Intern of extern topbusje?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #16
    welke inwendige diamater zouden jullie nemen voor een intern topbusje????
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • Bas Nijmegen
      wedstrijdvisser
      • 13-01-2009
      • 541
      • Nijmegen

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door minimus
      Men moet bij zichzelf eens te raden gaan wat het nut is van het elastiek vissen. De hele discussie hierover moet maar eens op de schop. Veelal is veiligheid de troef en meestal is het puur psittacisme (napapagaaien)
      Wie de omstandigheden goed weet in te schatten kan het heel goed af zonder elastiek. Het is eigenlijk hetzelfde als de visser die altijd met hetzelfde tuigje vist, weer of geen weer brasem of voorn het maakt hem geen reet uit.
      Die visser komt nooit een streep verder. Maar zo zijn er ook mensen die altijd maar met elastiek vissen, zonder de omstandigheden in ogenschouw te nemen. Natuurlijk er zijn momenten dat de de elastiek zijn waarde bewijst, maar er zijn in een seizoen meer momenten dat je hem helemaal niet nodig hebt, sterker nog je kunt er een wedstrijd op verliezen. Hoe dat zo ?? Als de vis goed los is kun je beter een sterke hengel nemen (een Crafty Carp bijvoorbeeld) zonder elastiek en dikkere lijn. Als de vis goed los is verlies je met die elastiek heel veel tijd. Met 16 honderste rechtdoor kun je een wedstrijd beslissen. Ik gebruik natuurlijk ook nog elastiek maar meer als er licht gevist moet worden (bijvoorbeeld bij koud weer als de brasem aarzelend aast --- 8 honderste of dunner)
      Om op het onderwerp terug te komen intern busje of extern busje ?? BEKIJK EERST DE NOODZAAK EENS OM MET ELASTIEK TE VISSEN !!!!!!!!!!!!!!!
      Ik snap je reactie.
      Soms kun je inderdaad best uit de voeten zonder elastiek, maar waarom dit niet anders oplossen? Ik heb elastiek in alle toppen (allemaal interne busjes en er is genoeg geschreven over de voordelen van intern...). Inderdaad is het ideaal voor de moeilijke visserij, maar als het heel goed gaat en je moet 'sleuren' dan pak ik mijn toppen met dik elastiek die ik dan zo strak mogelijk zet. Hierdoor is het nog steeds mogelijk om met elastiek te vissen en toch met snelheid de grote platten eruit te trekken.

      Groeten Bas
      Gr. Bas

      Een vis vangen is niet moeilijk.
      Vis blijven vangen wel...

      Reageer

      • † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

        #18
        welke inwendige maat zouden jullie nemen bij deze bussen voor je elastiek door voor
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

        Met Vriendelijke Visgroeten



        vaste stokvisser????????

        Reageer

        • Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

          #19
          Hey John

          De diameter van de topbus is eigenlijk afhankelijk van de dikte elastiek die je wilt gaan gebruiken met die top. Je snapt wel dat je dan een heel arsenaal aan toppen moet hebben om overal in voorzien te zijn. Ik kijk naar wat de dikste maat elastiek is die ik wil gaan gebruiken en neem daar een topbusje voor. De dunnere elastiek heeft dan teveel speling in de dikke topbus. Dat los ik op door net achter de connector een siliconen stoppertje te monteren. Je top is nu afgesloten en loopt niet vol met water, en het topbusje heeft niet direct contact met je hengel. het is dus gelijk een soort schokbrekertje.

          Succes!!
          Groeten,

          Lex.

          Reageer

          • Ron
            Met enige kennis...
            • 06-02-2002
            • 356
            • Willemstad

            #20
            Ik heb een intern busje van 2.3 mm heeft de winkelier gemonteerd, de elastiek komt er uit, dat wil je niet weten.
            Als ik een platte heb van een kilo dan komt mijn elastiek er wel 5 meter uit. Zelfs als ik aan pijlen ben, dan komt het elastiek er uit. Ik gebruik 0.8 elastieken, voor het voornsekanaal 1.6 mm.
            Prutsvisser

            Reageer

            • henkus
              Met enige kennis...
              • 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ron
              Ik heb een intern busje van 2.3 mm heeft de winkelier gemonteerd, de elastiek komt er uit, dat wil je niet weten.
              Als ik een platte heb van een kilo dan komt mijn elastiek er wel 5 meter uit. Zelfs als ik aan pijlen ben, dan komt het elastiek er uit. Ik gebruik 0.8 elastieken, voor het voornsekanaal 1.6 mm.
              Volgens mij mag dat 0,8mm elastiek wel wat zwaarder, ik heb niet zo heel veel ervaring met elastiek, maar 5 meter elastiek op een vis van een kilo is een beetje veel, een metertje op een vis van een kilo is mooi zat,

              Reageer

              • Lex van den Ende
                Met enige kennis...
                • 23-01-2003
                • 402
                • Tilburg

                #22
                Als je elastiek uit je hengel komt tijdens het peilen, dan gebruik je veel te veel elastiek. Het kan wel, maar het duurt allemaal een stuk langer als die vis maar weg kan blijven zwemmen en je mist een hoop contact met de vis.

                Hoelang je elastiek moet zijn wordt een discussie op zich denk ik, maar ik monteer het op gevoel. de elastiek moet er vlot uitkomen maar moet al wel enige spanning hebben. Aan de waterkant pas ik het meestal nog aan. Ik kijk dan op welk moment de elastiek uit de hengel gaat lopen. Als dat gebeurt voordat je hengeltop doorbuigt dan staat de elastiek veel te slap gespannen. De top moet eerst een beetje doorbuigen voordat het elastiek gaat helpen.
                Groeten,

                Lex.

                Reageer

                • Ron
                  Met enige kennis...
                  • 06-02-2002
                  • 356
                  • Willemstad

                  #23
                  De winkelier zei dat je elastiek met de bug moet afstellen.
                  Ik ben dat stangetje van de bug kwijt geraakt.
                  Soms ben ik wel 10 minuten bezig met een brasem te drillen, dat is wel lang.
                  Prutsvisser

                  Reageer

                  • henkus
                    Met enige kennis...
                    • 23-12-2008
                    • 457
                    • hoogmade

                    #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ron
                    De winkelier zei dat je elastiek met de bug moet afstellen.
                    Ik ben dat stangetje van de bug kwijt geraakt.
                    Soms ben ik wel 10 minuten bezig met een brasem te drillen, dat is wel lang.
                    Dan haal je bij die zelfde winkelier een nieuw stangetje, (als hij ze niet los heeft desnoods incl. bung) je zult toch een keertje je elastiek willen vernieuwen, bovendien heb je met zoveel elastiek uit de top nagenoeg geen controle over de vis (vandaar die 10 minuten drillen)

                    Als je elastiek beter heb afgesteld zul je zien dat het beter vist.

                    Reageer

                    • † John van der Zee
                      [In Memoriam]
                      • 16-11-2005
                      • 1761
                      • in zuidholland in een mooi visgebied

                      #25
                      een goede tip gehad van cor jagt een paar jaar geleden
                      met siliconenkit een t rip in de bung maken dan heb je geen stangetje nodigen deze iets langer afknippen zodat die ongeveer 2 á 3 cm uit het deel steekt
                      Vissen is ontspannend.
                      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                      Met Vriendelijke Visgroeten



                      vaste stokvisser????????

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎