Als je een goede lijnclip hebt dan beschadigt je lijn niet. Je manier van werpen is daarbij ook heel belangrijk.
Daiwa heeft op een aantal feedermolens de HIP ljnclip geplaatst. Dit is een lijnclip die mee veert.
Als alternatief voor de lijnclip kun je ook na het inwerpen een stuk fietsband om je spoel doen of zo als ik wel eens doe een stuk dun nylon met een lus aan weerszijde.
Ik neem dan 10/00 of 12/00 en knoop aan weerszijde een lus. Vervolgens doe ik na het inwerpen de lus achter de lijnclip, de lijn om de spoel en daarna weer achter de lijnclip.
Dit heeft als voordeel dat bij een grote vis dit stukje lijn breekt en je niet tijdens de dril je lijn nog achter clip weg moet zien te krijgen.
Op de kanalen gebruik ik altijd een lijnclip. Alleen heb ik mij voor komend seizoen een speciale markeerstift aangeschaft om tijdens het matchvissen te gebruiken. Kan ik na het inwerpen
de lijn onderwater draaien en de lijn markeren, zodat ik elke volgende worp gemakkelijk de afstand terug kan vinden, zonder telkens het aantal slagen te moeten tellen.
Onderstaand een filmpje van Ramon Ansing over het werpen met een feederhengel.
Favorieten/bladwijzers