strand/pier IJmuiden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    strand/pier IJmuiden

    hallo,

    ik wil in de herfstvakantie een keer aan zee gaan vissen bij IJmuiden. Ik heb totaal geen verstand van zeevissen. Ik heb dit forum al doorgezocht, maar kon niet echt vinden wat ik wilde weten.

    Zou iemand mij kunnen vertellen of ik het best vanaf de pier (met lood over alle rotsblokken heen, of met een dobber?) of vanaf het strand kan vissen?

    Wat heb ik dan nodig en wat kan ik het beste als aas gebruiken?

    Ik hoop dat iemand reageerd. (zag namelijk dat het hier niet erg druk bezocht word )

    alvast bedankt
    ---------------

    Pieter
  • Kwik
    Frequent aanwezig
    • 12-08-2003
    • 120

    #2
    ik heb nog nooit aan de noordzee gevist, maar ik vis aan zee meestal vanop grote rotsblokken, aan de monding van riviertjes en kanaaltjes.

    ik heb een surfcast-hengel waaraan ik 100gr lood hang, daarboven hangt wat ze hier 'palangrotte' noemen, een constructie in metaaldraad waaraan je op drie plaatsen een onderlijn kan monteren.
    terwijl deze hengel wacht op een beet, gebruik ik mijn gewone werphengel om op kleinere visjes te vissen vlakbij en tussen de rotsen. (dobber 5gr, inwerpen aan de kant en laten meedrijven met de stroming met open pick-up)

    wat aas betreft, daarvoor kan je je best laten inlichten bij de plaatselijke handelaars, die kunnen je zeggen wat er het meest of best gebruikt word.

    als je trouwens met je gewone werphengel aan zee vist, wel nadien alles goed spoelen met zoet water, en je spoel een nachtje in een emmer water laten liggen.

    ook zie ik regelmatig mensen aan zee vissen met hun karperhengels (tip!) waar ze dan een 'palangrotte' aan monteren.

    veel plezier aan zee,
    kwik

    Reageer

    • Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

      #3
      Kwik,

      bedankt voor je reactie!
      Ik heb wel een karperhengel, was ook van plan daarmee te gaan vissen met lood (dus op de bodem). De rotsblokken op de pier lopen volgens mij een heel eind de zee in, dus ik moet daar ff kijken of dat mogelijk is, anders doe ik daar een dobber aan.
      Daarnaast mssn met een telescoop of met m'n feeder, maar die is denk ik veel te licht (op m'n spoel zit 16/00). Ik zal dan alleen nog een zware dobber moeten kopen.

      Zou je mssn nog een keer kunnen vertellen wat die 'palangrotte' is? Ik heb er niet echt een duidelijk beeld van...

      ---------------

      Pieter

      Reageer

      • Kwik
        Frequent aanwezig
        • 12-08-2003
        • 120

        #4
        pieter,
        misschien heb je hier wat aan?

        http://zeevissen.startkabel.nl

        Reageer

        • Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

          #5
          kwik,

          dankje, zal eens gaan rondneuzen
          ---------------

          Pieter

          Reageer

          • Kwik
            Frequent aanwezig
            • 12-08-2003
            • 120

            #6
            Pieter,
            op volgende pagina kan je zien wat ik bedoelde met die 'palangrotte':
            http://www24.brinkster.com/zeevissen/onderlijnen/metalenafh.html

            ik koop ze kant-en-klaar in de winkel (ongeveer 3 euro in inox-uitvoering met 3 afhouders).

            groetjes, en vang ze,
            kwik

            Reageer

            • Hyperke
              Frequent aanwezig
              • 24-09-2003
              • 126

              #7
              ikheb ook zo'n palangrotte met 3 á 4 haken maar wat voor aas hang je daaraan en welke watvoor vis zwemt er zoal bij de rotsblokken ?
              wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

              -een lantaarnpaal want een koe eet gras

              Reageer

              • Kwik
                Frequent aanwezig
                • 12-08-2003
                • 120

                #8
                het aas dat je best gebruikt hangt af van waar en op wat je vist... je laat je best informeren door de plaatselijke handelaar (koop je aas best zo dicht mogelijk bij plek waar je gaat vissen, en niet 'onderweg')

                aan die palangrotte hang ik meestal een soort duidendpoot (eigenlijk zijn het halfharde wormen), en ik gebruik meestal de gebruikelijke variant (goedkoopste en altijd succesvol voor makreel, dorade, tongetjes,kleine zeewolf, geep, rode mul, sardine...).
                soms hang ik er eens amerikaanse bloedwormen aan, deze zijn wat duurder, maar trekt andere en grotere vissen aan (grotere zeewolf en dorade, schorpioenvis, tonijn..)

                wat er bij jullie tussen de rotsen zwemt, weet ik niet, maar daar kan de handelaar zeker wel op antwoorden. de meeste plaatselijke handelaars geven je graag voldoende tips om mee te kunnen beginnen.

                Reageer

                • catweazl_2000
                  Newbie
                  • 02-09-2003
                  • 30

                  #9
                  Hi Pieter. Het vissen in Ijmuiden is juist gunstig vanaf de pieren omdat je meteen al een flink eind de zee op bent als je naar het einde van de pier gaat. Vooral op de kop van de pier is het mooi omdat daar een stroomnaad is. Het is aan te raden een karretje mee te nemen als je veel spullen bij je hebt want het is een flink eind naar de kop van de (zuid) pier. Je kunt natuurlijk ook met de fiets de pier op. Bij het vissen op de pieren is het aan te raden toch wel zo'n 100 meter ver te werpen. Je kunt dan bij het indraaien wat snelheid maken waardoor je niet zo snel aan de blokken vasthaakt. Er wordt daar voornamelijk met zeepieren of zagers gevist. Kunstaas doet het ook heel mooi als je achter de zeebaars aan wilt. Met twisters die je over de bodem sleept, tussen de blokken door. Als je dit gaat doen kun je het beste wel je haak zo in de twister monteren dat hij niet echt uitsteekt door de rug van dit rubberen "aaltje" en een centimeter of tien a twintig voor de twister je werplood monteren. Zo kom je minder vaak vast te zitten aan de blokken. Of als het meezit en de zeebaars aan het azen is aan de oppervlakte kun je ook uit de voeten met allerhande soorten kunstaas zoals spinners, pluggen snoeklepels e.t.c. Bedenk ook dat je het beste een dikke voorslag kunt gebruiken( zo'n 50-70 honderdste). Je kunt dan met behulp van de golven een grote vis beetje bij beetje de kant op trekken. Zit je voorslag eenmaal een paar maal om de spoel van je molen dan kun je de vis met beleid uit het water tillen. Het is erg moeilijk om dicht bij het water te komen op de pieren en het is zelfs gevaarlijk, als je dit doet en je even niet oplet word je zo de zee ingespoeld. Om de pier is altijd wel stroming die vaak veel sterker is dan ze lijkt. Ps, aan korte hengels heb je niets op de pier.
                  Groetjes Henk

                  Reageer

                  • Pieter Pepping
                    Frequent aanwezig
                    • 11-08-2003
                    • 206

                    #10
                    Bedankt voor de reacties!

                    Catwealz,
                    het is zeker een eind lopen naar de kop. Wij hebben een strandhuisje bij Wijk aan zee (het strand links v/d pier).
                    Ik ben van plan met m'n karperhengel te gaan vissen. Deze is 3.30 meter.

                    Kwik,
                    ik heb ook zo'n 'palangrotte'. Hier worden ze 'paternosters' genoemd. Ik heb de 3-haak uitvoering.

                    Zou iemand nog kunnen vertellen wat voor vis er te vangen is. Zowel met een paternoster verder op zee, als met een dobber tussen/bij de rotsen?
                    ---------------

                    Pieter

                    Reageer

                    • catweazl_2000
                      Newbie
                      • 02-09-2003
                      • 30

                      #11
                      Hi Pieter.
                      schar, tong, paling, wijting ,harder, geep, makreel, zeebaars, gul ofwel kabeljouw en af en toe zelfs een kleine haai. Met veel geluk vang je zelfs een zeeforel of een zalm. Weet wel dat deze altijd dient terug te zetten. Uiteraard zijn de vissen niet het gehele jaar aanwezig zo zullen geep makreel en zeebaars en tong al binnen een maand of twee volledig verdwenen zijn. Maar daarvoor in plaats komt de kabeljouw terug.
                      Henk

                      Reageer

                      • Pieter Pepping
                        Frequent aanwezig
                        • 11-08-2003
                        • 206

                        #12
                        dankje henk,

                        ik ga over 2 weekjes, dus dan zal er nog een hoop vis zitten als ik jou zo begrijp. Nu hopen dat ik ze ook nog 'onze wereld' kan laten zien

                        Nogmaals bedankt voor alle reacties! Nu weet ik wel hoe-en-wat ongeveer
                        ---------------

                        Pieter

                        Reageer

                        • Kwik
                          Frequent aanwezig
                          • 12-08-2003
                          • 120

                          #13
                          i.v.m Ijmuiden, heb ik net nog iets interessants gelezen.

                          http://home.wanadoo.nl/zeevissen/oneffen.html

                          vooral de laatste helft van de tekst is van belang.

                          groeten,
                          kwik

                          Reageer

                          • catweazl_2000
                            Newbie
                            • 02-09-2003
                            • 30

                            #14
                            Hi Pieter.
                            Is het een leuk idee om voor de vissen samen een rondleiding te verzorgen?
                            Bekijk ook deze links eens:

                            http://www.totalfishing.nl/Vangstberichten/vangstbericht26.asp

                            http://www.homepages.hetnet.nl/~anfrit/zout-visstekken.htm
                            groetjes Henk

                            Reageer

                            • Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

                              #15
                              Kwik en Henk,

                              bedankt voor de links!!
                              ---------------

                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎