powergum contra voorslag

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Alex
    Komt net kijken
    • 06-02-2002
    • 77

    #31
    Visserslatijn, en Gijs van wedstrijdvissen.nl...bedankt voor het plaatsen!

    Christ, allereerst wilde ik even zeggen dat ik zeer zeker onder de indruk ben van je montages! Ik heb ze nog nooit eerder gezien, laat staan dus uitgeprobeerd! Ik heb wel een aantal vragen hierover. Je hebt een vrijloop voor je onderlijn gemaakt door de ogen van de voerkorf. Maar wat is jouw ervaring..als de volgende aspecten voorkomen:

    1) Heb je wel eens meegemaakt dat je ondelijn onder je korf komt te liggen? Dan denk ik dus aan maximale beten en dat ineens de boel dood komt te liggen. (Enig voordeel is wel dat de vis zichzelf haakt)

    2) Eigenlijk hetzelfde verhaal...maar dan komt de voerkorf in drassige bodem terecht....inclusief het oog, welke je onderlijn het trnsport zal geven.

    Maar nogmaals, ik zal zeker je montages eens uitproberen, ... wie niet waagt, wie niet wint. En nogmaals...bedankt voor al je genomen moeite!

    Groetjes Alex. :upsidown:
    Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

    Reageer

    • Christ

      #32
      Hallo allemaal.

      Jullie moeten Christje niet zo veel over zijn bol ajen, daar wordt ie alleen maar verwaand van. Al die dingen die ik maak, komen tot stand uit louter plezier, wat ik heb in het vissen. De vragen, waarom en hoe, zitten nou eenmaal in mijn bloed. Dat is voor mij geen belasting maar puur hoby.
      In mijn brieving heb ik het niet verteld, maar ik ben nou eenmaal een techneut, maar mischien hadden jullie dat al door.
      De antwoorden doe ik eerst in het kort.
      Alex
      1 De onderlijn loopt niet door de ogen van de voerkorf, maar schuift maar door een connector en door de kraal aan de hoofdlijn.
      2 De korf komt het eerst op de grond en daarna pas de onderlijn.
      3 De connectors zitten altijd boven de bodem, als de montage goed wordt uitgevoerd. Dat is nog al een technies verhaal. Ik zal dat appart uit leggen.

      Depyty.
      1 Wat betrefd conecters op de grond,ga ik appart uit leggen.
      2 De gooiafstand wordt bepaald door de hengel en door die genen die er mee gooit. De twee dubbelop systemen zijn sterk genoeg.
      Houden jullie wel even in de gaten dat ik maar met twee vingers type en dan nog heel langzaam. Te veel gevist roepen ze hier.
      Bedankt voor al jullie reakties.
      Tot weder horen
      Groetjes
      Christ.

      Reageer

      • Christ

        #33
        Even vertellen hoe het zit met de montage van de dubbelop sysstemen aan de voerkorf.
        Als je de gewone voerkorf neemt dan zit het lood altijd aan de zijkant. Als je nou de twee connectors aan weers kanten van het lood(een klein stukje van het lood af) monteerd,dan zitten ze op de juiste plaats. Dan lijkt het een beetje, alsof je een o- ring gemonteerd hebt. Ga je nou op stromend water vissen waar de stroom naar links gaat, dan monteer je de schuivende connector ook aan linkse kant. Dan ligt de onderlijn ook aan die kant
        , met de stroom mee.

        Bij een spitekorf is het natuurlijk zo ongeveer het zelfde. Nu moet je de connectors een gaatje onder de hartlijn monteren. Op deze manier liggen de connectors nooit tegen de bodem aan. Dat komt door de wet van de zwaarte kracht. Je kan dit contoleren door bij het binnen draaien er na te kijken of de connectors horizontaal uit het water komen.
        Deze dubbelop systemen zijn ook heel goed te gebruiken bij het zelf haken van de vis. Je maakt dan de lus een stuk kleiner, de onderlijn korter en de voerkorf wat zwaarder.

        Wil je nou alleen maar grote vis wil vangen dan monteer ik even een losse hair met daar aan een klein knoopje. Die maak ik van gevlochten lijn 0,08 mm dik Je maakt een lusje van ongeveer 30 mm lang, lust daar dat knoopje aan. Dat alles lus je aan de onderlijn en schuift dat tegen de angel. Om dat knoopje kneet je een flinke bal deeg en de vis bijt zich zelf vast. Op deze manier krijgt de grote vis de kans om te bijten voor dat die kleinere vissen het aas er af peuzelen. Een deeg van het voer waar je mee vist, plus nog 50 % proteine doet het altijd goed. Als er nog vragen zijn dan hoor ik die nog wel.
        Tot weder horen
        Groetjes.
        Christ.

        Reageer

        • Jan Grijpstra
          Sportvisser
          • 09-10-2002
          • 646
          • Aalzum

          #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Deputy
          :upsidown:
          graag jullie reactie op de vraag : wat is jullie voorkeur : powergummontage of een voorslag en waarom deze voorkeur; of wanneer gebruik je het één of het ander.
          Ik gebruik beide niet.
          geen poespas, vis mn onderlijn altijd direct op de gevlochten lijn. Vis met de feeder nooit dunner dan 12/00 en vaker nog met 14/00 daar het aas en de lijn toch plat op de bodem ligt maakt dat in mijn ogen niet zoveel uit.

          met vr. gr.
          -------------------------------------
          Groeten van Jan

          Reageer

          • Alex
            Komt net kijken
            • 06-02-2002
            • 77

            #35
            Hey Jan,

            Ff eerlijk zeggen dan; heb je dan niet ontzettend veel last van breuk in je onderlijn? Als een dikke brasem even vet met zijn mooie koppie gaat schudden.....moet je het vooral van de buigzaamheid van je top hebben..toch?
            Ik sport 3x in de week, maar val helaas niet af! Lang leve de hengelsport!

            Reageer

            • Jan Grijpstra
              Sportvisser
              • 09-10-2002
              • 646
              • Aalzum

              #36
              Nee, heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
              en dat terwijl mn hengels helemaal niet soepel zijn, vis meestal met een heavy feeder, met een glastop erin, dus ik tik mn onderlijn direct op het harde stuk van de hengel.
              Ik moet wel zeggen dat ik vaker met 14/00 vis dan met 12/00, lijn ligt toch plat op de bodem, en een dikkere lijn gaat minder snel krullen met indraaien.

              Haha, ook moet ik bekennen dat ik geen grote brasems vang met de feeder
              -------------------------------------
              Groeten van Jan

              Reageer

              • Deputy
                Sportvisser
                • 04-02-2002
                • 606
                • Lille

                #37
                Jan,
                de vraag werd eigenlijk gesteld in de gevallen men voorslag, of powergum nodig had.
                Met name : verre worpen (+70m) en/of zware korven +80 gram.
                Is vis zelf ook met 12°° nylon als ik korter vis dan 20 meter of zeer ondiep.. maar heir ging het niet om
                groetjes van Deputy Dog

                ---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

                Reageer

                • Jan Grijpstra
                  Sportvisser
                  • 09-10-2002
                  • 646
                  • Aalzum

                  #38
                  Misschien is een voorslag of powergum wel handig bij die hele zware korven ja. Op die lnage afstand is het alleen maar beter dat die onderlijn direct aan de gevlochten lijn is bevestigt, want dan is er bij de aanslag genoeg lijn uit de top om de "klap" op te vangen.
                  Zelf denk ik wanneer dergelijke zware korven noodzaak zijn direct aan harde stroming, in mijn ogen kan de onderlijn dan sowieso al veel dikker worden genomen omdat in de stroom de vis feller aast. En in mijn ogen zal het gewicht van die zware korf tijdens de dril op de top rusten, en niet op de onderlijn.

                  met vr gr.
                  -------------------------------------
                  Groeten van Jan

                  Reageer

                  • Christ

                    #39
                    Een powergum of voorslagmontage is altijd zodanig gemonteerd dat ie twee doelen dient. Bij in gooien de krachten op te vangen die komen in de lijn

                    en op de hengel. Bij binnen draaien de lijn een beetje rek te geven om de vis niet te verspelen.
                    Als je nou met 12 of 14 honderste gevlochte lijn vist, heb je bij ingooien, geen exstra montage nodig. Maar bij binnen draaien verspeel je toch veel vis.
                    Maar omdat de meeste vissers zo dun mogelijk vissen kunnen ze niet zonder powergum of voorslag.
                    Vissen op zich is puur techniek en wie daar niet goed genoeg mee weet om te gaan verspeelt zijn wedstijd al voor hij begonnen is.

                    Reageer

                    • Jan Grijpstra
                      Sportvisser
                      • 09-10-2002
                      • 646
                      • Aalzum

                      #40
                      en weer geeft Christ een keiharde, doch gelijkhebbende, genadeklap!

                      als ik het zo uitdrukken mag.
                      toch wil ik benadrukken, christ, dat het hier gaat om 12 of 14/00 nylon onderlijn, de gevlochten hoofdlijn is uiteraard vele malen dunner.
                      Ook dat werpen met powergum bevalt me totaal niet, doordat stuk met die rek, trek je als het ware alle kracht uit de worp, en zul je dus veel harder moeten smijten voor eenzelfde resultaat.

                      met vr. gr.
                      -------------------------------------
                      Groeten van Jan

                      Reageer

                      • Christ

                        #41

                        Een stukje terug op 10-10 dacht ik te lezen dat je altijd viste met 14 honderste gevlochte lijn. En een stukje verder vang je geen grote brasem. Dus je kan rade wat ik dacht. Zo vangt ie nooit grote vis.
                        Maar het ligt nu helemaal anders
                        Dus Jan Soryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
                        Groetjes
                        Christ.

                        Reageer

                        • Jan Grijpstra
                          Sportvisser
                          • 09-10-2002
                          • 646
                          • Aalzum

                          #42
                          Haha geeft niet Christ, mooi dat dat nu uit de weg is geholpen.
                          En om eerlijk te zijn vang ik tijdens het karpervissen meer dikke brasem dan tijdens het feedervissen, maar ik mag niet klagen.

                          met vr. gr.
                          -------------------------------------
                          Groeten van Jan

                          Reageer

                          • dim
                            Komt net kijken
                            • 16-11-2002
                            • 85
                            • Ingelmunster

                            #43
                            Deputy

                            Ik heb me ook lang dezelfde vraag gesteld en verschillende methoden uitgeprobeerd . Ik woon ook in België en daar is lichter vissen iets noodzakelijker . Nu vis ik altijd met gevlochten lijn 0.10 mm , dan 6 m voorslag 0.18 en dan terug een voorslag in gevlochten lijn om ver te werpen . De nylon is om toch wat rek te bekomen .
                            Ik weet het , het zijn nu wel 3 knopen maar met de juiste knoop en goed gelegd heb ik daar weinig hinder van .

                            Reageer

                            • dennis
                              Newbie
                              • 18-11-2002
                              • 31

                              #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan Grijpstra
                              en weer geeft Christ een keiharde, doch gelijkhebbende, genadeklap!

                              als ik het zo uitdrukken mag.
                              toch wil ik benadrukken, christ, dat het hier gaat om 12 of 14/00 nylon onderlijn, de gevlochten hoofdlijn is uiteraard vele malen dunner.
                              Ook dat werpen met powergum bevalt me totaal niet, doordat stuk met die rek, trek je als het ware alle kracht uit de worp, en zul je dus veel harder moeten smijten voor eenzelfde resultaat.

                              met vr. gr.

                              Reageer

                              • dennis
                                Newbie
                                • 18-11-2002
                                • 31

                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door dennis
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jan Grijpstra
                                en weer geeft Christ een keiharde, doch gelijkhebbende, genadeklap!

                                als ik het zo uitdrukken mag.
                                toch wil ik benadrukken, christ, dat het hier gaat om 12 of 14/00 nylon onderlijn, de gevlochten hoofdlijn is uiteraard vele malen dunner.
                                Ook dat werpen met powergum bevalt me totaal niet, doordat stuk met die rek, trek je als het ware alle kracht uit de worp, en zul je dus veel harder moeten smijten voor eenzelfde resultaat.

                                met vr. gr.
                                hallo jan,
                                ik wil graag reageren op jouw mening wat betreft die powergum.
                                dat extra hard gooien is natuurlijk niet nodig,als je de powergum aan de onderlijn monteert.
                                zo kun je toch nog profiteren van het voordeel van powergum,zonder je armen uit de kom te gooien.
                                en mijn ervaring met powergum is dat het toch meer vis oplevert,zeker als het gaat om grote vis.
                                maar ja,dat is mijn mening,
                                groetjes

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎