dobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hbtje
    Sportvisser
    • 02-02-2005
    • 773
    • heerde

    dobbers

    Geachte collega vissers
    Ik vis meestal met de feeder maar wil ook weer meer met de vaste hengel vissen
    Was mijn volgende vraag wanneer kies je voor metalen onder atenne en wanneer voor plastic ander tips zijn natuurlijk ook van harte welkom
    vriendelijke groet hbtje
    wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie
  • brakeltje
    Newbie
    • 18-07-2005
    • 33

    #2


    Kijk hier eens.

    Reageer

    • hbtje
      Sportvisser
      • 02-02-2005
      • 773
      • heerde

      #3
      dank u
      vriendelijke groet hbtje
      wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

      Reageer

      • superfisher
        Joep
        • 20-02-2005
        • 135
        • Noord-Limburg

        #4
        stalen onder antenne is vooral voor op het stromend water. Een carbon onderantenne kun je overal voor gebruiken. een stalen onderantenne zinkt veel sneller dus staat je dobber eerder recht.
        Als ze me missen ben ik vissen

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Hoi knutselsmurf,

          Ik heb van m'n andere hobby; zelf wedstrijdpennen maken, veel geleerd over de invloeden die verschillende materialen hebben op de gedraging van een pen.

          Metalen onderantennes worden m.i. het best gebruikt als de pen zelf stabiliteit nodig heeft. (Denk hierbij aan golfslag of andere ruwe omstandigheden)
          Metaal brengt n.l. het zwaartepunt in een pen omlaag en dat zorgt voor een stabielere pen. Ook in stromend water is het beter om een metalen onderantenne te gebruiken. De stroomdruk heeft minder vat op metaal omdat hiervan een dunnere diameter kan worden gebruikt die dezelfde stijfheid heeft als een dikkere carbon-onderantenne. Ook voor een snelle visserij is metaal beter geschikt omdat de pen sneller z'n positie inneemt.

          Carbon heeft als kenmerk dat het een beter geheugen heeft (terugveren in de oorspronkelijke stand) en dat het soortelijk gewicht veel lager is dan van staal.
          Onderantennes van carbon hebben dus als voordeel dat je bij een lange opslag (lijn tussen top en dobber) minder snel tijdens de inworp de zaak in de war krijgt. De onderantenne volgt n.l. makkelijker het lood.
          Verder kun je een kleiner drijflichaam gebruiken met hetzelfde drijfvermogen als een (qua volume) grotere pen met metalen antenne. Tijdens een aanbeet geeft zo'n kleinere pen dus minder weerstand. Vooral in rustige en moeilijke visomstandigheden heeft dit zo z'n voordelen.

          Het bovenstaande verhaal gaat alleen op voor onderantennes! Bovenantennes uit verschillend materiaal is weer een heel ander verhaal.

          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo Dobberaars

            ik heb bij dobberpraat dingen gelezen waar ik niet in mee kan gaan

            b.v.b. de, bovenantennes , het materiaal zou de beetregistratiekracht beinvloeden

            als de dobber is uitgelood maakt het niet uit bij de zelfde dikte van de antenne van carbon of lood
            is de beetregistratiekracht is gelijk

            het is namelijk de inhoudsmaat van wat er nog boven water uitsteekt wat de vis aan water moet verplaatsen

            bij voorbeeld 1cc water weegt 1 gr
            als wat er nog boven water uitsteekt een inhoud heeft van 0,1 cc dan moet de vis 0,1 gr trekken om de dobber onder te krijgen

            het gewicht van de antenne zit al verwerkt in de uitloding

            wat betreft onderantennes
            een lange carbon onder antenne die pal tegen de antenne is gellood is nog stabiler dan een stalen
            omdat al het gewicht onder zit
            vergelijkbaar met een zijljacht
            gr Gerard

            Reageer

            • Jans
              Toekomstig expert
              • 13-03-2004
              • 272
              • Drenthe

              #7
              Moi,

              Ik hou mij er wijzelijk buiten dit keer.
              Tester zal het deze keer alleen moeten doen.
              Er is altijd iemand die nog minder vangt.

              Reageer

              • hbtje
                Sportvisser
                • 02-02-2005
                • 773
                • heerde

                #8
                bedank voor reacties
                groeten hbtje
                wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #9
                  Dag tester,

                  Er wordt in onze hobby inderdaad vaak de denkfout gemaakt dat een metalen antenne met diameter van 1mm. gevoeliger is dan een holle plastic antenne met dezelfde diameter. Dit is onjuist!! Hierin heb jij gelijk.
                  Echter mag je hieruit niet concluderen dat het materiaal waaruit een antenne is gemaakt geen invloed heeft op de beetregistratie.

                  Als test heb ik (qua volume en vorm) eens twee gelijke pennen gemaakt. Eén met een metalen antenne van 1mm en één met een plastic antenne (ook van 1mm). Ze werden allebei op de antenne uitgelood en met dezelfde kracht onder water geduwd. De pen met de plastic antenne kwam veel sneller weer boven water dan de pen met metalen antenne. Blijkbaar wordt een pen met een 'zware' antenne trager dan met een lichte. (traagheid van massa)

                  Feit; De gevoeligheid van een lijnopzet wordt bepaald door de kracht die nodig is om de balans tussen lood en pen te verstoren. (Hoe kleiner die kracht, des te gevoeliger de lijnopzet)

                  Ik ben het niet met je eens dat een pen met carbon onderantenne even stabiel is als één met een even lange stalen onderantenne.
                  In de dobberbouw heb je te maken met twee grootheden;
                  Draagvermogen ; het loodgewicht dat een pen kan dragen.
                  eigen gewicht ; het gewicht dat je afleest wanneer je een pen op een weegschaal legt.

                  Omdat een pen dus eigen massa heeft, (zoals ieder voorwerp op aarde) heeft het dus ook een zwaartepunt. Hoe lager dat zwaartepunt in een voorwerp zit, des te stabieler dit voorwerp zich gedraagt. De meest stabiele pennen die ik ken zijn de verzwaarde wagglers voor de matchvisserij. Deze hebben het zwaartepunt zeer laag!

                  Hoewel er een gigantisch aanbod is van wedstrijdpennen, kun je deze altijd in drie categoriën indelen;

                  Zwaartepunt bovenin de pen.
                  Zwaartepunt in het midden van de pen.
                  Zwaartepunt onder in de pen.

                  Hoewel het lood dat een pen draagt zorgt voor stabiliteit, is het bovenstaande ook van wezenlijk belang.



                  [Gewijzigd door Roha op 09-02-05 at 11:43 AM]
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • johan.r
                    Newbie
                    • 27-07-2005
                    • 25

                    #10
                    volgens mij zijn stalen onderantennetjes gewoonweg veel stabieler
                    m.v.g Tim

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo Roha

                      mooi is dat dobberpraat
                      stel je hebt een dobber met stale onderantenne met een eigen gw van ???
                      met een zelfde drijflichaam maar nu carbon onderantenne even lang ,het eigen gw zal minder zijn
                      het verschil in gewicht kun je gebruiken als extra lood

                      omdat het zwaartepunt nu verlaagt is staat de dobber beter in het water bij gelijk gewicht

                      een zijlboot werk zo ,de boot ( lees drijver )en de scheg worden van b.v.b. carbon gemaakt (de scheg kun je zien als onderantenne) en onder aan de scheg word een lood gemaakt dat soms net zo zwaar is als heel de boot
                      met als doel een zo groot moglijkke stabilitijd

                      zou je hier nu een scheg gebruiken van staal dan komt het zwaartepunt hoger te liggen en dus minder stabiel

                      en dan is er nog de lengte van de onderantenne die is ook heel belangrijk (kracht maal arm)

                      en dan heb je het allemaal fijn voormekaar en dan vissen ze je mooi van de bak maar dat is het leuke van vissen het is altijd anders
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Theo de Kreij
                        VOERBOER
                        • 03-06-2003
                        • 2345
                        • Zoetermeer

                        #12
                        Ik ga met de mening van Roha mee. Hij is per slot 1 van de beste dobbersbouwers in ons landje en weet waar hij het over heeft.
                        In de praktijk is het afloden van een dobber met een dunne of dikke bovenantenne bepalend voor het resultaat. Uitgaande dat je ze beide op 2 mm boven het oppervlak uitlood zou je zeggen dat het effect van registratie hetzelfde is. Er komt echter nog iets bijkijken. Namelijk het aas. Bij 1 made zal je het verschil nog niet waarnemen, maar bij meer aas zakt de dobber met een dunne antenne weg en zal de dikkere antenne nog net te zien zijn (boven de bodem vissende). Buiten het effect van stroming op een dikkere antenne, zal de keuze van je aaspresentatie dus ook meetellen in de keuze van je dobber. Bij een maiskorrel kan je dus beter kiezen voor een dikkere bovenantenne, die bij het schakelen naar 1 made ook nog goed zal zijn afgesteld.
                        Een overweging om voor een stalen onderantenne te kiezen, kan het vissen 'on the drop' (je lijn zonder lood op de onderste ca. meter zodat je aas naar beneden dwarrelt) zijn. Doordat de dobber zich eerder zal oprichten dan bij een carbon onderantenne, kan je ook eerder een aanbeet waarnemen bij het zinken van het aas, dus op hogere waterlagen.
                        Mvrgr,

                        Theo de Kreij.

                        ********************************
                        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                        ********************************

                        www.peche-tackle-europe.com

                        Reageer

                        • johan.r
                          Newbie
                          • 27-07-2005
                          • 25

                          #13
                          stalen onderantennes gebruiken zeer stabiel pen wel goed uitloden
                          m.v.g Tim

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Hallo
                            ik ben het ook met Roha eens

                            en die zegt een zo laagmogelijk zwaartepunt bij het zelfde gewicht geeft stabilitijd
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Hallo Roha

                              nog een late reactie
                              een paar dagen aan zee geweest ,en dan denk je over de dingen na ,b.v. b. dobbers
                              juist omdat u een top dobber bouwer bent heb ik nog een paar vragen of stellingen

                              een antenne van 3 mm dik die 3 mm boven water uitsteekt laat zich moeilijker in beweging zetten dan een antenne van 1 mm dik en 30 mm lang (+- de zelfde inhoud) ??
                              de kracht is over 30 mm verdeeld

                              bij de test met de metale onder en of boven antennen ,herstelt de metalen antennen zich langsamer
                              als de lichte carbon antennen ( na onderdompeling)
                              dan zal die dus bij een aanbeet zich ook moeilijker in beweging laten zetten ??
                              massa maal snelheid is kracht

                              dus naar mijn mening dobber zo licht mogelijk en de antennen zo dun mogelijk
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎