vliegvissers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • wouter123
    Frequent aanwezig
    • 11-03-2006
    • 184
    • achterhoek

    #16
    je hengel of wat???
    dom dom dom
    ik heb iets anders gelezen.

    Eduard je hebt helemaal gelijk je moet ook om de zoveel tijd je lijn in vetten
    als de winter komt en je gaat niet meer vliegvissen kun je de lijn om een fiets wiel doen met spaken er uit.
    dan gebeurd het niet zo snel dat je lijn breekt.

    je kunst het best plaatselijk vliegen probeeren te kopen maar ik vertel nog wel een keer welke vliegen je kan gebruiken.
    zoiezo de red tag klinkhamer en de black patrick

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #17
      Hoi vliegjes
      Ik heb zojuist het boekje vliegvissen gids aangeschaft ~0 ~0 ~0 Een erug dik boekje met veel leeswerk en mooie plaatjes wat mijn voorkeur heeft naturlijk En hier staan ook alle (bijna) vliegen in voor zweden en zo .

      gr lolo
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • wouter123
        Frequent aanwezig
        • 11-03-2006
        • 184
        • achterhoek

        #18
        ja dat weet je dan die vliegen van zweden maar nu moet je er nog aan zien te komen.
        zelf heb ik op een site een vraag gesteld over hou en wat met vliegvissen in noorwegen mij is het een stuk dijdelijker geworde.
        en hij zij als je je adres geeft kan ik een paar vliegen op sturen 12 heb ik er nu, handig toch...

        die vliegen namen heb je niet meer zo nodig of wel

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          #19
          Ik hoorde dat een hengelsportzaak in hilversum niks anders heeft dan vliegvissen.
          Dus ik vlieg daar maar eens heen.gr lolo
          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • visseninpolen
            Met enige kennis...
            • 01-01-2005
            • 301
            • wichmond

            #20
            t kan wel degelijk aan mijn techniek liggen, hoor. Mijn collega, ook geen ervaren vliegvisser overigens, vond mijn lijn er ook niet lekker door lopen, en een ander zij ooit eens dat de lijn niet bij de hengel pastte (als dat zo is, ben ik mooi in het ootje genomen door de verkoper :@ )

            Kga in drempt wel s navragen.
            ryby ryby ryby i duzo ryb

            Reageer

            • firesma
              Met enige kennis...
              • 25-04-2005
              • 325
              • Aan het water

              #21
              Vorige week donderdag heb ik mijn eerste vliegenlat gekocht. Het is een aftma 5 van Diamondback geworden. Bij aankoop van een hengel bij de betreffende winkel krijg je een gratis cursus van 6 lessen.
              Vandaag mijn 2e les gehad. Het ging best goed, mijn droog train kwartiertjes van afgelopen week hebben hun vruchten afgeworpen.

              Ik kan iedereen die een vliegenlat aanschaft een cursus adviseren. Zonder cursus kom je namelijk nergens.

              Vandaag heb ik mijn eerste vliegjes en nymfen aangeschaft en morgen wil ik wat aan de waterkant gaan oefenen.

              André

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #22
                André bij de Pompemich kun je het werpen nog beter onder de knie krijgen.
                Een aangeleerde fout krijg je er niet snel weer uit namelijk.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • firesma
                  Met enige kennis...
                  • 25-04-2005
                  • 325
                  • Aan het water

                  #23
                  De eerste weken kan ik nog even voorruit bij de winkel waar ik de hengel gekocht heb (nog 4 lessen). Ik heb gehoord dat het verstandig is om eens in het jaar één of meerdere werplessen te volgen zodat je op je fouten gewezen wordt.

                  Trouwens.. vanmiddag heb ik de eerste vissen gevangen met mijn vlieghengel . 2 rietvoorns waren de vangst met een goudkop nimf in de Tjonger bij Oldeberkoop.

                  Reageer

                  • ThijsD
                    Newbie
                    • 25-12-2006
                    • 3

                    #24
                    @ visseninpolen
                    Als je lijn niet goed werpt kan het inderdaad komen doordat je met een verkeerd lijnklasse vist,dit maakt echt heel veel verschil. Het kan ook aan je werptechniek liggen. Een handig trukje dat ik even wil delen met de rest vant forum is het achterste deel van je hengel in de mouw van je pul steken of rond je pols binden,als je werpt met de vlieg is het eigenlijk niet de bedoeling om je pols te bewegen, als de achterkan van je vislijn vastzit kan je deze fout niet maken. Als het niet echt duidelijk is wat ik bedoel laat dan maar iets weten .
                    Groeten Thijs

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #25
                      Thijs ik weet niet wie jou het werpen heeft geleerd of tracht te leren.
                      De hengel moet je helemaal niet vastbinden, de pols doet erg veel bij het vliegvissen, de korte tik die je geeft met de pols bij het strippen de tik die je geeft bij het menden van de lijn, bij de rolworp, de korte tik die je geeft bij het rimpelloos opnemen van de lijn van het water en noem maar op.
                      Bovendien is de onderkant zo kort dat je die niet vast kunt zetten.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • ThijsD
                        Newbie
                        • 25-12-2006
                        • 3

                        #26
                        U kan zeer zeker gelijk hebben, ik ben geen expert maar ik heb het zo aangeleerd gekregen.
                        gr Thijs

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #27
                          Ahum, Douwe, hier wil ik je toch even tegenspreken. Inderdaad kun je een soepele pols gebruiken voor een rolworp e.d., maar om de basis van gewoon uitwerpen te leren is de manier die ThijsD beschrijft in mijn ogen een perfecte. Ikzelf heb ook de (korte) achterkant van de hengel in de mouw van mijn jas gedaan. Ten eerste wordt de hengel zo letterlijk een verlengstuk van je arm, waardoor je automatisch de kracht uit je schouder laat komen en niet uit je pols alleen. Ten tweede voorkomt het dat je de hengel voorbij de denkbeeldige '13.00 uur' laat komen bij het naar achteren brengen van de hengel en zeker als je voor de verre worpen met je lijnhand ook nog een rukje aan je lijn geeft bij het inwerpen wordt een slecht aangeleerde techniek meteen afgestraft met 'spagetthi' op het water of knopen in je leader. Met alle respect, maar als ik bijvoorbeeld iemand als Rex Hunt zie vliegvissen begrijp ik waarom je nooit te zien krijgt hoe hij zijn lijn op het water neerkomt. De vlieg zal best een paar meter van het bootje weg komen, maar een gestrekte leader kan ik me niet voorstellen. Zijn techniek (de soepele pols) is duidelijk van iemand die gewend is met een korte spinhengel te vissen en niet met een vliegenlat....

                          In een later stadium kun je de pols gaan gebruiken, zeker voor het korte werk, maar als basis zeker niet! Iets goeds aanleren is véél makkelijker dan iets fouts afleren!
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • eelke
                            Frequent aanwezig
                            • 24-11-2002
                            • 163
                            • Nederland

                            #28
                            Hoi Wouter123,

                            Je vroeg je af wie er van de forumleden aan vliegvissen doen. Sinds vrijdag behoor ik in ieder geval tot die groep, ik heb mijn eerste vlieghengel gekocht en ben nu in het weiland druk aan het oefenen. Op het eerste gezicht valt het werpen mij niet tegen trouwens.

                            Hoe lang duurde het bij jullie voordat de eerste vis aan de vliegenhengel gevangen was, de eerste keer raak ?
                            groeten,
                            Eelke

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #29
                              Eduard, ik zal je een lesje meegeven wat ik zelf heb gekregen van een internationale vliegvisser.
                              Zodra je met dergelijke kunstgrepen begint is het in een later stadium moeilijk af te leren.
                              Soms is het nodig, bij heel jonge beginnende vliegvissers en vissers die het maar niet onder de knie krijgen, maar nooit direct bij het begin.
                              Oefenen en oefenen tot het goed gaat zonder dat soort ingrepen is vele malen beter om het goed te leren.
                              Je spreekt over je schouder bij het werpen, helaas is dat ook weer zoiets wat mij is afgeleerd, het zuivere werpen komt uit je onderarm als verlengstuk van je hengel.
                              De schouder gaat meewerken op de langere afstanden maar dat komt later wel.
                              Het doorzakken bij de achterworp kun je al corrigeren door je wijsvinger te strekken en op het handvat te leggen dan kun je al niet meer tever doorzakken.

                              Een ander lesje wat ik kreeg is dat je moet "dansen" bij het werpen, het lijkt stom maar toen hij het mij voordeed en ik zelf de gené overwon ging het werpen veel soepeler en eleganter.
                              en juist in die bewegingen ligt de souplesse en de schoonheid van het vliegvissen, effectief om een visje te vangen is het allerminst.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              • Eduard
                                Moderator
                                • 11-08-2004
                                • 3278
                                • Sappemeer

                                #30
                                'Een internationale vliegvisser' zegt mij niet zo veel... van de Sure Strike Group? Ik heb hier nog een Handy Fish staan overigens, puike stok!.... Maar goed, hij is ook maar een mens met een eigen visie. Er leiden meerdere wegen naar Rome.
                                Dat van die 'jonge beginnende vliegvisser die het maar niet onder de knie krijgen zie ik als compliment ...
                                groet,
                                Eduard

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎