bewaren van vliegen/sprinkhanen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kwik
    Frequent aanwezig
    • 12-08-2003
    • 120

    bewaren van vliegen/sprinkhanen

    gegroet,

    sinds kort vis ik (met een kleine lichte werphengel) op kopvoorns, met levende sprinkhanen aan de haak

    tot nu toe moest ik telkens een halfuurtje op voorhand terplaatse sprinkhanen vangen, in een plastic doos doen, ermee gaan vissen tot ze op waren, en er terug gaan zoeken
    (en soms als ik er eentje uit de doos haalde, sprongen er twee andere terug de vrije natuur in)

    bestaat er een manier om zulke beestjes op een doeltreffende manier te 'herbergen' zodat ik er geen verlies bij het monteren van eentje op de haak en om ze eventueel gedurende 2 dagen of zo te bewaren?

    alle tips zijn welkom

    groetjes,
    kwik

  • Maximilian
    Met enige kennis...
    • 12-02-2003
    • 352

    #2
    Sprinkhanen en krekels verkopen ze hier in de dierenwinkel (voor mensen die reptielen en amfibieen houden), ze zitten gewoon in een plastic doosje. Als voormalig directeur van een sprinkhanencircus heb ik vroeger veel sprinkhanen gevangen, ik deed ze meestal in een glazen jampot met wat luchtgaatjes in de deksel. Wat groen erbij en ze bleven dagen in leven.
    g\'day to y\'all folks,

    :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

    Reageer

    • Kwik
      Frequent aanwezig
      • 12-08-2003
      • 120

      #3
      bedankt voor de tip, maxi

      maar als ik nu aan de waterkant die jampot open om er eentje uit te halen, zijn ze allen foetsie

      groetjes,
      kwik

      ps: ik was vroeger trouwens directeur van een vlindercircus

      Reageer

      • Pieter Pepping
        Frequent aanwezig
        • 11-08-2003
        • 206

        #4
        hey,

        het is duidelijk dat hoe opener je je potje maakt, hoe groter de kans is dat die beesten eruit springen. Laat de deksel er dus gewoon half op zitten?!
        ---------------

        Pieter

        Reageer

        • Kwik
          Frequent aanwezig
          • 12-08-2003
          • 120

          #5
          ik denk dat ik de oplossing gevonden heb (voor 5 eurootjes)

          ik heb daarnet een soort plastic flesje gekocht, bedoeld om levende vliegen in te bewaren.
          het is van onbreekbaar plastic, langs een kant zitten er luchtgaatjes in, en bovenaan een dop.
          volgens de verkoper werkt het als volgt: dop openen en sprinkhanen of vliegen erin steken.
          als je er een beestje wil uithalen, dan moet je de fles 'donker' maken, bijvoorbeeld in een jaszak stoppen, en zorgen dat de dop in het licht is.
          als je dan de dop verwijdert, komt er een beestje naar het licht toe, kruipt door de opening, en je neemt het dan vast met duim en wijsvinger. door de smalle opening kan er maar 1 beestje tegelijk door.

          morgen eens kijken of het werkt...

          Reageer

          • Roach
            Komt net kijken
            • 21-02-2003
            • 84
            • braaksel

            #6
            Er bestaan ook doosjes met afzonderlijk openbare vakjes, vaak transparant, meestal gebruikt om kunstvliegjes in te bewaren...sommige mensen gebruiken ze ook om hun portie pilletjes in te bewaren zeker als je meerdere soorten en kleurtjes slikt, achter elk vakje een portie voor een dag..probeer het eens bij een hengelsportzaak of een apotheek
            >-,^)))*>

            Roach

            Reageer

            • Kwik
              Frequent aanwezig
              • 12-08-2003
              • 120

              #7
              ik kon niet wachten tot morgen om mijn doosje uit te proberen

              hier volgt het resultaat: verbluffend handig en nu al onmisbaar !! sprinkhaan vangen, dopje eraf, sprinkhaan erin (kop eerst), dopje dicht.
              Sprinkhaan nodig? dopje eraf, duim en wijsvinger klaarhouden, en er komt vanzelf een sprinkhaan uitgekropen. Hoe voller het doosje, hoe 'vanzelver' ze eruit komen. als er nog maar een stuk of 6 inzitten, moet ik het deksel eraf nemen om ze zo eruit te halen, maar dat gaat aardig.


              hieronder volgt een foto en de gegevens:

              (ik heb het transparante model, rechts op de foto dus)

              merk: Bonnand (wordt verdeeld door Buldo --> www.buldo.com)
              benaming: Live insect box (boîte portable à insectes vivants)
              kostprijs: 5,90€

              groetjes,
              een tevreden kwik



              [Gewijzigd door Kwik op 09-24-03 at 10:50 PM]

              Reageer

              • Pieter Pepping
                Frequent aanwezig
                • 11-08-2003
                • 206

                #8
                Kwik,

                zoals je het verteld, ziet het er inderdaad uitermate handig uit!!

                succes ermee!!

                Roach,

                die bakjes met afzonderlijk te openen vakjes gebruikte ik voor mijn haakjes. Heb daar nu bakje met magneetjes voor ~0
                ---------------

                Pieter

                Reageer

                • Slafes
                  Sportvisser
                  • 31-01-2003
                  • 844
                  • Leuven

                  #9
                  Sprinkhanen kan je dagen in leven houden met geregeld een handjevol vers lekker gras er bij te gooien,...

                  Wil je met een iets groter potje toch aan de slag, trek gewoon de sprinkhanen hun springpoten uit, of breek ze in de helft door, ze zullen echt niet meer springen, en enkel nog kruipen...

                  Zeg nu niet van, OOOOOOOH, hoe erg, dierenbeul, want in feite gaan ze wat later toch aan de haak,... (tussen haakjes, deze dieren vervellen, en in niet volwassen stadion zijn deze poten er toch weer als ze groeien (vervellen) )
                  http://www.wandelendetakken.be

                  Reageer

                  • Vissport
                    Sportvisser
                    • 07-01-2004
                    • 756
                    • Maasbracht

                    #10
                    Een oude truk van mij om sprinkanen levend te houden.....doe ze in een doodgewone nylon kous van moeder de vrouw, en doe er wat gras in. Ze kunnen er niet uitspringen omdat ze blijven hangen met de poten in de nylon.
                    Bovenaan de nylon kous een elastiekje en klaar is kees. op die manier kan je ze er 1 voor 1 uithalen.
                    Probeer het maar. Dat systeem gebruikte ik indertijd bij het forelvissen.
                    www.pa3gju.nl
                    Beste groeten.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎