Dobber verankeren

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Muis
    Newbie
    • 01-05-2020
    • 18
    • Maastricht

    Dobber verankeren

    Op de plek waar ik vis staat altijd een beetje stroming, en ondanks dat ik verschillende types dobbers en zinkende lijnen heb geprobeerd, drijft de dobber toch altijd weer af na voorloop van tijd.

    Daarom zat ik er aan te denken om gewoon eens een wartellood van 30 gram te monteren, en daar de dobber als het ware mee te verankeren.

    Echter ben ik zo een montage nog nooit eerder tegengekomen, hooguit bij het karpervissen. Maar niet bij voorn of brasem montages.

    Dus zit er een bepaald nadeel aan deze manier van vissen dat het zo onpopulair is? Als er bijvoorbeeld veel meer weerstand voelbaar zou zijn voor de vis op deze manier, dan zou dat bij het feederen ook een probleem moeten zijn. Dus wat zie ik over het hoofd?
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    Werkt niet, je dobber zal onderstromen
    Matchvissen op stromend water is een ingewikkeld verhaal, brasem bv accepteert maar uiterst moeizaam driftend aangeboden aas, op een rivier wellicht uitgezonderd. Bij lichte stroom de lijn zoveel mogelijk boven water houden, daar de druk op de lijn de reden is dat je dobber verplaatst. En als het zo hard stroomt dat ik een op sleep aangeboden montage niet kan controleren ga ik of over op de feeder of ergens anders vissen.
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • Kosmozz
      Match en Feeder
      • 25-07-2005
      • 1959
      • Hannut

      #3
      Het enige wat je kunt doen is de drift vertragen, maximaal door het bulk op de bodem te leggen. Als je 30 gram neemt, dan neem je ook een dobber die de 30 gram kan houden anders heeft het geen zin. Mensen gebruiken er zelfs ankerloodjes tijdens het slidervissen als het echt teveel trek staat. Dat werkt tot op zekere hoogte en enkel als je vis hebt die niet zo schuw is. Feeder is natuurlijk veel beter. Bij een echte stroming zoals op een rivier vertraag je ook. Met de match kun je er goed vissen, zoek maar eens op stickfloat. Op de ijssel vis je wel veel zwaarder dan de klassieke Engelse methode. Gewoon met dobbers van 8-12 gram werkt prima. Wel altijd een paar BB loodjes over de bodem laten slepen. Je kunt dan de dobber ook tegenhouden tijdens de drift, dit zijn vaak de momenten dat ze doorbijten. Dit werkt heel goed en je vangt er zeker brasem mee.
      Carpe Diem

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Ja, op de rivier krijg je een heel ander plaatje.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • Master
          Voerboer
          • 26-02-2007
          • 1148
          • Zoetermeer

          #5
          Ik doe het anders. Ik blijf net zolang mijn dobber omhoogschuiven tot die wel blijft staan en ook niet op het lood wordt ondergetrokken. Zo ontstaat er onder water tussen dobber en lood een bocht in de lijn waardoor de druk gaat afnemen.
          Theo de Kreij.
          www.natuurzorg.eu

          Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

          Reageer

          • Muis
            Newbie
            • 01-05-2020
            • 18
            • Maastricht

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Master
            Ik blijf net zolang mijn dobber omhoogschuiven tot die wel blijft staan en ook niet op het lood wordt ondergetrokken. Zo ontstaat er onder water tussen dobber en lood een bocht in de lijn waardoor de druk gaat afnemen.
            Begrijp ik goed dat jij dus een zwaar wartellood icm met een dobber gebruikt?

            Aan de andere reacties merk ik dat ze de hoeveelheid stroming overschatten. Het gaat hier om een haven, geen snelstromende rivier. Het afdrijven van de voerplek is dus zeer gering, ik denk een halve meter per 5 minuten. Maar omdat vissen voor mij meestal een neven-activiteit is, wil ik niet de hele tijd opnieuw blijven ingooien zoals iemand die actief aan het vissen is kan doen.

            Verder is de stroming vrijwel altijd schuin naar mij toe gericht, dus ik kan de dobber niet tegenhouden zoals Kosmozz voorstelde, daarvoor zou het naar voren of recht opzij moeten stromen.

            Een ander probleem is dat de bodem schuin afloopt op mijn lokatie. Waar ik uitgooi is het 4 meter diep, maar een paar meter naar links 2 meter, en naar rechts gelijk 6 meter schat ik. Dus het is niet alleen vanwege de voerplek maar vooral ook vanwege het diepteverschil waarom ik niet wil afdrijven.

            Reageer

            • Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

              #7
              een halve meter op 5 minuten is echt niks :-) dan kun je waarschijnlijk ook wat nr 8 loodjes op de grond leggen.
              Carpe Diem

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎