Lengte van je leader

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • abramusbrama
    Komt net kijken
    • 24-04-2003
    • 93

    Lengte van je leader

    Hoe lang moet je leader minstens zijn? Want mijn leader kan ik niet langer 1,30 meter maken omdat de leader dan tijdens het werpen soms achter de hengeltop blijft steken. Als ik mijn leader 1,30 meter maak is dat over en kan ik goed werpen, haal redelijke afstanden.
    Maar kan dat, vissen met een leader van 1,30 meter. Of is je leader dan te kort en vang je niet veel.

    Abramusbrama
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    #2
    mijn leader is, ja, ik weet eigenlijk geeneens hoelang die is . Ik geloof op m'n ene iets langer dan m'n hengel (>9ft) en op m'n andere ook iets langer dan m'n hengel (>8ft) dus die van mij ongeveer 9ft, da's een 2.30 meter geloof ik?..Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt eigenlijk. Goeie vraag
    8ft = 2.40 meter 9ft = 2.74 meter...Die van mij zijn een ruime meter langer dan die van jou. Mssn moet je iets anders werpen om te verhelpen dat hij achter je top blijvt haken. Je hengel iets schuiner werpen mssn?

    [Gewijzigd door Pieter Pepping op 05-14-04 at 03:53 PM]
    ---------------

    Pieter

    Reageer

    • karelgol
      Newbie
      • 17-10-2003
      • 27

      #3
      Een "normale" leaderlengte is ongeveer even lang als je hengel. Ik heb pas uitleg gehad hoe je kunt voorkomen dat je vlieg in je top blijft hangen, hoop dat ik het goed omschrijf. Na de stop van je voorwaartse worp, je hengel langzaam door laten zakken zodat je vlieg altijd hoger is dan het stuk lijn tussen je hengel en het eind van de bocht in je lijn. Ook heb ik het advies gekregen om met de top een ellips in de lucht te beschrijven zodat je vlieg links of rechts van je top voorbijgaat. Even later werd dat door een ander tegengesproken omdat dat teveel de nauwkeurigheid van je worp beinvloed. Ik hoop dat dit wat helpt.

      Karel

      Reageer

      • schoelie
        Newbie
        • 31-12-2002
        • 35

        #4
        mijn leaderlengte is ongeveer een lengte en een half van mijn vliegstok maar met wat wind krijg je wel wat problemen misschien is 1 hengellengte juist genoeg daarvoor ik zal het zo eens proberen als er wat wind is
        you never fish alone

        Reageer

        • karelgol
          Newbie
          • 17-10-2003
          • 27

          #5
          Ik heb pas een leader geknoopt uitgerekend door het programma "leadercalc". Dit is een vrij te downloaden en gebruiken programma (excel spreadsheet), te vinden op http://globalflyfisher.com . De leader die ik knoopte was de "modified all-purpose" van 2,70m lang met een punt van 20/00. Boven verwachting lukte het om die tegen de wind in recht op het water te krijgen. Nadeel van geknoopte leaders is natuurlijk wel dat als je ze in de knoop gooit het een hele tijd duurt om ze te ontwarren.

          2,70m (9 voet) is zo'n beetje de standaardlengte voor leaders.

          Karel

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎