Rode Maden

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    #16
    Goeie bal Henri,

    Kom even langs : ik zal je dan even (zonder kleur) zwart of wit schilderen...zien of je dan nog dezelfde mening bent toegedaan..
    Sorry. Dat kon ik echt ni laten.

    Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat men weerom bezig is om veel te vel regels op te maken.
    Soms ten goede, maar dikwijls komen deze regels voort uit het feit van simpele afgunst tegenover iemand die regelmatig zijn wedstrijdje won met een bepaald iets.
    Neem nu bv. verse de vase : waarom verbied men dit. Is er een natuurlijke aas in het water als muggenlarven.
    Om de prijs hoef je't niet te doen want dezelfde hoeveelheid pieren kosten even veel en niet iedereen is in de mogelijk om pieren te gaan spitten.
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be

    Reageer

    • Christ

      #17
      Waarom zouden vissen rode maden liever hebben dan gewone maden. Ik denk dat rode maden zachter aan voelen. Als dan de vis minder gaat bijten nemen ze eerder zachtere maden. Als het nog minder word pakken ze alleen nog maar casters. Die zijn nog zachter. Zijn er nog andere meningen, laat eens van je horen.
      Tot weder horen
      Groetjes
      Christ.

      Reageer

      • rink
        Newbie
        • 20-02-2002
        • 8

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Deputy
        Men gaat volgens mij soms wel te ver met de regels betreffende "gekleurd voer en aas". Ik weet dat ik ooit een wedstrijd meedeed, hoog in Nederland. Men begon te vitten over de kleur van mijn voer. Ik vis namelijk met geel voer. Zo uit het pak...kant en klaar...rechtstreeks van mijn "sponsor". Gelukkig kon ik "bewijzen" hoe de kleur van het voer er uit zag na het mengen... Daarom durf ik in Nederland zelf niet over te stappen naar een andere kleur.
        Neem nu bv. rood : voer voor kanaries : eirood ..of eigeel : ...
        En is bruin voer of zwart zonder kleurstof ?????
        Gelukkig (of misschien spijtig) kan dit in België nog wel.
        Er zijn tegenwoordig te veel regels : en zeker als je teveel wedstrijden begint te winnen.
        http://www.zinger-travel.nl/
        (Vis) accommodatie in Tsjechie

        Reageer

        • rink
          Newbie
          • 20-02-2002
          • 8

          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Alex
          :upsidown:

          Citaatje van de NVVS:

          Volgens de NVVS worden er nog steeds ******verwekkende kleurstoffen gebruikt in gekleurde maden.
          Daarom handhaaft de NVVS het verbod op het gebruik van gekleurde maden tijdens het wedstrijdvissen.
          Door de overheid is er nooit een verbod uitgevaardigd vanwege het feit dat de gebruikte hoeveelheid niet schadelijk wordt geacht voor de gezondheid, maar binnen de daarvoor gestelde normen blijft.
          In principe mag er landelijk gewoon mee gevist worden, mits de vergunning dit ook toestaat. De verkoop is niet verboden.

          Mmmmmmh, ja.... je mag er dus wel mee vissen...en pesoonlijk heb ik vele malen meegemaakt dat het wel werkte t.o.v witte maden als beten uitbleven.
          In sommige vergunningen (denk aan dagvergunningen met bootjes) is het strikt verboden, terwijl het op veel andere wateren weer wel mag!
          Om vraagstukken te voorkomen, hebben wij het gebruik, van gekleurde maden, binnen onze vereniging strikt verboden!

          Groetjes Alex.
          http://www.zinger-travel.nl/
          (Vis) accommodatie in Tsjechie

          Reageer

          • walterth
            Newbie
            • 09-04-2002
            • 41

            #20
            Bij ons op de club mag er gevist worden met alle voor de vaste hengel wettelijk toegestane aassoorten.

            In principe wordt er echter niet met door de handel gekleurde maden gevist daar wij van mening zijn dat iets wat volgens de NVVS niet goed is voor de vis ook niet toegepast moet worden.

            Verder staan er geen restricties wat betreft voer e.d. .

            Walter van \'t Hart

            Reageer

            • fred vis
              Newbie
              • 18-07-2002
              • 11

              #21
              Ja jongens, zo kunnen we nog wel jaren doorgaan, en dan zijn we er nog niet uit. Eigenlijk hebben jullie allemaal gelijk.
              Ik vind dus ook dat je niet teveel regels op moet stellen. En al helemaal niet als ze onduidelijk, voor meerdere uitleg vatbaar, of oncontroleerbaar zijn.

              Elke regel roept weer nieuwe vragen op, en mensen die daar op een soms slinkse wijze omheen rangeren.

              Toch lijkt het mij simpel op te lossen, doch niet door ons. De overheid zou naar mijn mening aasproducenten regels op moeten leggen en vervolgens toe moeten zien op de naleving daarvan. Daar betalen we toch met zijn allen belasting voor! Heel simpel: schadelijke stoffen mogen bij de productie niet worden gebruikt.

              Dit impliceert dat alle aas- en voersoorten welke wij in de winkel aan kunnen schaffen ook gebruikt mogen worden.

              Misschien moet de NVVS de overheid maar eens in beweging zetten, dan kan dat onzinnige verbod op rode maden uit het wedstrijdreglement ! ?

              Dat van de verse-de-vase vindt ik eigenlijk wel terecht. Juist omdat dit rode wonderbeestje soms echt de doorslag kan geven. Bij ons is dit spul bijna niet te krijgen. Kun je er wel aankomen, dan is het echt loeiduur. De inhoud van de knip mag never nooit niet de beslissende factor worden bij een viswedstrijd !

              Groetjes Fred
              Jean Dignef

              Reageer

              • Deputy
                Sportvisser
                • 04-02-2002
                • 606
                • Lille

                #22
                We gaan er inderdaad nooit uitkomen.
                Maar ik stel de laatste tijd meer en maar vast dat "rode maden" na enige tijd hun kleur verliezen (roze worden).
                Toch teken dat de kleurstof afbreekbaar is, zodat de vroegere agressieve kleurstoffen niet meer gebruikt worden.
                groetjes van Deputy Dog

                ---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

                Reageer

                • pole
                  Frequent aanwezig
                  • 27-02-2002
                  • 118
                  • Hamme

                  #23
                  hier in Belgie is tijdens wedstrijden de gekleurde maden meestal verboden .
                  evenwel wordt er regelmatig gebruik gemaakt van rubiver een tube met een rode rubberachtige stof , waar de made mee wordt nagemaakt ( of dit gezond is voor de vissen ??????..... oh: )

                  Reageer

                  • bliekje
                    Newbie
                    • 18-08-2002
                    • 7

                    #24
                    Het probleem zit hem volgens mij niet zozeer in de rode maai op de haak, of het sliertje rubiver, maar meer in het massaal voeren met de kleurstoffen.
                    Deze stoffen blijven lang in de vissen aanwezig en kunnen een vis soms een vuurrood uiterlijk geven.
                    Nog maar afgezien van de vraag of zo'n vis nog eetbaar is, voor de mens of voor visetende dieren, is het toch leuker om de vissen in hun natuurlijke kleurenpracht te mogen aanschouwen.
                    Dus toch maar liever niet gebruiken!

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎