Vissen met de slider

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fisherman Eric
    Frequent aanwezig
    • 25-08-2003
    • 187
    • amersfoort

    Vissen met de slider

    Hoi vissers,

    Ik vis regelmatig met de matchhengel, altijd met een voorgelode dobber op dieptes tot ongeveer 4 meter met een vaste montage. Nu wil ik ook graag op wat diepere wateren met een slider vissen. Ik heb echter nog nooit met een slidermontage gevist en heb er dus wat vragen over. Vooral de verdeling van het lood vind ik nogal lastig. Mede door de gote hoeveelheden die een slider over het algemeen draagt. Zet je het bulklood op 50 cm van de haak, of plaats je het op 3 meter van de haak?

    Laten we onderstaande situatie als voorbeeld nemen.

    waterdiepte: 6 meter
    visafstand : 25 meter
    stroming: nauwlijks
    verwachte vis: bliek en voorn

    Mijn vragen zijn:

    Welke slider moet je kezen (hoe zwaar)?
    Hoe verdeel je het lood op de lijn?




    [Gewijzigd door Fisherman Eric op 10-27-05 at 01:01 PM]
    Groeten, Eric.
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Hoi Eric,

    Slidervissen wordt in het hengelsportmagazine 'Witvis Totaal' de laatste tijd uitvoerig belicht. Hier zul je veel informatie aantreffen.
    Er bestaat veel verschil van mening of de pen moet zijn voorgelood (gewicht in de pen) of juist niet. Zelf heb ik goeie ervaringen met onverzwaarde sliders vanaf zo'n 10 - 14 gram. Tijdens de worp volgen deze het lood en dat is dus hét verschil met een voorgelode waggler; die gaat zelf voorop tijdens de worp.
    Volgens mij zijn pennen tussen 10 en 15 gram ook voor jouw vissituatie het meest geschikt qua draagvermogen. Je staat soms versteld van de mooie aanbeten die zo'n 'zware' dobber weergeeft, terwijl je na 't binnendraaien wordt geconfronteerd met een voorntje van 10 cm. Echt gevoelig vissen blijft ook dan dus mogelijk!
    Loodzetting; 1 groot bulklood met enkele droppers. Laat de pen daarbij op zo'n 80 cm boven 't bulklood op een warteltje stuiten. Dit voorkomt in-de-war problemen,
    Succes!
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Breambuster
      Met enige kennis...
      • 12-08-2005
      • 342

      #3
      Hoi Eric,

      Ik sluit me bij de mening van Roha aan. Wel is het verstandig om voor die diepten een langere hengel te kiezen, vanaf 4.2 meter. Ik vis regelmatig op diepten van 8 meter en dieper met sliders van 11 tot 12 gram. Ook belangrijk is de loodsetting, ik gebruik zogenoemde loodlijnen, die ik al thuis afstel. Dat is handig als je de boel in de knoop gooit, er af halen en de loodlijn monteren. Ik heb namelijk geen zin om in mijn kostbare vistijd te gaan breien. Mijn loodlijnen zijn een meter lang, daarboven heb ik een wartel en daarbij het hoofdlood en de sliderpen. Kom anders kijken bij de Litse Ham daar wordt gevist om de slidercup. Waltar Tamas en Bob Nudd zijn daar ook van de partij, als je dan niets kan leren, dan weet ik het niet meer....

      Succes,
      Breambuster.

      Reageer

      • Fisherman Eric
        Frequent aanwezig
        • 25-08-2003
        • 187
        • amersfoort

        #4
        Bedankt voor de tips,

        Roha, ik heb de witvis totaal, maar kon zo snel niet de juiste gegevens vinden.
        Breambuster, kan je me ook vertellen wanneer die wedstrijd in de Litse Ham wordt vervist?
        Het lijkt me erg leuk en leerzaam om daar te gaan kijken.

        Groeten Eric
        Groeten, Eric.

        Reageer

        • Breambuster
          Met enige kennis...
          • 12-08-2005
          • 342

          #5
          Hallo Eric,

          Volgens mij wordt er gevist op de volgende data's: 13/11, 20/11, 4/12 en 18/12.
          Kijk vooral bij Ton Ruijs, Martin te Pest, Eddy v.d. Hoogen, Lud Wever en Theo Hartogs, die hebben hun zaakjes daar goed voor elkaar.
          Succes, Breambuster.

          Reageer

          • Fisherman Eric
            Frequent aanwezig
            • 25-08-2003
            • 187
            • amersfoort

            #6
            Bedankt Ronald, ik ga zeker op 1 van die data kijken, ik wil er zelf ook eens gaan vissen.
            Groeten, Eric.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎