Winteraas aan de WP

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pitmaster

    Winteraas aan de WP

    Hallo mensen,
    Ik heb vandag bij 5 graden celsius getracht een visje uit het water te trekken. Geen geluk, helemaal niets. De theorie van mij en mijn maat was dat het water dusdanig koud is dat de maden stil komen te liggen.
    Nu willen we over een maand weer gaan aan een water dat uitermate geschikt is voor de Winkle Picker. Maar dan zal het nog kouder zijn! Is er een goed aas voor de WP om op Voorn/Brasem te vissen in de winter?

    Nico
  • Jan Grijpstra
    Sportvisser
    • 09-10-2002
    • 646
    • Aalzum

    #2
    Hoi

    in de winter vermijd ik waar mogelijk het vissen met winkle picker en/of feeder hengel.
    Naar mijn mening word daarmee het aas fout aan geboden m.b.t. het aas gedrag van de vis in de winter. Mijn ervaring is dat het beter is om te vissen met de vasste stok, lichte lijn (bv06/00) en kleine haken, met haken zo groot mogelijk vissen als de omstandigheden dat toestaan. Wil je dan wel met de wp vissen, zou ik dat met een gewone nylon hoofdlijn van bv. 14/00 of 16/00 doen, en de onderlijn zo dun mogelijk vissen. Maak de maden drijvend.

    met vr gr.
    -------------------------------------
    Groeten van Jan

    Reageer

    • Christ

      #3
      Hoi Pitmaster.

      Als het kouder wordt dan gaat de gehele natuur daar zich op aan passen. Dus ook de vissen. Wat eerst goede stekken waren, zijn nu plaatsen waar geen visje meer te vangen is. De vis trekt weg naar andere gebieden en als je die weet vang je weer vol op vis. De vis zit meestal dieper of op rustige plaatsen. In iedergeval op plaatsen waar ze het meest naar hun zin hebben. Daar kun je weer vissen met made of casters of pieren en met een pluim gaat het ook goed.En als je op brasem vist moet je ook weer goed op de bodem vissen. Het is dus de kunst om goede winter stekken te vinden. Vraag het aan je vismaten en zeker de ouderen weten die wel uit ervaring.
      De beten worden trager maar gaan wel beter door. En als je echt een goede stek treft vang je daar meer vis dan in de zomer. Mooie grote brasem knappe vorens en niet te vergeten de winde.
      Vis je warm op een goede stek.
      Groetjes.
      Christ.

      Reageer

      • Pitmaster

        #4
        Het verbaasd me dat jullie de made gewoon als optie zien in de winter, die beesten houden zich toch zo dood als een pier wanneer het onder de 8 graden celsius wordt?
        Ik wist overigens wel dat een goede stek in de winter net zo veel (zo niet meer) vis op kan leveren als in de zomer. Winde vangen lijkt mij heel erg interessant omdat ik in mijn 41 jarige leven tot nu toe netten vol met gwone voorn en brasem heb gevangen en nu ik de hengel sinds kort weer opgenomen heb wil ik eigenlijk wel gaan voor de bijzondere vis........

        Gr, Nico

        P.s. gisteren aan de waterkant een ijsvogel voorbij zien scheren, dat is ook de moeite waard.

        Reageer

        • dim
          Komt net kijken
          • 16-11-2002
          • 85
          • Ingelmunster

          #5
          Dag Pitmaster

          Ik vis ook gans het jaar door met de feeder (of w.p. ) . In de winter is het wel nodig een en ander te veranderen . Ik vis in de winter met de w.p. op 20 m met als hoofdlijn 0.12 mm (maxima) . De onderlijn variëert van 0.06 tot 0.09 . Ik gebruik enkel de zijlijnmontage zonder geen enkel tierlantijntje . Enkel een wartel waar het " korfje " aan hangt . Haakmaat kan wel iets meer variëren naargelang de vis maar nooit groter dan 16 , nooit kleiner dan 22 .
          Wat betreft de visserij zelf , een klein korfje of 8 brng ik naar de visplaats met enkel voer , daarna een miniblock-end (3 cm) aanhangen en wat maden en pinkies naar de plek brengen . Naargelang de beet moet je dan zien te doen wat je het beste lijkt (soms enkel nog met een loodje) .
          voer , ik heb al veel goede resultaten geboekt met :
          2 delen speciaal voorn
          1 deel x-dream
          1 deel quick feeder
          15 % black devil alles v. Mondial-F

          2 delen turbo zwart
          1 deel dutch special feeder Van Den Eynde

          Succes ermee

          Reageer

          • dim
            Komt net kijken
            • 16-11-2002
            • 85
            • Ingelmunster

            #6
            nog een tip i.v.m. de 'levensloze' maden . Ik gebruik op de maden het additief 'Vitamo' , als je het op de maden aanbrengt is het alsof de maden veel meer beginnen te friemelen , ook in de winter zit er meer leven in en het brengt goed vis in het net !

            Reageer

            • Pitmaster

              #7
              He, Dim,
              Leuk joh deze tips, ik ga er zeker iets mee doen. Mijn volgende uitstapje staat pas weer gepland op 8 december dus kan ik er gelijk aan.
              Ik laat het wel horen!

              Nico

              Reageer

              • breammaster
                Vastestokvisser
                • 05-10-2002
                • 114
                • ieper

                #8

                Werkzaamheid Vitamo
                ik gebruikt het in koud water ik heb er zeer goede vangste mee gedaan
                hier lees de werking er van en hoe je er gebruikt

                http://www.angling.freeserve.co.uk/xxx.html

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎