powergum contra voorslag

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    powergum contra voorslag

    :upsidown:
    graag jullie reactie op de vraag : wat is jullie voorkeur : powergummontage of een voorslag en waarom deze voorkeur; of wanneer gebruik je het één of het ander.
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be
  • Deputy
    Sportvisser
    • 04-02-2002
    • 606
    • Lille

    #2
    Veel kijklustigen, doch weinig respons
    Dus zal ik zelf van wal steken.
    Mijn voorkeur gaat uit naar het vissen met een stevige voorslag. Goed om aanraking met obstakels te doorstaan, voldoende rek om in te werpen en om de rukken van een vechtende vis te houden.
    De montages met powergum vereisen minstens 2 draaingels : die telkens gewicht toevoegen...
    En nu...jullie
    groetjes van Deputy Dog

    ---------------------------
    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
    http://www.marcelvandeneynde.be

    Reageer

    • Alex
      Komt net kijken
      • 06-02-2002
      • 77

      #3
      Hoi Deputy,

      Toevalligerwijs heb ik hetzelfde topic geopend op onze verenigingssite...met de zelfde vraag Ik heb beiden uitgeprobeerd de laatste 2 seizoen en ben zelf toch een voorstander gebleven van een stevige voorslag van 2 hengeldelen lang. Ik heb gewoon geen vetrouwen in de rek van gum en vindt er teveel 'rotzooi' van gewicht aan hangen. We praten altijd over zo 'dun' mogelijk, niet zichtbaar voor de vis, kleine haken enz. Mede om die reden vindt ik het dan ook raar dat niemand een probleem heeft met dikke powergum naast zijn onderlijn. Ik denk ook, dat veel dingen liggen in het feit dat je het vertrouwt aan de waterkant. Zo denk ik dus wat minder over powergum...en dan kan je beter stoppen. Dat is hetzelfde als je 'op zeker' gaat in je voer. Na een slechte dag, lag het niet aan je voer ...maar aan jezelf nietwaar?
      Tevens draai ik nog wel eens wat inelkaar met gebruik van powergum, wat ik zeker niet heb met een voorslag. Ik hoop dan ook, dat er velen zullen reageren, welke zeer goede ervaringen hebben met gum.... leer ik ook wat mee!!

      Groetjes Alex.
      Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

      Reageer

      • Henri van der wal
        Komt net kijken
        • 19-02-2002
        • 97

        #4
        Jullie hebben het over feederen op grote afstand met gevlochten draad, toch?
        Ik ken alleen de manier met een voorslag van 30/35 00 ste nylon & 2 keer de hengellengte. Hoe monteren jullie die powergum dan?
        Vissen jullie ook met grote zeemolens? & met wat voor type molen dan? Ik gebruik nu een karpermolen, een Shimano Ultgra 10000, maar die heeft geen gezichte lijnclip, dus zoek ik voor dit seizoen een andere molen.

        www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

        Reageer

        • Alex
          Komt net kijken
          • 06-02-2002
          • 77

          #5
          Hoi Henri, ja inderdaad, we zaten effe te bomen over feederen op de lange afstand met dyneemalijnen. Zoals ik al boven beschreef vis ik liever op dezelfde manier die jij ook aangeeft. De powergum heeft aan beiden zijden een wartel waar je je lijnen aan vast kan knopen. Aan de ene kant je dyneema en aan de andere zijde je onderlijn. Er zijn zelfs vissers die een dyneema onderlijn monteren. Zelf heb ik deze methode, met een dyneema onderlijn, nog nooit uitgeprobeerd....maar ik zou graag van iemand willen vernemen die daar wel ervaring mee heeft en hoe dit persoon dit ervaart.

          Maar even terug naar het verhaal... er bestaan ook powergums die aan 1 kant een wartel hebben (waar je je dyneema aan vast knoopt) en aan de andere zijde een soort van bolletje waar je weer je onderlijn aan vast zet. Dit bolletje onstaat, hoe eenvoudig, door er een vlammetje tegenaan te houden. Dit eigenlijk weer om 1 wartel minder te gebruiken. De powergums die ik gebruikte waren ongeveer 15 cm. lang en tussen de 2 wartels zat een schuifmontage waaraan je je voerkorf kon monteren. Ik weet dat de meeste een zeemolen gebruiken voor deze afstanden, maar ik zit zelf heel eenvoudig met een groot type Sedona van Shimano, waar ik overigens heel tevreden over ben.
          De lijnclip waarover jij sprak, vind ik wel erg belangrijk, om telkens op (bijna) dezelfde positie te komen met de voerkorf. Ik ben wel heel benieuwd naar ieder andere manier van feederen.

          Groetjes Alex.
          Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

          Reageer

          • Deputy
            Sportvisser
            • 04-02-2002
            • 606
            • Lille

            #6
            eindelijk toch een beetje van de grond gekomen.
            Het is inderdaad zo dat ik de reactie van de voorstanders van het gebruik van powergum wilde hebben. De meeste feedervissers gebruiken bij het vissen met gevlochten draad een stevige voorslag.
            Wat de molen betreft : de grote van de molen heeft enkel te maken met de hoge inhaalsnelheid. Met een "kleine" molen kan je even ver werpen : kwestie oefening. Enkel het inhalen duurt iets langer, vandaar de voorkeur van sommigen om naar grotere modellen te gaan.
            groetjes van Deputy Dog

            ---------------------------
            http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
            http://www.marcelvandeneynde.be

            Reageer

            • Bream
              Newbie
              • 21-02-2002
              • 3

              #7
              Mijn mening is als die van de meesten , gebruik met de feeder en dyneema een voorslag .Voor de vaste stok is echter powergum wel van belang , doe dit tussen je korf en je onderlijn in en je kan zo 02/00 dunner vissen .
              In water met een schuw brasembestand is dit doorslaggevend .
              Dit hoeft niet met wartels maar dms van verzilverde slofjes (PTT) alwaar je de powergum in klemt met een knijptang , vervolgens je onderlijn lussen .....probeer maat ..

              Groeten ,
              twan // van_berkel2@zonnet.nl

              Reageer

              • Deputy
                Sportvisser
                • 04-02-2002
                • 606
                • Lille

                #8

                inderdaad,
                ik gebruik de sleeves (meestal in de biggame) maar hier heb ik nog niet aan gedacht. :upsidown:
                Welke trekkracht gebruik je dan van powergum ??
                groetjes van Deputy Dog

                ---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

                Reageer

                • Alex
                  Komt net kijken
                  • 06-02-2002
                  • 77

                  #9
                  :sick: Hallo,

                  Als ik jullie beiden (Deputy en Bream) een beetje goed begrijp, gebruiken jullie met de vaste stok....voerkorfjes en powergum? Ik heb daar wel eens wat over gelezen...in de Beet geloof ik....maar eigenlijk nooit eerder echt bij stil gestaan. Het gebruik van een voerkorf kan ik enigzins nog wel begrijpen. (Precies voeren, matig en tegelijk) Maar welke voordelen heeft powergum ten opzichte van elastiek in de top??
                  Ik zie erg uit naar jullie ervaringen in deze!!! Alex van Hoogenhuizen
                  Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

                  Reageer

                  • Deputy
                    Sportvisser
                    • 04-02-2002
                    • 606
                    • Lille

                    #10
                    Hoi Alex. Ik denk dat ik in het begin niet al te duidelijk ben geweest : de vraag ging over het gebruik van een voorslag of powergum, bij het FEEDERvissen. Meerbepaald om de slag op te vangen van de voerkorf bij het inwerpen. De korf bij het vissen met de vaste stok is al uitvoerig belicht in verschillende artikelje, maar hier gaat het duidelijk over het feederen en dan nog meestal met zware korven of over grote afstand
                    groetjes van Deputy Dog

                    ---------------------------
                    http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                    http://www.marcelvandeneynde.be

                    Reageer

                    • Alex
                      Komt net kijken
                      • 06-02-2002
                      • 77

                      #11
                      Hoi Deputy,

                      Ik kan het onderwerp nog wel volgen hoor! Bream heeft alleen in zijn verhaal van 21 februari het volgende gezet:
                      "Voor de VASTE STOK is echter powergum wel van belang , doe dit tussen je korf en je onderlijn in en je kan zo 02/00 dunner vissen."
                      Nu heb ik er wel wat over gehoord...of gelezen (powergum op de vaste stok) dus was eigenlijk heel benieuwd naar zijn ervaringen in deze. Recenter hoorde ik al een voorbeeld over elastiek met de vaste stok, tussen hoofd- en onderlijn. Vandaar mijn vraagje eigenlijk. :upsidown:
                      En die smiley's zijn trouwens ook wel grappig!

                      Groetjes Alex


                      [Gewijzigd door Alex op dinsdag, februari 26, 2002 @ 00:26]
                      Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

                      Reageer

                      • Christ

                        #12
                        Hoi Deputy

                        Eerst iets over mij zelf. Ik ben 62 jaar en vis al 62 jaar, want ik weet niet dat ik niet gevist heb. Ben van naturen geen wetstijdvisser maar mischien ga ik dat nogwel eens doen. Omdat vissen buiten het voergedeekte puur techniek is, kan ik daar veel tijd aan besteden, oplossingen maken voor al die problemen waar de vissers mee te maken hebben. Dan is het hele internetgebeuren voor mij een moelijk iets en de vragen of andwoorden zou ik graag willen onderbouwen met tekeningen zodat alles goed over komt.

                        De montage van powergum of voorslag is niet zomaar te beantwoorden. Zelf gebruik ik meestal andere montages die later noch aan de orde komen.
                        De voorslag vindt ik in de meeste gevallen maar niks. 8m dikke lijn geeft veel meer druk op de lijn. De knoop aan de hoofdlijn rammeld door de ogen van de hengel en als er bij stroming vuil aan je lijn komt stropt dat tegen die knoop zodat je zelfs de knoop niet meer door het topoog kunt krijgen. De voerkorven van nu gebruiken te veel vermogen om die ver weg te kunnen zetten. Dus moet de voorslag weer dikker worden en zo gaat dat maar door. Ik heb nieuwe voederveren gemaakt, die gebruiken minder vermogen, dus heb je voor het ingooien geen voorslag meer nodig. Over die voederkorven zal ik noch terug komen. Ze zien er uit als een peer en je moet ze van de zijkant vullen.
                        Tot wederhoren.
                        De groeten, Christ.



                        Reageer

                        • Henri van der wal
                          Komt net kijken
                          • 19-02-2002
                          • 97

                          #13
                          Ik gebruik dus altijd een voorslag van 30/00 nylon & ik heb zinskort een hele mooie knoop geleerd die wat langer is & minder dik: de Mahinknoop(Mahin: Franse Karpervis tweeling broers))

                          De knoop staat wel in de katalogus van Starbaits(Sensas karperspul).

                          Ik ben zeer tevreden over deze knoop.


                          [Gewijzigd door Henri van der wal op woensdag, februari 27, 2002 @ 19:08]
                          www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

                          Reageer

                          • Alex
                            Komt net kijken
                            • 06-02-2002
                            • 77

                            #14
                            Hoi Henry,

                            Nou, dit topic is zeer populair zie ik al!
                            As vrijdag zal ik zeker het desbetreffende Sensasboek gaan halen om te zien hoe deze knoop er uit ziet...en natuurlijk eens fijn gaan uit proberen. :notsure: Ik gebruik zelf altijd dezelfde knoop die ik ook op onze homepage heb gezet. Kijk er eens op je gemak naar op Hsv de Opsteker Ik heb de knoop helemaal aan de onderzijde van de pagina geplaatst. Ik ben enorm nieuwsgierig naar je reactie...en natuurlijk het verschil, met de knoop die jij hebt aangegeven!

                            Groetjes Alex :moo:


                            [Gewijzigd door Alex op woensdag, februari 27, 2002 @ 22:58]



                            [Gewijzigd door Alex op woensdag, februari 27, 2002 @ 23:00]
                            Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

                            Reageer

                            • Christ

                              #15
                              Hoi Deputy

                              Om mijn verhaal betrefd powergum of voorslagmontage verder af te maken kom ik noch even terug op voorslagmontage. Bij lijnbreuk ben je toch een hele tijd bezig om alles weer op orde te krijgen. Bij powergummontage heb ik dat niet. Een nieuwe lus van een meter in mijn gevlochten lijn daaraan mijn komplete onderlijnmontag,een keer ingooien, lijn van de klip af, noch een keer in gooien, zo goed mogelijk op oude afstand, afstandmeter op de hengel klikken, binnen draaien,kijken op de meter wat de afstand is en dan die enkele meter die plus of nin verkeerd zit via de afstandmeter bij stellen en klaar is kees.

                              En nu over powergummontage.
                              Mijn totale montage wat zeg maar in het water ligt is helemaal anders als wat ik er over gelezen, gehoord, of gezien heb. Mijn voerkorven hebben geen lusje waar mee je ze aan de lijn monteerd. Mijn powergum is maar 0,8 mm dik. Als ik in gooi hangt mijn korf aan twee powerlijnen. Toch als de vis bijt trekt hij maar aan een power lijn. Ik gebruik geen wartels.De vis bijt recht op de top maar kan de top twee keer zo gemakkelijk krom trekken als bij de gewone schuiflus montage. Bij aanslaan komt de angel ook twee maal zo snel naar je toe. Dat gebeurd alleen maar bij het aanslaan. Zo doende zie je beter de beet bij het vissen op grote afstand van minder grote vissen. Dus ben ik nog sneller met aanslaan als iemand met de vaste hengel. Ik ga de volgende keer hier verder op in en als ik voor me kaar krijg met een tekening er bij. Mijn zoon die weet wel hoe dat moet.

                              Tot weder horen.
                              De groeten. Christ

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎