Karperhengel statisch vissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • bahady30
    Komt net kijken
    • 22-11-2020
    • 60
    • Maastricht

    Karperhengel statisch vissen

    Beste forumleden.

    Ik vis normaliter met de matchhengel op alles wat voorbij komt en de vangsten zijn goed mag ik wel zeggen. Omdat ik met 2 hengels mag vissen en hier tot nu toe geen gebruik van maak kreeg ik het idee om er een karperhengel bij te leggen om op een statische manier proberen een karpertje te vangen op grotere afstand. Nu zijn de wateren waar ik ga vissen varierend van zo goed als rond diameter 170 meter max 1.5m diep met obstakels,tot wat kleinere diepere wateren. Ik hen de maas en het kanaal ook nog naast de deur dus aan water geen gebrek. Ik wil dus aanschaffen een hengel, molen, twee steuntjes, beetmelder etc voir 1 hengel. Budget is 200-250 euro... Welke lengte hengel moet ik nemen, hoeveel lbs, en welke molen raden jullie me aan? Ik zie veel 2 75 en 3 lbs hengels en vraag me af of dit al niet te zwaar is. Ik zag ergens een Daiwa black widow set voor 150 euro. 1 hengel, 1 molen, en lijn en met wat steuntjes een meldertje en kleinmateriasl zou ik toch in de richting moeten komen voor een enkele complete setup. Bedankt alvast voor de hulp.
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    hengel 12 foot, 1,5 lbs vermogen, molen uit een 3000 serie
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • bahady30
      Komt net kijken
      • 22-11-2020
      • 60
      • Maastricht

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
      hengel 12 foot, 1,5 lbs vermogen, molen uit een 3000 serie
      Ik dacht dat dit penhengels waren maar dan zal ik wel mis zitten. Waarom denk je aan deze combinatie want ik had wat zwaarder verwacht?

      Reageer

      • bahady30
        Komt net kijken
        • 22-11-2020
        • 60
        • Maastricht

        #4
        Ik wil deze hengel er dus bij leggen en op een redelijke afstand statisch vissen terwijl ik het actieve matchvissen tegelijkertijd wil doen. Misschien was dat niet duidelijk. Ik zoek dus geen penhengel waarmee ik actief opzoek ga naar de karper.

        Reageer

        • Bert Kamp
          Frequent aanwezig
          • 08-09-2017
          • 158
          • Almelo

          #5
          Koop een goeie hengel op marktplaats, 10 11 of 12 voet 2 tot 2 1/2 lbs met een shimano ultegra 5500 molen.
          Er staat een technium 12ft te koop bij jou in de buurt en ook een ultegra 5500 voor €70, die zijn onverwoestbaar en die €70 krijg je er over een paar jaar weer voor terug.

          Reageer

          • bahady30
            Komt net kijken
            • 22-11-2020
            • 60
            • Maastricht

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bert Kamp
            Koop een goeie hengel op marktplaats, 10 11 of 12 voet 2 tot 2 1/2 lbs met een shimano ultegra 5500 molen.
            Er staat een technium 12ft te koop bij jou in de buurt en ook een ultegra 5500 voor €70, die zijn onverwoestbaar en die €70 krijg je er over een paar jaar weer voor terug.
            Die hengel heb ik op gereageerd maar die molen kan ik niet vinden . Ik weef niet waar je die gezien hebt? Bedankt alvast

            Reageer

            • Bert Kamp
              Frequent aanwezig
              • 08-09-2017
              • 158
              • Almelo

              #7

              Niet in de buurt maar opsturen zou ik wel aandurven zonder te bekijken.

              Reageer

              • hans vis
                Sportvisser
                • 26-08-2009
                • 998
                • Eelde-Paterswolde

                #8
                Aha, ik lees nu ook met wat obstakels, dan is een 2lbs misschien iets meer op z'n plaats. Een !2 foot geeft je wat meer armslag om te korigeren dan 10 foot,, zeker als 'n karper de kant induikt, je hebt letterlijk meer hengellengte ter beschikking.
                Aangepast door hans vis; 04-04-2021, 19:34.
                groet,
                Hans

                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                Reageer

                • bahady30
                  Komt net kijken
                  • 22-11-2020
                  • 60
                  • Maastricht

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                  Aha, ik lees nu ook met wat obstakels, dan is een 2lbs misschien iets meer op z'n plaats. Een !2 foot geeft je wat meer armslag om te korigeren dan 10 foot,, zeker als 'n karper de kant induikt, je hebt letterlijk meer hengellengte ter beschikking.
                  Bedankt voor je hulp, ook op die molen heb ik gereageerd. De obstakels zijn minimaal dus die 2,5 lbs durf ik wel aan. Een 12ft wordt het zowiezo. Ik zie ze aan de waterkant vaak met 2,75 of 3 lbs karperen. De ene hengel zal de andere niet zijn maar het oogt vrij stug. Weinig sport, lijkt meer op takelen....

                  Reageer

                  • hans vis
                    Sportvisser
                    • 26-08-2009
                    • 998
                    • Eelde-Paterswolde

                    #10
                    Doordat men tegenwoordig lijnen uitvaart is misschien een harde hengel noodzakelijk. Bij enige obstakels volstaat een 2lbs zeker en is een 2,5 lbs aan de zware kant. Zie dat meer als een echte sleurhengel. Met weinig drilgenot.
                    groet,
                    Hans

                    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                    Reageer

                    • bahady30
                      Komt net kijken
                      • 22-11-2020
                      • 60
                      • Maastricht

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                      Doordat men tegenwoordig lijnen uitvaart is misschien een harde hengel noodzakelijk. Bij enige obstakels volstaat een 2lbs zeker en is een 2,5 lbs aan de zware kant. Zie dat meer als een echte sleurhengel. Met weinig drilgenot.
                      Ja hoofdzakelijk de jeugd met hun bootjes, iedereen heeft zo'n ding lijkt het. Zover wil ik niet gaan. Ik hoef ook geen 100 meter te gooien als ik dat al zou halen. Ik ken mijn strategische plekjes wel waar ik de karpers gewoon zie zwemmen ongeveer 50 - 60 meter van mijn zitplaats. Inderdaad liever geen sleurhengel. Ik vang geregeld wel wat karper van 6 a 7 kg op de lichte match. Dat zijn leuke drils maar duurt langer en uiteindelijk worden ze wel moe op de slip. Je hebt alleen weinig in te brengen om ze te sturen als ze naar de kant zwemmen vooral nu dat ze aktiever worden met de stijgende watertemperatuur en het zonnetje. Vandaar dat ik met een "bijleg" statische karperhengel iets meer controle zoek zonder dat het sleurwerk wordt.

                      Reageer

                      • bahady30
                        Komt net kijken
                        • 22-11-2020
                        • 60
                        • Maastricht

                        #12
                        Voor mij is het de sport om zo licht mogelijk te vissen en daarmee zo groot mogelijk te vangen. Met lichte matchhengels is een flinke voorn of winde of brasem vangen erg leuk. Krom tot in het handvat is gewoon meer bevredigend dan een stugge hengel voor mij. Is het het efficient? Voor een wedstrijdvisser niet maar voor mij als liefhebber en recreant wel. Zo een hengel zoek ik dus ook voor de statische bijleg hengel.

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2325
                          • Ter Apel

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bert Kamp
                          https://link.marktplaats.nl/m1681824955
                          Niet in de buurt maar opsturen zou ik wel aandurven zonder te bekijken.
                          Er wordt in de advertentie niet gesproken over een reservepsoel, terwijl die er oorspronkelijk wel bij zat. Daarnaast heeft de molen zo te zien een paar beschadigingen, dat
                          70 euro een aardig bedrag is voor een molen van waarschijnlijk minimaal 8 jaar oud. In 2013 is dit model nl. vervangen voor de XSC en voor 130 euro koop je tegenwoordig de XSD (incl. reservespoel)
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • Bert Kamp
                            Frequent aanwezig
                            • 08-09-2017
                            • 158
                            • Almelo

                            #14
                            De XSB is bij karpervissers zeer geliefd juist vanwege de onverwoestbaarheid, latere types veel minder.
                            Ik heb pas een XSD verkocht, ook voor €70 alleen was die maar een dik jaar oud en alleen gebruikt voor feederen op de Ijssel, daar krijg je over 10 jaar geen €70 meer voor ben ik bang.

                            @Hans, statische karperhengels van 2 tot 2 1/2 lbs kom je haast niet meer tegen, laat staan nog lichter. 2 3/4 is tegenwoordig de hoofdmoot en dat zijn zeker geen sleurhengels.
                            Je moet niet vergeten dat in de begintijd een karper van 10 pond al een big was en tegenwoordig gebruiken ze die als aasvis voor meerval(met enige overdrijving).
                            60 meter gooien met een 2 lbs hengel is haast niet te doen, helemaal niet met een compleet systeem er aan.

                            Reageer

                            • bart125
                              van alles wat
                              • 03-11-2020
                              • 161
                              • A

                              #15
                              ik zou ook minsten voor 2,5 lbs gaan en een hengel van 3,6 meter
                              1,5 lbs is te licht als je hem net even uit een leliebed wilt houden of iets dergelijks.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎