Ardennen kantvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • sarca
    Newbie
    • 16-02-2021
    • 6
    • Zaltbommel

    Ardennen kantvissen

    Hallo ik ben een nieuwe barbeelvisser. Ik heb de afgelopen 2 jaar vooral met de vliegenhengel gevist maar door tegenvallende vangsten in de Ardennen zak ik wat af op de riviertjes en wil ik me op barbelen en kopvoorn gaan richten. Al of niet met vliegenhengel maar dus ook met mijn nieuwe barbeelset.

    Ik ken wel wat plekken in de Ardennen bij de Lesse bijvoorbeeld.

    Ik ben op informatie gestuit die ik niet terug kan vinden als ik zoek naar vergunningen die volgens mij wel belangrijk is om even te checken. Doorgaans wordt direct verwezen naar maison de la peche. Zonder het onderstaande was dat voor mij onvoldoende. Dit gaat over kantvissen versus wadend vissen in openbare stukken.

    Hier staat waar de openbare stukken zijn: http://www.maisondelapeche.be/Nl/Waar--_345_3.html Het wonderlijke is dat stroomafwaarts van de hier aangegeven plekken nog steeds veel verenigingen rechten op stukken water hebben. Bijvoorbeeld bij Esneux. Ik ben ook lid van een vereniging die 5 km bij Sy heeft.

    Dat heeft volgens mij te maken met waadrecht. Wil je waden dan moet je een vergunning van een vereniging hebben (als die op dat stuk actief is). Vis je vanaf de kant dan is de Waalse kaart genoeg. Ook al heb je de Waalse kaart waarop staat dat je mag waden, dan kun je toch te maken hebben met water dat onder een bepaalde vereniging valt die als enige het waadrecht heeft.

    Blijkbaar zijn er dus twee typen openbare wateren. 1e (vis en waadrecht): De Lesse bijvoorbeeld vanaf de betondam bij de camping Pontalesse tot aan de monding in de Maas. Daar mag je vissen en waden met alleen de Waalse kaart. 2e (kantvisrecht): Visrecht maar geen waadrecht. Dan mag je bv vanaf de plek waar de Lomme in de Lesse stroomt tot aan de monding in de Maas (tientallen kilometers) vanaf de kant vissen.

    Ik vraag me af hoe streng dit wordt gehandhaafd. Ik snap dat je niet in je waadpak of met je lieslaarzen bij je hengels moet zitten als je alleen kantrecht hebt maar landen bijvoorbeeld. Volgens mij gaat waadrecht over rivierbedding betreden. Als je dat wilt voorkomen kun je bijna alleen maar van verhardingen vissen met enige diepte vlak voor de plek waar je staat. Dat je zonder het water in te hoeven lopen kunt landen.

    Mijn vragen:
    Klopt het bovenstaande?
    Heeft iemand ervaringen met controles op waden/kantvissen?

    Ik kan me voorstellen dat dit gevoelig ligt. Met kantvissen omzeil je in de openbare stukken alle verenigingen. Als een controleur, waarschijnlijk lid van een vereniging, jou met je voeten in het water ziet, zal dit in het verkeerde keelgat schieten. Wat is aanvaard als nog net geen waden?
  • sarca
    Newbie
    • 16-02-2021
    • 6
    • Zaltbommel

    #2
    Ik realiseer me net dat het bovenstaande van 2 typen niet klopt. stom. Ook op het stuk Lesse wat ik hierboven beschrijf, tot de monding, mag waarschijnlijk niet gewaad worden. Je mag gewoon niet waden op de openbare wateren, behalve als het van een vereniging mag die het beheert.

    Ik zag net een mooie youtube met Tim Janssen en Leon Haenen met lieslaarzen in het water. In een ander bericht had ik iets gelezen over een openbaar stuk stroomafwaarts vanaf Remouchamps dus ik had snel geconcludeerd dat ze misschien wel op een openbaar stuk waren, en dat ik op openbare stukken mag waden. Maar zo simpel is dat dus niet. Ik mag vanaf Remouch. stroomafwaarts vissen maar dan wel vanaf de kant. Niet zoals op de video. Ik zou er toch raar van staan te kijken als ik een bekeuring oploop en mijn spullen kan inleveren.

    Dit systeem verklaart ook waarom de forelstand op openbaar water meestal slecht is. Iedereen mag met de waalse vispas onder dat vispas-reglement met maden of wormen vanaf de kant vissen.

    Reageer

    • bahady30
      Komt net kijken
      • 22-11-2020
      • 60
      • Maastricht

      #3
      Je hebt hem al genoemd....Leon Haenen. Hij staat ook op Facebook en heeft sinds deze week een eigen site.Hij is erg behulpzaam met het geven van tips en adviezen.Hij weet je alles te vertellen over vergunningen etc. Een ander "grootheid" in de tak barbeelvissen is Frans Vogels. Als je een beetje googled is er ergens een zeer uitgebreid artikel waar hij het vergunningenverhaal in de Ardennen en de rest van Wallonie precies uitlegd. Succes

      Reageer

      • sarca
        Newbie
        • 16-02-2021
        • 6
        • Zaltbommel

        #4
        ok, bedankt. ondertussen snap ik het met de vergunningen. En ja die 2 geven veel goede tips.

        Ik vroeg me trouwens af of er begin maart al barbeel te vangen is op de Roer, wat zijn de verhalen? Ik ben er onlangs wezen verkennen. Met dit mooie weer kan ik bijna niet wachten om er te gaan vissen. Maar de combinatie van nieuwkomer en grote taaiheid vanwege te vroeg in het seizoen vissen is misschien wel garantie voor blanken.

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          Misschien heb je hier wat aan:
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Master
            Voerboer
            • 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sarca
            ok, bedankt. ondertussen snap ik het met de vergunningen. En ja die 2 geven veel goede tips.

            Ik vroeg me trouwens af of er begin maart al barbeel te vangen is op de Roer, wat zijn de verhalen? Ik ben er onlangs wezen verkennen. Met dit mooie weer kan ik bijna niet wachten om er te gaan vissen. Maar de combinatie van nieuwkomer en grote taaiheid vanwege te vroeg in het seizoen vissen is misschien wel garantie voor blanken.
            Je moet nooit bang zijn dat je niets vangt. Daarvan leer je om het de volgende keer beter aan te pakken.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

            Reageer

            • sarca
              Newbie
              • 16-02-2021
              • 6
              • Zaltbommel

              #7
              bedankt, deze link over de Roer kende ik nog niet, ga het eens doorspitten.

              Reageer

              • sarca
                Newbie
                • 16-02-2021
                • 6
                • Zaltbommel

                #8
                dat wordt mei als het zo lees. jammer dat de Ardennen momenteel voor ons op slot zitten (momenteel reisverbod tot 18 april).
                en wat jij zegt Theo, ik kijk toch wel een beetje wanneer welke manier van vissen meest kansrijk is om te vangen, maar ieder zijn ding natuurlijk.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎