Waarom zijn kortere onderlijnen dunner?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Muis
    Newbie
    • 01-05-2020
    • 18
    • Maastricht

    Waarom zijn kortere onderlijnen dunner?

    Ik vis altijd met Gamakatsu onderlijnen van 45cm, die hebben doorgaans een dikte van rond de 16/00.

    Nu wou ik eens overstappen op 20 cm, maar het viel me op dat die ineens een lijndikte hebben van rond de 10/00, terwijl ik liever niet dunner zou gaan vissen.

    Hoe komt het dat kortere onderlijnen meteen ook dunner zijn? Is het bijvoorbeeld zo dat ze allebei wel even sterk zijn, omdat de kracht over een kleiner stuk verdeeld wordt? Of omdat ze voor kleinere vissen bedoeld zijn?
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Hoi Muis. Die kortere onderlijnen worden het vaakst gebruikt voor het vissen met de vaste stok. Door het gebruik van elastiek bijvoorbeeld, kunnen lijndiktes tot wel 6/00 worden gekozen. Vaak afhankelijk van de vissoorten, maar ook vanwege het soms lastige aasgedrag en de argwaan. Dan is hoe dunner, hoe beter. Het is overigens niet zo dat deze lijnen niet in 16/00 te koop zijn. Integendeel. Als je winkelier die niet heeft is dat vaak een keuze die hij maakt in zijn assortiment. Ik heb zelf ook 16/00 met haakmaat 12,14 en 16 in de kist liggen. Maar ook 6/00 met haakmaat 20. Zo kan ik schakelen naar wat ik denk dat er nodig is. Dus even vragen aan je winkelier zou ik zeggen.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • Muis
      Newbie
      • 01-05-2020
      • 18
      • Maastricht

      #3
      Beste Theo,

      Bedankt voor je antwoord, maar het lijkt geen keuze van de winkelier te zijn. Ik heb al bij zowat alle webwinkels gezocht (Raven, TackleShop, Visdeal, Vismania, Henk Koster, enz) en die verkochten ze geen van allen. Bovendien heb ik zojuist eens even op de website van de fabrikant gekeken ( https://www.gamakatsu.nl/gamakatsu/h...ue-series.html ) en daar staan ze ook niet tussen de producten, dus het lijkt er toch echt op dat ze gewoon niet gemaakt worden.

      Mijn enige optie lijkt dus de lijntjes van 45cm zelf steeds in te korten tot de helft, maar dat doet het gemak van kant-en-klare lijntjes weer teniet. Dus mocht jij een andere fabrikant van onderlijnen-boekjes weten die ze wel fabriceert, houd ik mii aanbevolen!

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Ik denk dat er mee te maken heeft dat een lange onderlijn, 45 cm, zeer ongebruikelijk is voor de vaste hengel ivm het plaatsen van het lood. Het is nl niet gebruikelijk/wenselijk om het verklikkerlood op meer dan 45cm van de haak te plaatsen. Je zult dus dan ook lood op je onderlijn moeten zetten. Die lange onderlijnen zijn mi bedoeld voor feeders.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Wat is de reden dat je dikkere onderlijnen gebruikt? Ik gebruik zelf onderlijnen variërend van 8/00 tot en met 12/00 voor de vaste stok en match.
          In de meeste gevallen voldoet dat prima. Vis ik echter gericht met de vaste stok op karper dan neem ik vaak een 16/00 onderlijn.

          Ik knoop al mijn onderlijn zelf, zodat ik zelf de lijndikte en haakkeuze kan bepalen.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Muis
            Newbie
            • 01-05-2020
            • 18
            • Maastricht

            #6
            Ik was mij nooit bewust dat 45 cm zo ongebruikelijk is voor de slider/match. De diepte van het water is zo'n 4 meter, dus 45 cm is dan de laatste 10 procent, en voelt daardoor relatief kort in verhouding. Bij nog kortere lijnen was ik altijd bang dat de vis de wartel naar de bovenlijn zou opmerken. Bovendien rust bovenop die wartel het grootste gedeelte van het lood, dus de vis zou meteen weerstand merken.

            Het zou dus goed kunnen dat ik altijd met te lange en te dikke onderlijnen heb gevist. Ik snap dan alleen niet waarom ze voor de feeder wel zo dik zijn, het gaat immers om precies dezelfde vis (voorn/brasem) als doel om te vangen?

            Verder heb ik nu al te vaak dat de onderlijntjes breken. Bijvoorbeeld bij het uit het water tillen van een voorn, die net te klein leek om het schepnet er voor te pakken. Die hoeft in de lucht maar plotseling te spartelen en die lijn breekt al. Of wanneer je een flinke brasem hebt, achter planten blijft hangen, stok er aan hebt hangen, enz. Ik heb al de meest vreemde voorwerpen aan de haak gehad (kussens, schoenen, kinderstoeltje) waarbij het nu nog net goed ging, en op die manier de haven ook wat op kunnen ruimen.

            Kortom, het aantal keer dat ik nu lijnbreuk van de onderlijn heb is nog acceptabel, maar ik vrees dat wanneer ik naar 10/00 ga het echt te vaak zal worden.

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #7
              Voor een slider/match wordt erg weinig ontwikkeld , Maus, de markt ervoor is te klein. De korte onderlijntjes die jij noemt zijn bedoeld voor de vaste hengel en daar is het assortiment op aangepast. Ik vrees dat het handwerk wordt...
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • LevelLight
                Newbie
                • 22-03-2021
                • 4
                • Delft

                #8
                Zou iedereen wiens hobby vooral gericht is op outdoor activiteiten deze enquete invullen.

                Namens LevelLight alvast bedankt

                Link verwijdert.
                lees eerst eens de forumregels door.

                Reageer

                • LevelLight
                  Newbie
                  • 22-03-2021
                  • 4
                  • Delft

                  #9
                  Zou iedereen deze enquete kunnen invullen die interesse heeft in outdoor activiteiten!

                  Alvast bedankt namens LevelLight

                  Link verwijdert.
                  lees eerst eens de forumregels door.
                  Aangepast door LevelLight; 22-03-2021, 16:22. Reden: niet volledig

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎