Diverse vliegen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Joost
    Komt net kijken
    • 25-04-2003
    • 54

    Diverse vliegen

    Er zijn denk ik zo'n 1000 verschillende vliegen (nat, droog etc).
    Ik vis meestal met een droge vlieg (kan ik de vlieg zien )

    De vangst valt nog erg tegen (natuurlijk ben ik niet goed! maar het is altijd makkelijker om het materiaal de schuld te geven)
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor iemand zoals ik de beste droge vliegen zijn (kleuren, groot, klein, vorm etc.)

    In belgië heb ik vorig jaar met de vlieg gewerkt. Met NL vliegen ving ik niks. Toen ben ik naar de lokale winkel gegaan. Daar heb ik een paar vliegen gekocht en het liep als een trein. Misschien geluk misschien niet.

    Joost
    Behandel ze netjes en vang ze nog een keer
  • Roach
    Komt net kijken
    • 21-02-2003
    • 84
    • braaksel

    #2
    Joost,
    voor de polder red tag, bruine palmertjes, #14, 16, 18....evt drijvende torretjes kevertjes, #16, 18...voor de rivier stromend water, elk hair caddis #12, 14, 16...red tag # 14, 16.....hou het vooral simpel...
    >-,^)))*>

    Roach

    Reageer

    • Roach
      Komt net kijken
      • 21-02-2003
      • 84
      • braaksel

      #3
      haakmaatje #14 is een goeie allround maat haak voor droge vliegen voor zowel de polder als stromend water...
      >-,^)))*>

      Roach

      Reageer

      • Swingtip
        Frequent aanwezig
        • 18-02-2004
        • 142

        #4
        Joost ik ben het helemaal met roach eens. En als extra tip hou de kleuren zo donker mogelijk
        Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

        Reageer

        • abramusbrama
          Komt net kijken
          • 24-04-2003
          • 93

          #5
          Ook een zeer goed vangende vlieg is de pheasant tail. (fazanten staart).
          Daar vang je erg goed mee, en natuurlijk de red tag niet te vergeten, das een 'Good Oldie'

          Reageer

          • Joost
            Komt net kijken
            • 25-04-2003
            • 54

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Swingtip

            Joost ik ben het helemaal met roach eens. En als extra tip hou de kleuren zo donker mogelijk
            Kleuren zo donker mogelijk houden: geldt dit ook als het water waar je vist al heel erg donker is? Of zou je juist om de aandacht te trekken een lichtere kleur gaan gebruiken?

            Joost
            Behandel ze netjes en vang ze nog een keer

            Reageer

            • Joost
              Komt net kijken
              • 25-04-2003
              • 54

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Roach

              voor de polder red tag, bruine palmertjes, #14, 16, 18....evt drijvende torretjes kevertjes, #16, 18...voor de rivier stromend water, elk hair caddis #12, 14, 16...red tag # 14, 16.....hou het vooral simpel...
              Namen hebben mij nooit echt iets gezegd. Zijn hier ook afbeelding van te vinden? Maakt het iets makkelijker en kan ik daarna ook net doen of ik er verstand van heb .

              Bedankt voor de info

              Joost
              Behandel ze netjes en vang ze nog een keer

              Reageer

              • Swingtip
                Frequent aanwezig
                • 18-02-2004
                • 142

                #8
                Hou het inderdaad wat donkerder ook al is het water wat donker want je moet vergeten dat de vis omhoog kijkt en de lucht altijd lichter is en dat ze een donkere vlieg zeker wel kunnen zien. Kijk voor de vliegen eens op vliegvis.pagina.nl en daar zijn een aantal visbind sites of entomogie sites kijk daar eens zou ik zeggen.
                Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                Reageer

                • Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

                  #9
                  Joost,

                  ik heb hier twee sites voor je die je prima kunt gebruiken om een vlieg op te zoeken. Het zijn geen bindsites.

                  http://www.umpqua.com/cgi-bin/flies.cgi?action=showIndex
                  http://www.danica.com/flytier/patternindex.htm

                  ---------------

                  Pieter

                  Reageer

                  • Joost
                    Komt net kijken
                    • 25-04-2003
                    • 54

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Swingtip

                    Hou het inderdaad wat donkerder ook al is het water wat donker want je moet vergeten dat de vis omhoog kijkt en de lucht altijd lichter is en dat ze een donkere vlieg zeker wel kunnen zien. Kijk voor de vliegen eens op vliegvis.pagina.nl en daar zijn een aantal visbind sites of entomogie sites kijk daar eens zou ik zeggen.
                    Ja dat is vrij logisch. Ik zal het eens gaan proberen.
                    Behandel ze netjes en vang ze nog een keer

                    Reageer

                    • Swingtip
                      Frequent aanwezig
                      • 18-02-2004
                      • 142

                      #11
                      Joost laat even weten als je wat wijzer bent geworden.
                      Een vis drillen is als in het donker lopen, je voelt waar je heen gaat maar je weet het niet.

                      Reageer

                      • Vissport
                        Sportvisser
                        • 07-01-2004
                        • 756
                        • Maasbracht

                        #12
                        Om met de juiste vlieg te vissen moet je eens in de natuur kijken. Dan zie je bijvoorbeeld in de zomer bepaalde vliegen. Nu koop of vis dan met de vlieg die je op de moment ziet, de riviervissen reageren namelijk op de vlieg van de dag. En die verschillen van dag tot dag, en van kleur. Dit is het belangrijkste om een perfecte visdag te beleven, ik kan het weten omdat ik jaren terug in de ardenne viste met de dagvliegen. Ja u leest het juist, sommige vliegen leven maar 1 dag. Sterker nog, het kan van uur tot uur wisselen.De vliegen. Dus goed uitkijken naar de plaatselijke vliegen of vliegende insecten.
                        www.pa3gju.nl
                        Beste groeten.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎