Waneer van Feeder plek veranderen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    Waneer van Feeder plek veranderen

    Waneer bepaal je dat je de vis op de verkeerde plek zoekt en ga je of verder of dichter bij vissen met de feeder, ik begrijp dat dit voor iedereen anders is en ik neem aan dat dit punt bij wedstrijden eerder komt dan vrij vissen.
    Of heb je geduld en blijf je bij de opgebouwde voerplek hoe lang het ook duurt voordat de eerste vis zich meld.

    Groeten,

    Rinko.
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    hoe ver begin jij dan uit de kant?
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • pastoor
      ...
      • 02-02-2003
      • 1112
      • Drongelen

      #3
      Dit is van vele factoren afhankelijk.

      In een wedstrijd is het belangrijk te kijken wat de buren doen. Mijn ervaring is te starten bij voorkeur een meter of vijf verder dan de buren. En dan proberen met je voer en aroma toch een paar visjes bij hun weg te trekken. Als de beet dan weg valt ook weer de buren in de gaten houden en je voerplek blijven onderhouden. Lukt het allemaal echt niet ga ik minimaal 20 meter verder of 20 meter terug afhankelijk van de omstandigheden. Als ik dan binnen een half uur geen redelijk beter resultaat heb ga ik weer terug naar de oude plek. Wel is het in een aantal gevallen niet relevant!!! Want als je het water goed kent en de omstandigheden kan het wel is voor komen dat het beter is op 25 meter te starten terwijl iedereen veel verder gaat. Net zo goed als dat je direct op 80 of 90 meter moet beginnen.

      Reageer

      • † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

        #4
        het klint misschien raar maar als ik met een feeder vis tijdens een wedstrijd wacht ik altijd tot ik weet waar anderen hun voerplek willen maken
        na aanleiding van hun keuze bepaal ik of ik verder weg ga vissen of dichter bij
        en ik zal altijd een randje op zoeken met me proefworpen het valt mij op dat er nog steeds vissers bij zijn die denken dat wat van ver komt lekker is
        als ik op de lek vis dan vis ik meestal niet zo ver als de rest
        want als het daar hard stroomt blijft er toch niks op zijn plek liggen dus ik denk als de vis daar niet normaal kan azen waarom zou ik er dan vissen

        ik heb de laatste paar keer zelfs op de lek met een vaste stok gevist van 9.5 meter met een voer korf eraan als het zo stroomde
        en niemand kom aan mijn gewicht komen tijdens de wedstrijd van de club
        de laatse keer had ik bijna 34 kilo met de vaste stok en korf terwijl de meeste op 30 40 meter uit de kant viste en daar de hoogste 20 klio was

        ik denk dat je gewoon naar de omstandigheden moet kijken endenken zwemt er wel vis met bijvoor beeld die stroming of weeromstandigheden
        en het is afhankelijk in welke jaargetij je vist

        heb je meer vragen stel ze maar wij helpen en worden geolpen
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

        Met Vriendelijke Visgroeten



        vaste stokvisser????????

        Reageer

        • Rinko
          *************
          • 14-08-2005
          • 1117
          • ********

          #5
          Ik bedoel eigenlijk na hoeveel tijd bij geen beet verander je en bouw je ergens anders een voerplek op.
          Is dit bijvoorbeeld na een half uur bij een wedstrijd of hou je vertrouwen en ga je pas veranderen na anderhalf uur.

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            by Rinko
            ...en ik neem aan dat dit punt bij wedstrijden eerder komt dan vrij vissen.
            Ware woorden, Rinko!
            Als je alleen zit is het voornamelijk een kwestie van geduld hebben, of gewoon proberen. Dan staat er ook niet zo veel op het spel en kun je je het permiteren om wat minder te vangen.

            In een wedstrijd is het andere koek. Dan moet je actief gaan zoeken. Veel is er al gewonnen bij je voorbereiding. Pastoor tipte het al aan: Als je het water goed kent weet je waar de vis zich doorgaans ophoudt. Zo niet, probeer je in de week ervoor info te krijgen bij collega vissers en/of locals. Ik probeer altijd eerst ergens een keer te vissen voordat ik er een wedstrijd heb, dat lukt niet altijd, maar is wel héél belangrijk. Zit je voor het eerst aan een water, heb je al een achterstand omdat je niet weet waar precies de geul loopt, waar de vis normaal gesproken zit, noem maar op.

            Het ook is een kwestie van logisch nadenken. Bij een grote wedstrijd aan en niet te breed kanaal (zeg 50-60m) waar men de auto aan het water kan parkeren hoef je negen van de tien keer niet onder de kant te gaan zitten pielen, maar kun je je korf beter naar de overkant slingeren. Stel je maar eens voor wat zo'n honderd auto's met aanhanger om 6.00 uur 's ochtends voor een tumult teweeg brengt onder de waterlijn.... de vis schrikt zich de r*ft*fus en vlucht naar de overkant en komt de eerste zes uur niet meer terug.

            Zoals Wedstrijdvisser en Pastoor ook al zeiden: Afkijken bij de buren. Het is m.i. safe om daarvan uit te gaan. Vang jij niets en zij wel, doe je iets anders verkeerd dan de afstand waarop je vist. Vangt niemand wat is het misschien verstandig je voerplek te verleggen. Vang jij wel en je buren niet ben je gewoon goed bezig
            Als je aan het water komt moet je ook niet meteen je hele spul uitpakken. Ik weet, je sleept steeds meer rotzooi mee en je hebt maar een uurtje om je op je stekje te installeren, maar ga eerst maar even zitten en kijken bij het water: waar zit de beweging in het water, waar loopt de vaargeul, waar is een overhangend boompje... Het laatste wat ik altijd doe is het uitwerpen van mijn hengels. Bij wedstrijden ben ik meestal pas als laatste klaar en het gebeurt zelfs wel eens dat het startsignaal al gegeven is en ik nog niet eens klaar ben... (@). Rustig uitgooien en de bodem proberen te "lezen". Waar zitten eventuele kuilen waar de vis zich kan verschuilen, waar het taluudje?

            Het weer in samenspel met de diepte van het water, eventuele scheepvaart, stroming enz. enz. zijn ook allemaal van invloed.(is het koud zoekt de vis meestal wat dieper water op, ook in geval van druk scheepvaartverkeer zoekt de vis beschutting op, ik noem maar een paar dingen) handig als je dan weet waar het diepe water is....

            Als laatste moet je ook een beetje geloven in je keuze. Zeker met de bodemvisserij moet je geduld hebben. Feedervissen is zgn passief en voor een deel is dat wel waar. De vis zwemt rond en komt op je voer af. Hij moet alleen even over de drempel getrokken worden om aan tafel te schuiven... Ik ben in dat geval aanhanger van de theorie van Peter vd Willik dat de vis er wel zit, maar de aasnijd is nog niet groot genoeg. In een intervieuw op Total Fishing gelezen en ne even gejat over Peter vd Willik:

            Om te beginnen gaat hij er van uit dat er altijd vis op de stek zit. Stel er zwemmen bijvoorbeeld vijf brasems rond zijn voerplek. Die zullen niet zo snel een grote haak en royaal aangeboden aas pakken. Zo met enkele individuen bij elkaar zijn die braselaars veel te voorzichtig en voedselnijd treedt er (nog) niet op. Vandaar dat het regelmatig voorkomt dat de eerste aanbeet pas na, pakweg, anderhalf tot twee uur komt. Hij blijft in deze visloze periode echter regelmatig aas en voer brengen en bouwt zodoende een knappe voerplek op. Zijn collega- (wedstrijd)vissers hebben daarentegen meestal in de eerste uren al hun visje gevangen, maar ondanks hun subtiele(re) benadering komt er vervolgens weinig tot geen vis meer boven het landingsnet; de voerplek is verlaten. Bij Peter begint het echter juist dán ineens te lopen. De brasems hebben zich in grote(re) getale op zijn voer verzameld en de gewenste voedselnijd ontstaat alsnog. De grote haak, dikkere onderlijn en de grote korf doen er dan niet meer toe. Die voedselnijd trekt nog weer andere vis aan en het aantal azende vissen wordt hierdoor steeds groter. Omdat het er dan zoveel zijn, zal er in de school weinig tot geen paniek zijn als er weer een brasem wordt weggevangen. Het is wel raadzaam de gehaakte vis dan zo snel mogelijk van de voerplaats weg te trekken en een dikkere onderlijn is in die omstandigheden dringend gewenst.
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • † John van der Zee
              [In Memoriam]
              • 16-11-2005
              • 1761
              • in zuidholland in een mooi visgebied

              #7
              ik ben van menig dat je een plek zo geconcenteerd mogelijk moet houden
              steeds veranderen van plek helpt niet altijd
              als ze het niet doen of minder gaan azen kan je ook proberen door bijv een hengellengt verder te gaan vissen dus acht je op gebouwde voerplek dat wil ook wel eens helpen
              Vissen is ontspannend.
              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

              Met Vriendelijke Visgroeten



              vaste stokvisser????????

              Reageer

              • Piscator

                #8
                Puur gevoelsmatig.

                Ik verander in ieder geval niet gauw van voerplek immers mijn voer deugd (hopelijk) ik heb een schone en vlakke plaats gezocht en gevonden, maar als mijn buren massaal brasems vangen en ik kan met geen mogelijkheid iets vangen moet je wel wat.
                Ik zoek het in eerste instantie in de techniek.

                Overigens loont het ook wel eens de moeite (als je geen vis vangt) die plaats een tijdje met rust te laten om daar later in een wedstrijd nog eens terug te keren.

                Reageer

                • Rinko
                  *************
                  • 14-08-2005
                  • 1117
                  • ********

                  #9
                  Flink afkijken bij de buren dus ~0 kijken waar hun de voer plek hebben opgebouwd.
                  Tenminste bij een wedstrijd gaat dit verhaaltje op, en in Eduards geval dit inmens verhaal
                  :bow: ke:

                  Reageer

                  • Pop
                    Newbie
                    • 08-01-2006
                    • 8

                    #10
                    mijn ervaring is zitten blijven waar je zit ik wacht soms 2 a 3uur op sommige stekken maar als ze komen dan vang je aldoor vooral in het lauwersmeer en het van starkenborgh kanaal al een keer eerder de fout gemaakt de feeder om te wisselen voor de vaste stok tijdens een wedstrijd en kijk ook eens bij stekinfo prov; groningen op dit forum #)

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎