Op zink vissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Muis
    Newbie
    • 01-05-2020
    • 18
    • Maastricht

    Op zink vissen

    Ik wil "op zink" gaan vissen. Nu zijn er twee verschillende methodes om dat te doen. Ofwel met een verklikkerloodje op de bodem, ofwel met een wartellood op de bodem dat vrij kan schuiven.

    Het nadeel van het verklikkerloodje is dat de vis deze daadwerkelijk moet optillen, en dus meer weerstand voelt. Het nadeel van het wartellood is dat je geen opstekers kunt krijgen, omdat de dobber niet overlood is, en je daardoor sommige aanbeten niet direct ziet.

    Maar ik vraag me alleen af wat een goed gewicht zou kunnen zijn in het geval van wartellood?

    Want puur om op de plek te blijven liggen, zal 5 gram bijvoorbeeld al ruim voldoende zijn, misschien is 3 gram zelfs al genoeg. Maar het idee van deze montage is natuurlijk dat het lood als een soort van hefboom zal fungeren. Dus de vis trekt via de lijn de dobber omlaag, terwijl het lood blijft liggen, en daarom voelt de vis het lood niet.

    Echter bij zo'n laag gewicht als 5 gram ben ik bang dat het veel te makkelijk opgetild zal worden, waardoor het eigenlijk fungeert als een (veel te zwaar) verklikkerlood en niet meer zoals het bedoeld is. In dat opzicht lijkt het me daarom weer logischer om minimaal 30 gram te gebruiken, zoals bij het feederen gebruikelijk is.

    Klopt deze denkwijze dat ik een zwaar gewicht nodig heb, of zal het net zo goed werken met een licht gewicht?
  • Muis
    Newbie
    • 01-05-2020
    • 18
    • Maastricht

    #2
    Ik heb zojuist een video gevonden ( https://beet.nl/zinkvissen-op-stromende-oude-rijn/ ) waar Lucien de Rade met exact zo'n montage vist. Hij gebruikt daar een wartelloodje van maar 7 gram, dus blijkbaar is het niet nodig om voor heel zwaar te gaan.

    Het enige wat ik nog niet begrijp is: waarom plaatst hij de 6 normale loodjes, ONDER het wartellood? Je zou zeggen dat het veel logischer is om ze er boven te plaatsen. Heb dit nog niet eerder gezien, dus wat is hier de logica achter?

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      met een vaste hengel kan je stand van de dobber in stromend water controleren, strak op de top heet dat, maar met een match gaat je dat niet lukken, je dobber stroomt onder. En overigens zeker bij geringe stroming is de zink methode bij gebruik van een vaste hengel geheel overbodig, enig lood dichter naar de haak geschoven is minstens zo effectief
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎