uitloden van dobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • snijers
    Newbie
    • 26-12-2002
    • 41

    uitloden van dobber

    Hallo,
    Er wordt zoveel gepraat over het juist uitloden van de dobbers.Maar wie kan mij zeggen wanneer een dobber perfect uitgelood is?Dit is toch ook afhankelijk van de visomstandigheden.
    Ik vis het meest wedstrijden op brasemvijvers en soms heb ik daar problemen mee.Mijn lijnen zijn volgens mij goed uitgelood maar soms hoor je na de wedstrijd dat je je lijn zo of zo moest uitloden.Wat is de algemene regel hiervoor?
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    Een dobber lood je uit dat de antenne boven zit,
    bij normale wedstrijden.
    Je kan ook hebben als je een pen uitlood thuis,
    en als je dit doet in een emmer of zo een uitloodbuis,dan kan je wel hebben dat de pen aan het water een beetje verder doorzakt,doordat je de pen uitlood in een uitloodbuis is de druk groter dan een grote plas water,met een klein loodje dan af te doen is het probleem opgelost,of beter nog,met een beetje vasseline aan het topje van de antenne,blijft de pen mooi zichtbaar tot waar je de vasseline aan hebt gedaan.
    Maar ik denk dat ze meer spreken over hoe het lood moest hangen juist op die dag zelf,dit is dan wel een beetje zoeken,en zeker altijd kijken naar je buren,naar hun montage,je hebt gauw gezien hoe ze hun lood hangen(verspreid,gegroepeerd,hoog of laag).
    Ik hoop dat ik het een beetje goed hebt uitgedrukt!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • snijers
      Newbie
      • 26-12-2002
      • 41

      #3
      Ja dat klopt ook wel dat er veel te doen is over de manier waarop je je lood plaatst.Maar soms hoor je ook praten over het overloden van je pen.
      Weet er soms iemand hoe dit in zijn werk gaat?
      Alvast bedankt voor uw reactie,McQueen.
      Groetjes

      Reageer

      • Mc.Queen
        Sportvisser
        • 19-09-2003
        • 577

        #4
        Het overloden van een pen gebruikt men bij het
        brasemvissen,hoe gaat dit te werk:-
        Je lood je pen gewoon uit met de antenne boven water,en aan het water hang je een loodje bij
        b.v.b een nr.10,dit loodje moet dan wel op de grond rusten of slepen,zodat de pen weer gewoon uitzit,dit moet je wel gebruiken als de vis zeer
        vies valt,bij dit systeem hebben ze bijna niets meer van weerstand,normaal gezien hangt dat verklikloodje net boven de lus en lus verbinding,zodus vis je een onderlijn op de grond!
        dit kan ook op de onderlijn b.v.b. 5cm. van de haak!Succes!!!
        GREETINGS MC.QUEEN!!!
        Greetings Mc.Queen!!!
        Tot volgende Maandag!!!

        Reageer

        • champ
          Newbie
          • 26-12-2002
          • 20

          #5
          Hey,

          Het uitloden van een dobber is altijd belangrijk voor een wedstrijd. Je kan met verschillende montages werken, gegroepeerd, verspreid...

          Bij mij heeft het volgende nog altijd het meeste succes als ik met de engelse pen vis. Mijn lood staat meestal gegroepeerd een 50 tal cm boven de haak. En dan een klein loodje tegen de onderlijn. Opgelet geen overlood!

          Als je met overlood wilt vissen is de manier beschreven zoals mc queen de juiste manier.

          Je kan ook in de hengelsportzaak een klein toestelletje kopen waarmee je de pennen thuis kan uitloden. Je moet dan je dobber bevestigen in het toestelletje, je laat dit zakken in je tube met water en dan kan je er loodjes op laten vallen, dit heeft als voordeel dat je niet eerst een deel loodjes aan je draad moet hangen en nadien weer moet afdoen als blijkt dat je er teveel hebt aangehangen. Met het toestelletje zie je perfect wanneer je genoeg lood hebt en dan pas moet je het bevestigen. Nooit geen verloren lood meer.

          Groetjes
          champ

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎