Vliegen binden?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Hylkefisherman
    Newbie
    • 30-07-2003
    • 40

    Vliegen binden?

    Hallo allemaal,

    ik heb een vraag wat het "Binden" van vliegen betreft. Je hebt gewoon een haakje daar leg je dan wat veren en glitter spul op en hoe bind je de vlieg dan? Hoe knoop je het vast en alles wat je erop doet moet toch stuk voor stuk en waarmee moet je het binden, met gewoon visdraad?

    GRTz Hylke :bunny: :moo: :worm: :robin: :ginger: :mepper:
    The Wagglers
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

    #2
    hey,

    voor zover ik weet doe je eerst wat 'binddraad' op je haak, wat je aflakt, dan ga je alle onderdelen apart opzetten, na elk onderdeel lak je het draad af en als je vlieg klaar is leg je een knoop bij het oog van de haak. Maar nogmaals, ik heb er niet zoveel verstand van, anderen kunnen je meer vertellen.

    Pieter
    ---------------

    Pieter

    Reageer

    • Hylkefisherman
      Newbie
      • 30-07-2003
      • 40

      #3
      Bedankt pieter en ik hoop dat andere mensen er ook op zullen reageren
      The Wagglers

      Reageer

      • magic
        Newbie
        • 13-08-2003
        • 1

        #4
        Je gebruikt bindgaren om het materiaal aan de haak vast te zetten, het garen zit op een klosje(bobbin), de bobbin zit in een bobbin holder, zodat je makkelijk het garen kunt doseren. de haak kun je tijdens het binden niet vasthouden waardoor je hem in een soort bankschroef zet(vice). het materiaal zet je op de haak met slagen om de de haak vast, en uiteindelijk vastknoopt(whipfinish) bij de meeste vliegen doe je nu pas wat lak op de knoop zodat ie niet afrafeld..als je eens een hengelsport beurs bezoekt kun je vaak mensen zien die vliegen binden, je moet het eigenlijk een keer zien om het te begrijpen.

        Reageer

        • Hylkefisherman
          Newbie
          • 30-07-2003
          • 40

          #5
          oke bedankt hier heb wat meer aan. Ergens in maart is in de martinihal te groningen weer een beurs geloof ik en daar bonden ze vorig jaar ook vliegen maar toen had het nog niet echt mijn interesse.

          GRTz Hylke
          The Wagglers

          Reageer

          • Pieter Pepping
            Frequent aanwezig
            • 11-08-2003
            • 206

            #6
            In heiloo is er in december geloof ik een beurs, Handyfly genaamd. Ik ben er eens geweest, heel erg leuk! al is het maar om te kijken
            ---------------

            Pieter

            Reageer

            • Hylkefisherman
              Newbie
              • 30-07-2003
              • 40

              #7
              Bedankt Peter maar heiloo is een beetje verder weg.



              GRTz Hylke
              The Wagglers

              Reageer

              • Rick de visser
                Alrounder&Binder
                • 28-02-2007
                • 166
                • Nw-Roden

                #8
                beste wagglers
                waarneer is die dag precies lijkt mij leuk om er heen te gaan laat je bericht maar achter bij help van rick de visser ik weet het dan wel tte vinde b.v.d
                rdv

                Reageer

                • flor
                  Frequent aanwezig
                  • 25-11-2006
                  • 203
                  • hoboken

                  #9
                  Ik heb jaren mijn vliegen zelf gebonden als ik in de Ardennen mijn caravan had.
                  Binden leer je niet op één dag daar er verschillende technieken gebezigd worden.Afhankelijk van het soort vlieg. Droge,natte,nimfen,gedubde enz.
                  Men kan er lektuur over vinden maar het best is in een vliegbindclub te gaan zoals ik deed. Anders wordt het toch maar gepruts.Kijk hier eens om een indruk te krijgen.Tevens moet je weten welke vlieg op welk ogenblik en welke vis. Het is niet goedkoop en enkel speciaalzaken hebben alles in hun gamma.


                  Vang ze mannen

                  Reageer

                  • A{b}r{a}xa{s}
                    Vliegvisser
                    • 06-05-2007
                    • 20
                    • Roosendaal

                    #10
                    Met de hulp van een vliegvissend vismaatje kun je ook een heel eind komen met het binden van vliegen, ik spreek hier uit eigen ervaring.
                    Goed materiaal is mijns inziens wel een vereiste om veel frustraties te voorkomen.
                    I can't live with you, but I can't live without you !

                    Reageer

                    • jasperfeedervlieg
                      Lucass vismaat
                      • 15-07-2007
                      • 268
                      • Amersfoort

                      #11
                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                      Hier laten ze zien hoe je goed vliegen moet binden

                      Reageer

                      • martien
                        Martien
                        • 30-08-2007
                        • 8
                        • meerssen

                        #12
                        hallo Hylke,
                        Voor het binden van vliegen heb je de volgen tooltjes nodig.
                        1 vise voor de haak in te klemmen.
                        2 bobinholder voor het bindgaren in vast te zetten.
                        3 kleinschaartje voor de draad door te knippen en andere matreialen te knippen of bij te snijden.
                        4 wiphfinsher voor de afbindknoop te maken als de vlieg klaar is.
                        Er zijn natuurlijk nog veel meer tooltjes maar die haal je pas als je wat verder bent met binden, en wat voor een soorten vliegen je gaat binden, en voor het gemakkelijker te maken voor die vlieg te binden.
                        5 En dan natuurlijk het bindmateriaal.
                        En zo kan je natuurlijk door gaan, maar dat ligt eraan wat je zelf wilt, en of het je allemaal waart is.
                        de gr.Martien

                        Reageer

                        • wimwijchen
                          Komt net kijken
                          • 27-03-2007
                          • 74
                          • wijchen

                          #13
                          Er zijn ook heel veel dvd s te koop waar alles precies uitgelegd word. Staan regelmatig op marktplaats als ik me niet vergis.

                          Reageer

                          • PnTnA
                            Newbie
                            • 12-12-2007
                            • 2
                            • Rummen

                            #14
                            Vliegen binden

                            Hoi!

                            Eigenlijk is dit het meest technische deel van de sport. Je kan best aansluiten bij een vereniging als je dit wil leren. Wij hebben het ooit ook zelf eventjes geprobeerd... enne je bent er veel sneller mee weg als je enkele goede leermeesters hebt! Van waar ben je? Nederland? België? Als je in de buurt woont van Hasselt in Belgisch Limburg: http://flyfishermarchbrown.net

                            Groetjes,

                            PnTnA

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎