Sterkte van vaste stokken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eelke
    Frequent aanwezig
    • 24-11-2002
    • 163
    • Nederland

    Sterkte van vaste stokken

    In advertenties zie je vaak bij vaste stokken aangegeven tot welke maat elastiek / dikte nylon ze gebruikt kunnen worden. Een voorbeeld is de MAVER K25 waarvan aangegeven word dat je elastiek tot maat 20 kunt gebruiken, dat moet volgens mij genoeg zijn om zware karpers (zwaarder dan vijf kilo) succesvol te landen.

    Nu zijn het natuurlijk advertenties en ik was daarom benieuwd of iemand ook echt ervaring heeft met de werkelijke sterkte van vaste stokken. Of is het zo dat je beter een oude vaste stok of een speciale karper stok kunt gebruiken ?

    Groeten,
    Eelke
    groeten,
    Eelke
  • Breambuster
    Met enige kennis...
    • 12-08-2005
    • 342

    #2
    Hallo,

    Ik wel eens met mijn Maver J51 een karper van 50 centimeter gedrilt en dat was geen enkel probleem. In principe kan je met de Maver K25 vissen met maat 20 elastiek. Dat is geen enkel probleem, het is alleen de manier waarop je een dergelijke karper wilt drillen. In Engeland tikken ze de vis aan en gebruiken verder de elastiek om de vis te vermoeien. De staan dus niet aan de hengel te trekken of te rukken, maar laten de top en elastiek evenwijdig met de vis meegaan. Het is dus niet zo dat je een karper van 20 pond eventjes aan de kant kan gaan slingeren, want volgens mij kan geen enkele vaste stok dat aan. Wel is het zaak om speciale power kits hiervoor te gebruiken en dus niet de normale (match) kits. Maar zoals eerder gezegd, in Nederland komt het karpervissen met de stok bijna niet voor. Of je moet in de buurt van Eindhoven wonen, waar Theo Lucius een prachtige karpervijver heeft. Verder zou ik adviseren om eens zo'n Karper with the pole video aan te schaffen om te kijken hoe de topvissers het doen in Engeland. Om het op deze topic voor te gaan doen, gaat een beetje moeiliijk. Succes!

    M.v.g.
    Breambuster

    Reageer

    • Mc.Queen
      Sportvisser
      • 19-09-2003
      • 577

      #3
      Bestaat er een video "Vissen op karper met de vaste stok"?
      Greetings Mc.Queen!!!
      Tot volgende Maandag!!!

      Reageer

      • eelke
        Frequent aanwezig
        • 24-11-2002
        • 163
        • Nederland

        #4
        Hoi Breambuster,

        Bedankt voor de info, geeft me weer iets vertrouwen in mijn K25. Ik zit wel vaker met de vaste stok op karper te vissen, maar dat doe ik altijd met mijn oude en "zware" 8 meter stok. Met K25 vist het veel mooier. Ik zag dat er DVD's van Bob Nudd zijn over karper en vaste stok. Zal ik even gaan bekijken.

        Groet,
        Eelke
        groeten,
        Eelke

        Reageer

        • Breambuster
          Met enige kennis...
          • 12-08-2005
          • 342

          #5
          Hallo Eelke,

          Wel even die speciale topkits bestellen, want anders is het evengoed brokken.
          Kijk ook even naar het Maver Muletto systeem, dan kan een dolle Karper eindeloos doorzwemmen. Het muletto systeem is dat je elestiek door 3 delen, dubbel wordt afgegeven. Dus in feite zit je dan minimaal 4,5 meter in de top. Knappe Karper die dan je Maver K25 gaat slopen. Laat je even goed adviseren door hele deskundige winkelier v.w.b. de montage, want dat is niet voor een leek weggelegd. Overigens las ik dat je met 8 meter zat te vissen, kijk even of de delen sterk genoeg zijn en anders even zelf een mini-verlengdeel fabriceren. Dat kan je doen door een oud deel even op maat te zagen, waar je elleboog op kan rusten. Doe je het niet dan heb je de kans bij een fikse aanslag door het deel heen te drukken. Succes!

          M.v.g.
          Breambuster.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎