geen brasem...wat doe ik fout????

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    geen brasem...wat doe ik fout????

    Hoi allemaal,

    Ik ben aan het proberen wat brasem uit de vijver, maas/kanaal te halen. Iik vis op de bodem en het lukt gewoon niet. Na een uur geef ik de hoop op en ga maar verder op voorn, wat dan wel lukt. Wat doe ik fout???
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Wat doe je fout?... Ik weet het niet, daarvoor moet je wat specifieker zijn dan alleen "Ik vis op de bodem..." Misschien doe je wel niets fout, maar zit er gewoon geen brasem in de vijver.

    Wat doe je precies? Voer? Aas? Welke plek? Soms moet je inderdaad geduld hebben voordat de brasem zich aandient, soms is het gelijk raak... Voorn komt meestal als eerste op je voer af, pas daarna volgt de brasem. Brasem houdt van een rustige voerplek, dus niet met veel dwarrelend spul. Brasem heeft een bek als een stofzuiger, hij slobbert zijn voer van de bodem. Veel zwevende deeltjes zijn dus niet interessant voor hem.

    Niet de moed opgeven maar probeer het eens op een plek waarvan je zeker weet dat er brasem gevangen wordt. Plaats wat zoekopdrachtjes en/of beschrijf wat gedetailleerder hoe, met wat en waar je vist...
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • helpat
      Frequent aanwezig
      • 27-09-2004
      • 154
      • Beek (zuid-limburg)

      #3
      OK DOE MIJN BEST.
      Ik vis vooral op vijver met de vaste stok. Ik gebruik voornamelijk maden en casters. Wat wil je nog meer weten?????

      Reageer

      • Zappa
        Banned
        • 07-03-2003
        • 324

        #4
        Welk lokvoer gebruik je? Brasem is verzot op zoet spul, voor voorn hoeft dat niet zo nodig. Hoeveel voer werp je bij aanvang? Ben je zeker dat je op de bodem vist? Ik bedoel daarmee, als je je montage zo afstelt dat je normaal 1 cm op de bodem vist kan het zijn dat je door de stroming (in een kanaal bv) eigenlijk twee centimeter boven de bodem vist omdat je lijn door de stroming schuin hangt, als je begrijpt wat ik bedoel. Soms moet je echt ver op grond vissen om de brasem te verleiden.

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Er zijn een heleboel factoren waar je rekening mee moet houden. Ik ga er even van uit dat er dus wel degelijk brasem in de vijver rondzwemt.... dan is ie dus ook te vangen.

          Hoe is de bodem van de vijver? Modder of zand? Als het modder is moet je daar rekening me houden met je voer en aaspresentatie. Zware ballen met voer zakken in de bodem en missen zodoende elk nut. Houd je voer zo licht mogelijk (niet te nat en knijp je voerballen niet te stijf samen). Hetzelfde geldt voor je aas. Als je zwaar vist (met veel lood) trekt je lood je haakje (plus aas) in de prut. Probeer dus zo ligt mogelijk te vissen en begin met een lange onderlijn met een klein verklikkerloodje.

          Een vijver kan hele rare onderstroming hebben, je denkt dan dat je op je voerplek vist, maar da's dus een illusie, want je haakje bevindt zich een meter of wat naar links of naar rechts, naast de vis.

          groet,
          Eduard

          Reageer

          • helpat
            Frequent aanwezig
            • 27-09-2004
            • 154
            • Beek (zuid-limburg)

            #6
            De bodem is combinatie van zand/modder. Ik vis altijd met onderlijn van 30 cm. En gooi toch in redelijk omtrek voerballen. Wat bedoel je eigenlijk met een klein verklikkerloodje???
            Je schrijft zo ligt mogelijk vissen. Wat versta je onder zo ligt mogelijik op een vijver?

            [Gewijzigd door helpat op 09-01-05 at 07:04 PM]

            Reageer

            • Jans
              Toekomstig expert
              • 13-03-2004
              • 272
              • Drenthe

              #7
              Moi,
              Zo licht mogelijk is zo licht als de omstandigheden toelaten, dus niet met 14 honderdste als 10 honderdste ook toereikend is.
              Niet met 2 gram als 0,5 gram ook volstaat.
              Andersom net zo, niet met 10 honderdste als 14 honderdste noodzakelijk is en niet met 0,5 gram bij windkracht 8.

              Heeft helpat een geslachts verandering ondergaan?
              Er is altijd iemand die nog minder vangt.

              Reageer

              • helpat
                Frequent aanwezig
                • 27-09-2004
                • 154
                • Beek (zuid-limburg)

                #8
                Hoezoo Jans,
                Het gaat over man EN vrouw, of heb ik iets gemist??

                Reageer

                • helpat
                  Frequent aanwezig
                  • 27-09-2004
                  • 154
                  • Beek (zuid-limburg)

                  #9
                  De maat van het haakje kan dat ook ermee te maken hebben????? Welke maat kan ik het best gebruiken, en met welk aassoort?? (kaas,meelwormen,maden???????of.......??????????)

                  Reageer

                  • Ton1201
                    Newbie
                    • 30-07-2005
                    • 13

                    #10
                    of er zitten geen brasems

                    Reageer

                    • johan.r
                      Newbie
                      • 27-07-2005
                      • 25

                      #11
                      probeer eens met 2kasters en een made veel geluk
                      m.v.g Tim

                      Reageer

                      • Eduard
                        Moderator
                        • 11-08-2004
                        • 3278
                        • Sappemeer

                        #12
                        Ik geloof niet zo in het feit dat een haakmaat belangrijk zou kunnen zijn. De grote van de haak hangt alleen af van het aas dat je gebruikt: Een klein pinkje doe je niet op een haak maat 8 en een vette mestpier niet op een haakje 20... That's all.
                        Ik zelf gebruik doorgaans maatje 14 en 12 voor het "fijne" werk. Brasem eet in wezen alles, maden, casters,wormen en vergeet ook de aloude broodvlok niet...
                        Als het een kleine vijver is raad ik je af om veel bij te voeren. Maak een kleine voerplek van licht voer en daarna heel sporadisch bijvoeren of alleen maar bijschieten van casters. Er is helaas geen pasklare oplossing, het is een kwestie van uitproberen. Probeer verschillende soorten aas en aasaanbiedingen, lange onderlijn, korte onderlijn statisch of actief, op de bodem, boven de bodem.... (zoekopdrachtjes op dit forum)
                        Als de vijver dichtbij huis is kun je proberen om elke dag even je voerplek van wat voer te voorzien. Na een week ga je op die plek met je hengeltje proberen en kijken wat er te vangen is. Het lijkt me sterk dat je dan niets vangt!
                        Probeer ook eens na te vragen bij anderen die daar ion de buurt wonen en vissen....
                        groet,
                        Eduard

                        Reageer

                        • Jan Broess
                          Specimen Hunter
                          • 21-09-2003
                          • 1131
                          • Nieuwegein

                          #13
                          Helpat,

                          Als ik serieus gericht op brasem ga vissen in een vijver, pak ik altijd 12/00 hoofdlijn, dobber 0.5 gram (naar gelang de diepte en wind), 10/00 onderlijn, haak 16. Simpele loodverdeling: bulklood op 60 cm van haak en verklikkerloodje (klein loodhageltje) nummer 8-10 op 30 cm van de haak. De hele onderlijn van 25 cm op bodem uitpeilen.
                          Aan de haak vaak de combinatie van caster/made. Soms biedt mestpiertje/pinkie uitkomst.

                          Het voertje gewoon zo simpel mogelijk houden, wel zoet maken met zoet fruitige aroma. Casters door het voer mengen alvorens voerballetjes te maken.
                          Dan moet het raar lopen om geen brasem te vangen, klein of groot.

                          Veel succes!

                          Grtz,
                          Jan
                          Greetz,
                          Jan Broess

                          www.devaartposcar.nl

                          Reageer

                          • helpat
                            Frequent aanwezig
                            • 27-09-2004
                            • 154
                            • Beek (zuid-limburg)

                            #14
                            Wat versta je onder een zo simpel mogelijk voertje???? Ik gebruik beschuitmeel, broodmeel, koekjesmeel, aardbeiengeur erdoorheen.

                            Reageer

                            • Theo de Kreij
                              VOERBOER
                              • 03-06-2003
                              • 2345
                              • Zoetermeer

                              #15
                              Aarbei is gevaarlijk. Het kan evengoed zo zijn dat de Brasem daar geen oog voor heeft die dag. Vanille of caramel is wat neutraler en zoeter en bied meer kansen. Voeg bij je drie ingredienten ook eens colant en maismeel toe en je voer is wat meer Brasem gericht.

                              Zoiets als:
                              Beschuitmeel 2 delen
                              Broodmeel 3 delen
                              Koekjesmeel 2 delen
                              Colant 2 delen
                              Maismeel 1 deel
                              VDE Brasem (caramel) of vanille 1/2 deel

                              Wil je geen caramel of vanille, kies dan eens voor 1 1/2 deel peperkoekmeel erbij.

                              Overigens kan het ook zo zijn dat de Brasem zich pas na 2 uur meld. Geef dus niet te snel op
                              Mvrgr,

                              Theo de Kreij.

                              ********************************
                              Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
                              ********************************

                              www.peche-tackle-europe.com

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎