijker dan dikte.

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Trekkracht is dikwijls geflatteerd.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • swa
          Theoreticus
          • 09-05-2003
          • 718
          • Tienen

          #5
          Kan volgens mij rustig 18-20% aan als je de elastiek het werk laat doen zoals dat hoort.
          Je ziet ook dat bij strength in de Sensas cataloog 9,5/10 staat: buiten de specimen hengels hebben ze niet veel wat sterker is
          10/10 is voor de specimen hengels en dat gaat dan van 20-25%
          Bij correct elastiek gebruik is de kracht van de topset de bepalende factor: daar komt de volle druk op bij het landen

          Reageer

          • keurmeister
            Newbie
            • 21-02-2016
            • 3
            • Helden

            #6
            Iedereen bedankt voor de antwoorden.

            Heb contact gehad via Facebook met Eric van Otterloo. Hij geeft duidelijk aan dat ik behoorlijk op de goede weg zit en dat ik een goede hengel keus heb gemaakt voor mijn vorm van visserij. Hij adviseert niet verder gaan dan 18/00 met de huidige elastiek keuzes of maximaal één maatje dikker elastiek en dan met 20/00 lijn zeker niet zwaarder gaan vissen want daar is de hengel niet voor gebouwd. Deze setup zou voor mij als recreatief vissers voldoende moeten zijn om met een gerust gevoel naar een commercial te gaan en daar met gevoel de zwaardere karpers te landen.

            Het gevoel van de vissers laat vaak te wensen over en dat zorgt bijna in alle gevallen voor de hengelbreuk en niet de vis. Wil ik echter richting de wedstrijden gaan dan zal ik naar een geheel ander type hengel moeten overstappen die dan ook het sleurwerk aan kan om aansluiting bij de wedstrijd vissers niet mis te lopen.

            Dat is niet de bedoeling. Ik vis voor mijn plezier en voor mijn ontspanning en moet hard werken om een deugdelijke hengel te kunnen kopen. Als ik dan wat langer moet doen om een vis te landen dan is dat maar zo en heb ik wat langer het plezier van de dril. Zo af en toe zal ik in de toekomst eens mee gaan een commercial mits dit past voor mijn hengel. Als ik er maar plezier aan beleef en dat lukt me tot nog toe heel aardig.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎