Overijsselse vecht in November

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • twi
    Newbie
    • 09-03-2020
    • 9
    • Sterksel

    Overijsselse vecht in November

    In November zitten we een midweek dichtbij de Overijsselse Vecht. Het zou al wat koud kunnen zijn. Zou er dan nog wel wat te vangen zijn?

    Ik heb al jaren een feederhengel en heb sinds afgelopen zomer weer een paar keer gevist op de vijver in Asten. Ik zie op YT nu ook leuke video's over matchhengels.
    Het vissen met een dobber lijkt me ook erg leuk om te doen maar is het logisch om zo'n hengel te gebruiken op een rivier als de Vecht of zo'n vijver in Asten?
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Matchvissen is een leuke visserij, maar kan soms ook frustrerend zijn. Het is geen eenvoudige visserij, waar je zo even aan begint.
    Het kost je tijd om het onder de knie te krijgen.

    Als je er aan wilt beginnen dan zou mijn advies zijn om een matchhengel aan te schaffen van 3.90 mtr met circa 15 gram werpgewicht en een 3000 molen met 14/00 nylon op de spoel.
    Verder een paar straight wagglers, bijv. van Garbolino of de crystal wagglers van Drennan. Deze alleen niet te licht kiezen, daar een zwaardere waggler wat makkelijker te werpen is.

    Wat ik dan persoonlijk doe is een voorslag van 4 meter (20/00 nylon) lus in lus aan de hoofdlijn verbinden en op deze voorslag zit dan de waggler en het lood. Onder aan de voorslag heb ik
    dan een wartel, waar mijn onderlijn in hangt. Deze voorslagen bewaar ik op tuigenplankjes. Als de situatie vraagt om een andere waggler en loodzetting, dan kan ik gemakkelijk wisselen.
    Of je kunt na het vissen je montage op het tuigenplankje wikkelen, je hengel uit elkaar halen en de volgende keer bevestig je de montage, weer gemakkelijk door de lus in lus methode.

    Om te beginnen een water kiezen, welke niet al te diep is (< 2 meter) en waar je weinig tot geen stroming hebt, dan kun je met de vaste montage vissen, Om te beginnen is dat het gemakkelijkst.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • twi
      Newbie
      • 09-03-2020
      • 9
      • Sterksel

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
      Matchvissen is een leuke visserij, maar kan soms ook frustrerend zijn. Het is geen eenvoudige visserij, waar je zo even aan begint.
      Het kost je tijd om het onder de knie te krijgen.

      Als je er aan wilt beginnen dan zou mijn advies zijn om een matchhengel aan te schaffen van 3.90 mtr met circa 15 gram werpgewicht en een 3000 molen met 14/00 nylon op de spoel.
      Verder een paar straight wagglers, bijv. van Garbolino of de crystal wagglers van Drennan. Deze alleen niet te licht kiezen, daar een zwaardere waggler wat makkelijker te werpen is.

      Wat ik dan persoonlijk doe is een voorslag van 4 meter (20/00 nylon) lus in lus aan de hoofdlijn verbinden en op deze voorslag zit dan de waggler en het lood. Onder aan de voorslag heb ik
      dan een wartel, waar mijn onderlijn in hangt. Deze voorslagen bewaar ik op tuigenplankjes. Als de situatie vraagt om een andere waggler en loodzetting, dan kan ik gemakkelijk wisselen.
      Of je kunt na het vissen je montage op het tuigenplankje wikkelen, je hengel uit elkaar halen en de volgende keer bevestig je de montage, weer gemakkelijk door de lus in lus methode.

      Om te beginnen een water kiezen, welke niet al te diep is (< 2 meter) en waar je weinig tot geen stroming hebt, dan kun je met de vaste montage vissen, Om te beginnen is dat het gemakkelijkst.
      Bedankt voor je tips. Ik zal er eens naar kijken.
      Ik lees dat de Overijsselse Vecht wel meteen wat dieper is en hij zal wel stromen dus of het dan zo gemakkelijk gaat worden.......... :-)

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door twi
        Bedankt voor je tips. Ik zal er eens naar kijken.
        Ik lees dat de Overijsselse Vecht wel meteen wat dieper is en hij zal wel stromen dus of het dan zo gemakkelijk gaat worden.......... :-)
        Ik raad je aan eerst maar eens enkele maanden te gaan proberen in een niet te diepe vijver zonder stroming. Dobber vanaf 6 gram minimaal. Zo weinig mogelijk loodjes.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • bart125
          van alles wat
          • 03-11-2020
          • 157
          • A

          #5
          Hoezo is matchvissen moeilijk?
          je moet even gevoel krijgen voor het juiste moment om de haak te zetten maar verder is het een vrij logische overstap vanaf het vissen met een vaste stok.
          je kan ook prima driftend vissen als het water stroomt dat is makkelijker maar wel meer werken

          Ik heb twee zomers aan de vecht bij Ommen gestaan die heeft een prima bestand aan voorn en brasem.
          Mocht je daar zitten er zit in Ommen een ouderwets hengelsportwinkeltje met een ontzetten uitgebreid assortiment en een aardige eigenaar.
          Die als hij er zelf is ongetwijfeld de nodige tips voor je heeft over de visserij van dat moment.

          in de zomer valt de stroming daar overigens reuze mee maar

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bart125
            Hoezo is matchvissen moeilijk?
            je moet even gevoel krijgen voor het juiste moment om de haak te zetten maar verder is het een vrij logische overstap vanaf het vissen met een vaste stok.
            je kan ook prima driftend vissen als het water stroomt dat is makkelijker maar wel meer werken

            Ik heb twee zomers aan de vecht bij Ommen gestaan die heeft een prima bestand aan voorn en brasem.
            Mocht je daar zitten er zit in Ommen een ouderwets hengelsportwinkeltje met een ontzetten uitgebreid assortiment en een aardige eigenaar.
            Die als hij er zelf is ongetwijfeld de nodige tips voor je heeft over de visserij van dat moment.

            in de zomer valt de stroming daar overigens reuze mee maar
            Ik heb de opkomst van de matchhengel nog mee mogen maken. 90% Van de hengelaars die er een aanschaften, waren het na een week beu om de hele dag de lijn uit de knoop te halen, en daarmee verdween de hengel in de kast om er nooit meer uit te komen. Dit waren toch niet de slechtste hengelaars, want ook bij de selectie wedstrijden en het Nederlands kampioenschap werd deze manier van vissen toen toegestaan. Op deze manier heb ik me daar destijds ook voor geplaatst. Dus voor mij is het in het begin wel verdraaid moeilijk en vooral op stromend water. Heb je echter de kneep van het gooien te pakken dan is het ontknopen verleden tijd. Dus kwestie van volhouden.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              Ik heb de opkomst van de matchhengel nog mee mogen maken. 90% Van de hengelaars die er een aanschaften, waren het na een week beu om de hele dag de lijn uit de knoop te halen, en daarmee verdween de hengel in de kast om er nooit meer uit te komen. Dit waren toch niet de slechtste hengelaars, want ook bij de selectie wedstrijden en het Nederlands kampioenschap werd deze manier van vissen toen toegestaan. Op deze manier heb ik me daar destijds ook voor geplaatst. Dus voor mij is het in het begin wel verdraaid moeilijk en vooral op stromend water. Heb je echter de kneep van het gooien te pakken dan is het ontknopen verleden tijd. Dus kwestie van volhouden.
              Volledig mee eens. Ik vis sinds meer dan veertig jaar uitsluitend met dobberhengels en het is een zeer onderhoudende wijze van vissen, die zeer onterecht miskent wordt.
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • bart125
                van alles wat
                • 03-11-2020
                • 157
                • A

                #8
                zal dat het zijn ik stond met ca. 8 jaar al aan de waterkant met een werphengel en een dobber.
                een wit volglas setje met een verschrikelijke molen die steeds je lijn opvrat maar daarmee heb ik wel leren werpen een ondertussen bijna 45 jaar geleden

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎