diepte regeling bij vliegvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jwvanoostrum
    Newbie
    • 16-08-2005
    • 1

    diepte regeling bij vliegvissen

    Hallo,

    Ik ben nu ca. een half jaar aan het vliegvissen en ben helemaal verslaafd. Ik heb al heel wat gevangen. Een maand geleden mijn eerste redelijk grote winde (35 cm) gevangen op de merwede bij mijn woonplaats met een droge vlieg. Verder vis ik veel met goudkopnimf. Alleen heb ik weinig gevoel bij de diepte waarop ik dan vis. Wie kan mijn vertellen hoe je nu makelijk tijdens het vissen weet op welke diepte je nu vist. Bij een match hengel doe je gewoon een peillood aan de lijn en schuif je met je dobber. Bij het vliegvissen schuif ik maar met mijn beetverklikker die ik aan mijn leader heb zitten, is dit juist? en hoe zit het dan als ik zonder verklikker vis? Verder heb je diverse soorten nimfen, is de grote van de goudkop nu bepalend voor de diepte dat hij zinkt? en hoe is die verdeling dan ongeveer?

    Jullie begrijpen dat ik weinig gevoel heb bij het vissen met een zinkende vlieg op welke diepte ik nu zit.

    Wie kan mijn hierover wat meer vertellen?

    Jan-willem
  • Hafi
    Newbie
    • 20-08-2005
    • 3

    #2
    Er is geen universele methode om de visdiepte van de vlieg te bepalen. Het hangt o.a. af van het type water. 1)Stilstaand zonder/met wind. 2)Een (snel) stromende rivier. 3) De zwaarte en vorm van de vlieg. 4) Wel /niet strippen.

    In het algemeen kan je zeggen dat hoe groter de druk die het water op je vliegenlijn en leader uitvoert, hoe hoger je vlieg zal vissen.

    1) Je kan de wind je vlieg laten verplaatsen door er dwars op uit te werpen en verder niets te doen. Verplaats je hem via lijnstrippen, 8-jes of hele lange snelle halen, dan zit daar ook verschil in.
    2) Een vlieg met deaddrift in het verlengde van stromend water geworpen vist dieper dan wanneer je hem dwars op de stroom uitwerpt.
    3) Een slanke compacte vlieg zinkt sneller dan een brede "fluffy" en blift dus dieper.
    4)Hoe sneller je de lijn verplaatst hoe hoger de vis vist.

    Kortom: Ervaring op doen en daarbij bedenken dat de vlieg veel hoger vist dan dat je in het begin denkt.

    Groeten,

    ><(((*> Hafi

    Reageer

    • Arent
      Vliegvissen, wat anders
      • 03-05-2007
      • 9

      #3
      Mooie uitleg Hafi.
      1 kleine aanvulling, als je dieper wilt vissen koop dan een zinkende lijn, mijn vangsten zijn daardoor sterk vermeerdert
      Tight Lines

      Reageer

      • martien
        Martien
        • 30-08-2007
        • 8
        • meerssen

        #4
        hallo Jan-willem,
        Ik weet alleen op stromend water op de rivieren.
        Daar weet je pas als je op diepte zit, als ze nimf schokken over de bodem gaat.
        blijf je te vaak vast hangen dan is de nimf te zwaar en moet je lichtere nimfen gebruiken.
        En inderdaad is de grote van de goudkop bepalend voor de verzwaring van de nimf,al zal dat niet zo veel zijn, meestal wikkelen ze nog wat looddraad over de haaksteel.
        En wat voor een kralen gebruik je,tunstenkralen zijn stukken zwaarder dan gewonen kralen.
        Ga je grotere kralen gebruiken zal je ook grotere haken moeten gebruiken.
        En de verdeling is wat Hafi zegt, ("Een slanke compacte vlieg zinkt sneller dan een brede "fluffy" en blijft dus dieper").
        En verder veel uitproberen, en vragen als je vliegvissers tegen komt, of als je naar een vliegviswinkel gaat, of naar vliegvisbeursen.
        de gr.Martien

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎