Beetverklikker

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jonathan
    Newbie
    • 02-07-2004
    • 2

    Beetverklikker

    Ik ben een beginnend vliegvisser, info hierover vind ik op internet, bibliotheek etc. In veel boeken en op sites lees ik over het gebruik van beetverklikkers bij het vliegvissen. Kun je deze zelf maken, zo ja hoe en waar en hoe monteer je ze op de lijn?? Momenteel vis ik vaak met de pheasanttail nimf en/of een droge vlieg. Nog niets gevangen, heeft iemand nog aanraders op het gebied van de te gebruiken vleig??
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    #2
    Hallo jonathan,

    een beetverklikker is helemaal niet nodig. zeker niet nu je net begonnen bent en misschien net de basiswopr geleerd hebt.
    Als je een vis gehaakt heb merk je dat vanzelf hoor! Daar heb je geen beetverklikker voor nodig.
    Ikzelf gebruik ook geen beetverklikkers en vang regelmatig vis.

    Mvg,

    Abramusbrama

    Reageer

    • abramusbrama
      Komt net kijken
      • 24-04-2003
      • 93

      #3
      Even vergeten over de vlieg. De vliegen die jij gebruikt zijn over het algemeen goed. Andere aanraders zijn een goudkopnimf (wordt bijna door elke vis genomen) en de red tag. Ook de red tag is een supervlieg. Maar de pheasant thail (fazantenstaart) die jij gebruikt is ook prima, maar toch zou ik meerdere soorten vliegen gebruiken.

      Mvg,

      Abramusbrama

      Reageer

      • karelgol
        Newbie
        • 17-10-2003
        • 27

        #4
        Red tag, zowel droog als als nimf is DE favoriete vlieg van mij. Ik blijf steeds maar associaties houden tussen dat rode staartje en vers de vase die door wedstrijdvissers veel gebruikt worden.

        Als je zorgt dat de punt van je lijn goed gevet blijft kun je daaraan ook een beet herkennen, al moet ik zeggen dat je ook vaak een beet voelt als je langzaam je nimf binnenstript.

        Een tip voor goedkope beetverklikkers: zelfklevend tochtband met een gesloten celstructuur, centimetertje afknippen en om je leader vouwen, klaar. Ik vind het niet lekker werpen met wat extra's op je lijn, maar als er wat golfslag is is een beet wel beter te zien.

        Karel

        Reageer

        • Jonathan
          Newbie
          • 02-07-2004
          • 2

          #5
          Abramus en Karelgol bedankt voor julie reacties, andere tips zijn uiteraard altijd welkom

          Reageer

          • Sunshine
            Newbie
            • 09-07-2004
            • 1

            #6
            Ik ben het niet met Abranis Brama eens, dat je helemaal geen beetverklikker nodig hebt. In de polder gaat dat aardig op, maar zodra je ook gaat vissen op dieper water, of stromend water, met een zware nimf, dan zijn er omstandigheden waarin je zonder beetverklikker wel je visje vangt, maar een hoop aanbeten mist. Je kunt in die omstandigheden een verklikkertje van foam, kur of tochtstrip gebruiken, maar ook een verklikker van poly yarn of egg yarn.

            Die zijn makkelijk zelf te maken, mooi gestroomlijnd en in de dikte en lengte die je zelf prettig vindt. Een stap-voor-stap beschrijving vind je op mijn homepage ober "knutselen" of "Handy Craft"
            M.M.R.,

            \"Sunshine\"

            Homepage: http://home.planet.nl/~realsunshine
            Email: realsunshine@planet.nl

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              beetverklikker

              Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
              Ik ben het niet met Abranis Brama eens, dat je helemaal geen beetverklikker nodig hebt. In de polder gaat dat aardig op, maar zodra je ook gaat vissen op dieper water, of stromend water, met een zware nimf, dan zijn er omstandigheden waarin je zonder beetverklikker wel je visje vangt, maar een hoop aanbeten mist. Je kunt in die omstandigheden een verklikkertje van foam, kur of tochtstrip gebruiken, maar ook een verklikker van poly yarn of egg yarn.

              Die zijn makkelijk zelf te maken, mooi gestroomlijnd en in de dikte en lengte die je zelf prettig vindt. Een stap-voor-stap beschrijving vind je op mijn homepage ober "knutselen" of "Handy Craft"
              Hallo vliegvissers

              een beetverklikker zo,als hier afgebeeld hoe werkt dat
              gr Gerard

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Deze 'beetverklikker' zit aan het eind van je vliegenlijn en hieraan knoop je je leader. Bij een drijvende lijn met een nimfje zal je leader zinken tot aan deze beetverklikker, wat in wezen niets meer is als een fel gekleurd stukje. Zodra je een aanbeet hebt moet je dat dus kunnen zien aan de beetverklikker.
                Ikzelf heb niet zulke goede ervaringen met deze beetverklikker omdat bij het vissen met grotere nimfen deze beetverklikker te weinig drijfvermogen heeft en ook onderwater wordt getrokken bij het binnenhalen. Ik gebruikte zelf van die felgele schuimen oordoppen. Gewoon je lijn er met een naald doorheen prikken, je kunt hem dan, net als een dobber, naar hartelust heen en weer schuiven voor de juiste diepte. Dit werkt echter alleen met een drijvende lijn, bij een zinkende lijn heeft dit geen enkele zin.

                Bij een doge vlieg heb je geen beetverklikker nodig, dan zie je de aanbeet bij de vlieg, aan het eind van je leader en heeft een beetverklikker aan het begin van je leader geen enkele zin (is alleen maar hinderlijk bij het secuur inwerpen)
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Beetverklikker

                  Hallo Eduard

                  het lampje begint te branden te vergelijken met een liggend dobbertje of van die baars drijvertjes die je op je lijn kunt steken
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • Eduard
                    Moderator
                    • 11-08-2004
                    • 3278
                    • Sappemeer

                    #10
                    Yep! Het probleem is wel dat, bijvoorbeeld bij een stukje foam (zoals die oordoppen), de vis meer weerstand voelt, dus het voordeel van de betere beetregistratie gaat weer een beetje verloren doordat de vis sneller loslaat.
                    Bij het vissen met de natte vlieg/nimf is het volgens mij vooral zaak om steeds met je hand contact te houden met de lijn en de lijn zo veel mogelijk strak, cq. gestrekt te houden waardoor elke beweging van je vlieg te voelen blijft ('achtjes' maken, je leader goed laten strekken bij het inwerpen etc.).
                    groet,
                    Eduard

                    Reageer

                    • Marco the flyfisher
                      Newbie
                      • 26-02-2007
                      • 4

                      #11
                      Hallo Jonathan,

                      Zelf ben ik ook een beginnend vliegvisser, maar ik heb al aardig was vissen gevangen onder andere een flinke baars met een goudkop! Om te beginnen over wat vliegen: zoals al eerder is gezegt is het het beste om verschillende vliegen te gebruiken zoals streamer goudkopjes en droge vliegen.
                      Als er veel muggen op het water zijn gebruik ik een eigen variand ik maak eerst een 'V' vleugel met antron en dan dub ik dat met grijze dubbing af als je die er tussen in gooit merk je dat je aardig vaak beet zult hebben ook werk hij gewoon prima. Je zou ook een roze leaderloop(sleafje) kunnen gebruiken of een andere opvallende kleur dat functioneert ook als een soort beetverklikker. Ook zou ik je aanraden om na gespeciaaliseerde vliegviswinkels te gaan wij hebben er een in de buurt daar heb ik onderandere vliegbinden geleerd en blijf er steeds meer leren met de mensen die er komen en met de kennis van hun zelf ze helpen met vliegen keuze tot vanallerlei andere dingen, je kunt ook naar gewone viswinkels gaan maar die smeren je meestal maar wat aan waar je niet veel aan hebt en ze weten er niks van dat heb ik ook al vaak genoeg gemerkt met een vriend onderandere mij probeerde ze bijv een keer zalm vliegen aan te smeren enzovoort gelukkig hebk daar nooit wat gekocht tenzij ik zelf wist wat
                      mvg Marco hopelijkw eet je nu weer wat meer

                      Reageer

                      • Rick de visser
                        Alrounder&Binder
                        • 28-02-2007
                        • 166
                        • Nw-Roden

                        #12
                        Beste mede vliegvisser je kan ook gewoon war pur van dat schuim nemen mooie blokjes snijden rood verven en dat gebruiken alleen verder is het vooral gevoel

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎