Minimum maten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • bliekje
    Newbie
    • 18-08-2002
    • 7

    Minimum maten

    Eigenlijk een vreemd systeem, die minimum maten voor bepaalde vissoorten.. Natuurlijk bedacht voor de beroepsvisserij, om te voorkomen dat het water compleet wordt leeggevist.
    De mazen in het net moeten zo groot zijn dat kleine visjes er door heen gaan zodat ze kunnen groeien en zich voortplanten voordat ook zij aan de beurt zijn om tot vissticks verwerkt te worden :-(( Een net dat kleine vis vangt en grote doorlaat moet nog uitgevonden worden!

    Maar die beperking is natuurlijk niet van toepassing voor de hengel. Het zou voor de sportvisserij veel logischer zijn om MAXIMUM maten te hanteren!
    De redenen die ik daarvoor aanvoer zijn de volgende:
    Een snoek van een meter of meer legt in de paaitijd miljoenen eieren en zorgt dus voor een enorm aantal jonge snoekjes in het viswater! Deze snoek meenemen is dus veel desastreuzer voor de snoekstand dan het meenemen van een klein snoekje.
    Datzelfde geldt evenzo voor andere vissen als karper,zeelt, baars of snoekbaars.
    Een grote vis is een vis die genetisch zeer gezond is (anders was hij al eerder gestorven) en zorgt dus voor gezond nageslacht.
    Grote vissen zijn van groot belang voor het hengelplezier:-)
    Grote vissen zijn schaars dus is het belangrijk om daar zuinig op te zijn!
    Dus wil je graag vis eten, neem dan toch bij voorkeur kleine visjes mee, daarvan zijn er genoeg en bovendien kunnen de overgebleven jonge visjes beter doorgroeien.

    Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is!
  • Alex
    Komt net kijken
    • 06-02-2002
    • 77

    #2
    :upsidown: Hey Bliekje,

    Ik neem uberhaupt geen vis mee uit het zoete water. Ik neem aan dat je doelt op oa snoek en snoekbaars? Waarom zouden "vissers" deze prachtige vissen, groot of klein, niet gewoon laten zwemmen?
    Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

    Reageer

    • bliekje
      Newbie
      • 18-08-2002
      • 7

      #3
      Hoi Alex!
      Gelukkig neem jij geen vis mee en doe ik dat zelf ook niet, ik lust geeneens vis!
      Helaas heb ik maar al te vaak gezien dat prachtige karpers en snoeken uit de stadswatertjes hier in deze buurt worden verkocht aan het chinese restaurant.
      Ook de talrijke mooie snoekbaarzen van wel 80 cm uit het Hollands Diep worden veelal gedood en meegenomen door "sportvissers" omdat restaurants en vishandelaren er zeer veel geld voor geven
      Ik vind dat zo jammer, juist die grote vissen zijn zo waardevol voor onze hobby dat dit eigenlijk niet zou moeten mogen!

      Reageer

      • Christ

        #4
        Niet zo over drijven met geen vis mee nemen. Als ik een mooie snoekbaars vang heeft ie echt zijn langste tijd gehad. Als ik hem geknipt en geschoren heb en bij het mamma hotel af geleverd heb, met wat prei en ui er tegen dan hoef je echt niet meer van huis.
        Als je zwinters over die grindgaten vaart met visvinder aan dan zie je vis die met een trein niet weg te rijden is. Verspil geen natuur, vervuil de natuur niet, maar gebruik hem zo als het hoord.
        Smakelijk eten.
        Groetjes.
        Christ.

        Reageer

        • Alex
          Komt net kijken
          • 06-02-2002
          • 77

          #5
          Hola Christ en Bliekje!

          Tsja, vanzelfsprekend is er wat te zeggen van het overheerlijke voorstel van Christ! Ik hoop dat je inderdaad van die prachtige wateren in je buurt hebt, want helaas kan ik het de laatste tijden zeer anders ervaren in mijn huidige woonomgeving. In principe zal ik er geen enkele moeite mee hebben, wanneer een sportvisser een 'maaltijd' meeneemt uit een water welke ruim voorzien is van een visbestand, mits ze ook op een weidelijke manier worden gedood. Het is immers een legale actie, mits je je maar houdt aan de regels van de akte of vergunning.

          Een heel ander verhaal is het wanneer er op lokale plasjes, slootjes en meertjes een compleet bestand roofvis en karper wordt leeggehengeld voor geldelijk gewin! Vele malen (teveel) maak ik mee dat 'vissers' (lees stropers) met meerderen staan te hengelen op de meest verboden wijze en manieren om maar zoveel en snel mogelijk vis binnen te halen. En natuurlijk geldt dan; hoe groter.....hoe beter.....meer geld! Overigens gaat er dan wel een enkele GSM verbinding van mijn telefoon naar de plaatselijke politie :gsm: Persoonlijk heb ik helaas mogen meemaken hoe een fantastische plas water, met rijkelijk visbestand, is geworden tot 'guppiebak' zonder ook maar 1 vis boven de 20 centimeter! Na een jaar bleek een staand want de oorzaak van deze ellende. Eindeloos zonde van de vis, maar ook van het geld van ONZE vergunningen waarmee ook de visstand wordt onderhouden. Ook 'fijn' om mee te maken zijn de vragen van de plaatselijke Chinees: "Lekkel aan het vissen meneel....mag ik de vissen van u ovelnemen?" Leuke anekdotes op verjaardagen, maar ze worden wel degelijk gesteld aan de waterkant! Goed, 1 ding is dan wel duidelijk; in uw Sushi zit dus geen zalm maar gewoon overheerlijke brasem, voorn en karper.

          Ik probeer dan eigenlijk te zeggen: Een visje meenemen ok, mits er wel wordt gehandeld naar de wettelijke bepalingen die zijn vermeldt in de vergunning.

          (Overigens zeer interessant onderwerp)


          [Gewijzigd door Alex op zondag, augustus 25, 2002 @ 03:02]
          Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

          Reageer

          • walterth
            Newbie
            • 09-04-2002
            • 41

            #6
            Iemand die een snoek of snoekbaars meeneemt voor eigen consumptie vindt ik geen probleem.

            Op het Braassemmermeer zie ik echter ieder jaar vele boten om het diepe gat liggen die daar in enkele weken de gehele populatie weg lijkt te vangen.

            Deze worden vervolgens aan de lokale vishandelaar verkocht.

            Ik heb hier geen goed woord voor over.

            Vreemd genoeg lijkt de populatie zich ieder jaar te herstellen hoewel er wel steeds kleinere snoeken en snoekbaarzen gevangen worden.

            Het houdt een keer op, want zoals eerder gezegd, het zijn juist de grote vissen die een soort in stand houden.
            Walter van \'t Hart

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎