Discussie over het voorstel van het verlengen van het gesloten seizoen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henko Slegh
    Banned
    • 05-01-2005
    • 61

    Discussie over het voorstel van het verlengen van het gesloten seizoen

    Discussie over het verlengen van het gesloten seizoen zie ook www.snoekbaarsvissers.nl

    De gesloten tijd bestaat eigenlijk al niet meer , wel een aasverbod om gericht op roofvis te kunnen vissen. Voor de andere vissoorten zijn beschermende maatregels blijkbaar niet nodig om de visstand te beschermen. Ook bestaat er geen vangst verbod voor een beroepsvisser op snoekbaars en Baars in die periode. Dan blijft voor mij de vraag over, wat is het nut dan nog van een gesloten tijd voor de sportvissers.

    Ik zie dit voorstel, het verschuiven van de zogenaamde gesloten periode ter bescherming van de vistand,dan ook niet als een oplossing . Persoonlijk denk dat er wateren moeten worden aangewezen waar de visstand zich kan ontwikkelen zonder gestoord te worden door beroepsvissers en sportvissers, of voor de sportvissers een verbod instellen, op het in bezit hebben van vis op deze aangewezen wateren.


    Henko Slegh
  • polestare
    Komt net kijken
    • 14-01-2005
    • 93
    • NRW

    #2
    Kan het niet beter helemaal afgeschaft worden, de redenen van de gesloten tijd, is dat niet een allang achterhaald verhaal, Geldt ook niet voor de beroepsvissers.
    In Denemarken en Ierland bestaat het ook niet meer, en er is al aangetoond dat de visstand daar, zich toch volledig hersteld. ~0


    [Gewijzigd door polestare op 04-03-05 at 11:34 PM]

    Reageer

    • visseninpolen
      Met enige kennis...
      • 01-01-2005
      • 301
      • wichmond

      #3
      Waters aanwijzen waar de visstand zich kan ontwikkelen lijkt mij raar. De wateren staan niet met elkaar in verbinding, dus moet je heel veel wateren aanwijzen. Verbod op meenemen van vis, heel goed!!!!! Maar dan ook voor de beroepsvissers. Hoe zit het eigenlijk met maximale vangst bij de beroeps?
      Het hele jaar op de roofvis, te gek!!!!! :klappen: :klappen: :klappen:
      ryby ryby ryby i duzo ryb

      Reageer

      • Henko Slegh
        Banned
        • 05-01-2005
        • 61

        #4
        Met water aanwijzen waar de visstand zich kan ontwikkelen bedoel ik geen beroepsvisserij meer in dat water bijvoorbeeld een stuk van de randmeren, vanaf de Hollandse brug Almere tot aan de stichtsebrug Huizen. De kraamkamer van de snoekbaars en Baars. Twee jaar terug nog een schitterend snoekbaars en Baars water, nu is het een trieste zaak met de snoekbaars en Baars stand. Zo kan je op het markermeer en ijsselmeer Ketelmeer ect ook zone,s aanwijzen waar de snoekbaars en Baars zich kunnen ontwikkelen zonder belaagd te worden door de vele netten en lijnen van de beroeps visserij. Voor de sportvissers geld dan in die wateren een in bezit verbod. . Dit 5 jaar volhouden en dan denk ik dat er in het Markermeer en het ijselmeer weer een goede visstand gaat ontstaan, voor de sportvisser en de beroepsvisser.Er is nog wel een klein probleempje, in welk land kunnen wij die duizenden aalscholvers die in Flevoland wonen kwijt. Want die vangen meer per jaar als alle beroepsvissers en sportvissers bij elkaar in onze wateren. Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is met de overlast van de aalscholvers.

        Oorspronkelijk geplaatst door polestare

        Kan het niet beter helemaal afgeschaft worden, de redenen van de gesloten tijd, is dat niet een allang achterhaald verhaal, Geldt ook niet voor de beroepsvissers.
        In Denemarken en Ierland bestaat het ook niet meer, en er is al aangetoond dat de visstand daar, zich toch volledig hersteld. ~0
        [Gewijzigd door polestare op 04-03-05 at 11:34 PM]
        Het is nu plotseling allemaal bespreekbaar geworden op de diverse forums. En ik denk dat de sportvissers hier gebruik van moeten maken op de forums en de voor en tegen met elkaar in discussie moeten gaan. Dat komt dan nu mooi uit want ze mogen toch niet op roofvis vissen.

        Henk



        [Gewijzigd door Henko Slegh op 04-04-05 at 07:46 PM]

        Reageer

        • visseninpolen
          Met enige kennis...
          • 01-01-2005
          • 301
          • wichmond

          #5
          Zou je vanuit een forum als dit, ook een pressiemiddel kunnen creeeren om het een en ander voor elkaar te krijgen? Dus bv pleiten voor visveilige gebieden, waar geen beroepsvisserij mag plaatsvinden? Of bv onderzoek uitvoeren naar de aalscholver, wel of niet schadelijk?
          Wat denk je Henko? :?
          ryby ryby ryby i duzo ryb

          Reageer

          • Henko Slegh
            Banned
            • 05-01-2005
            • 61

            #6
            Een forum is een goed middel om nieuwe technieken openbaar te maken, de meeste sportvissers gaan alleen voor de nieuwe vis technieken de vis forums af . Ga je het aantal vaste gebruikers van forums afzetten tegen het aantal legale sportvissers in Nederland, dan blijft er maar weinig over voor veranderingen in de viswereld. Dat de SNB nu een discussie op is gestart is een goede zaak, en nu maar hopen dat er een hoge bestuurder dit serieus neemt Uit deze discussie zijn op de diverse forums al enkele goede oplossing naar voren gekomen voor een beter visbeheer in Nederland.

            Ik zelf vis bijna nooit buiten Almere en kan het water hier dan ook op mijn duimpje, het was een zeer goed snoekbaars water. Binnen enkele jaren was er bijna geen volwassen snoekbaars meer te vangen na een periode van hoge hengeldruk en stroperij. Ik las toen op de forums een nieuwe techniek die nog wel snoekbaars opleverde, dat heeft mij aan het denken gezet. Ik vis nu weer op snoekbaars met een variant op de geheel nieuwe techniek en wat denk je volwassen Snoekbaars genoeg in het water.twee maanden terug drie grote 82,79,91 cm in nog geen halfuur.en 8 stuks tussen de 60 en 70 cm in een totale vistijd van 5 uur. Als bijvangst pakte ik ook nog 2 baarzen 35,42 cm ook die waren hier al jaren niet meer gevangen. Ik heb nu drie keer met deze nieuwe techniek gevist en het blijkt goed te werken.

            Een goed lezer zal nu in de gaten hebben wat er aan de hand is op wateren waar geen beroepsvisserij is.. Voor de randmeren met de overbevissing door de beroepsvisserij ving ik wel meer snoekbaars met deze techniek maar bijna allemaal klein 35 tot 45 cm.

            Ik trek dan de conclusie dat er diverse oorzaken de reden kunnen zijn van een slechte visvangst. Teveel hengeldruk van sportvissers op binnenwater, teveel beroepsvisserij op ruimwater, en te veel aalscholvers met een vaste beschermde basis rondom die wateren.

            Ik ben dan een voorstander voor een proef periode voor visveilige gebieden, waar geen beroepsvisserij mag plaatsvinden en voor de sportvissers een in het bezitverbod van vis op die wateren.

            Dit lijkt mij een redelijke oplossing daar niemand hier schade van ondervindt op de iets langere termijn., behalve dan de beroepsvisserij,op kort termijn maar die zijn dan binnen twee jaar uitgevist omdat er dan geen vis meer zit. Neem als voorbeeld maar de paling en de spiering stand op het ijselmeer en de randmeren Binnen twee jaar is het de beurt van de snoekbaars en de baars.

            Groet,

            Henk.
            PS ergens Juni onze geplande visdag ??

            Reageer

            • visseninpolen
              Met enige kennis...
              • 01-01-2005
              • 301
              • wichmond

              #7
              Henko, wat jij schrijft klink logisch en ik zou er een voorstander van zijn. Maar goed, dan moet er door de instanties wel aan meegewerkt worden. Kan er hier bijvoorbeeld ook een handtekeningenactie of zo begonnen worden, alleen blijft het alleen bij schrijven van meningen...

              Juni Vissen, was die voor mij bedoeld? Zo ja, graag, ik ga in juni ook nog in Polen vissen, ik ga de snoek daar belagen, ik hoop dat het wat wordt. Heb je al in mijn contactprofiel gekeken Henko? Hoe lijkt het je?
              Ik zal je tegen juni wel bellen.
              Groetjes....
              ryby ryby ryby i duzo ryb

              Reageer

              • jvrooij
                Newbie
                • 04-05-2005
                • 4

                #8
                Het verlengen van een gesloten tijd zie ik niet echt zitten. Ik ben van mening dat de stand van de roofvis in Nederland erg goed is. Natuurlijk moet je het niet allemaal los laten maar ik denk dat het niet schadelijk is voor de visstand om de geloten tijd af te schaffen. Ik duik regelmatig en dat is een goede manier om de visstand te beoordelen. De hoeveelheid snoek, baars en snoekbaars je tegenkomt op plaatsen waar je deze eigenlijk niet verwacht is groot.

                Ik ben er meer een voorstander voor om in bepaalde tijden van het jaar geen vis mee te nemen. Op die manier krijgen de vissen wel de tijd om te paaien. Persoonlijk neem ik nooit vis mee (ook geen snoekbaars) als ik vis wil eten dan koop ik deze wel :P

                Maar goed. Een discussie voeren hierover is goed maar zal niet veel uithalen. Een aantal jaren geleden hebben ze toch ook het vissen met levend aas verboden. Nu mag je alleen nog maar vissen met dood aas. En als je dan niks gevangen hebt? Dan heb je die vis van jan ...... afgemaakt. Als je met levend aas zou vissen en je vangt niks dan kan die vis gewoon lekker terug. Of heb ik het nu aan het verkeerde eind?

                Joost van Rooij

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎