vissen met de pen op karper.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marco23
    Newbie
    • 28-04-2006
    • 28
    • rijen

    vissen met de pen op karper.

    Hallo allemaal.

    ik ben eigenlijk een fanatieke met de feederhengel en met de vaste stok.
    maar bij ons in de buurt heb je vijver waar veel karper op zit.
    en het leek me wel eens leuk om daar te gaan vissen met de pen. dus heb een Fox hengel gekocht speciaal voor de pen.(specimen float) en een bijpassende shimano molen. maar ik weet niet echt zo goed hoe ik het aan moet pakken met peilen en montage en zo.
    is er hier misschien iemand die wel eens met de pen vist op karper?
    misschien dat jullie goede tips voor me hebben.

    alvast bedankt gr marco.
    als ze me missen dan ben ik vissen!!!!!
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Hey Marco. Ik vis (heel) veel met de pen, dus misschien kan ik je iets verder helpen.

    Montage.
    Je kunt eigenlijk met 2 verschillende systemen vissen. Met een vast pennetje of met een pennetje dat vrij over de lijn kan schuiven. Het bouwen van de montage is niet zo moeilijk.

    Vaste pen.
    Net als bij de vaste stok gewoon het pennetje op de lijn bevestigen en uitloden. Uitloden doe ik meestal als volgt. Vanaf de haak gezien doe ik 2 loodjes van 0,1 gram op resp. ±6 en 15 cm van de haak. Deze loodjes dien om het stukje lijn dat vlak bij het aas zit tegen de bodem te houden. Daarna lood ik de pen uit, door een aantal loodhagels op ongeveer 40-70 cm van de haak te knijpen. Deze loodjes doe ik bijna allemaal bij elkaar. Als het water ondieper is dan 40 cm bevestig ik de loodjes vlak onder de pen.

    Schuivende pen (engelse pen).
    Hier vis ik nogal eens mee als ik een eindje uit de kant zit te pennen (tot zo'n 15 meter uit de kant, alleen is het dan bijna meer matchvissen dan pennen). De uitloding is bij mij hetzelfde. De pen moet alleen gestopt worden door een een stuitje/stoppertje. Die maak ik altijd zelf door een stukje houten tandenstoker in een stukje tube te steken (diameter 0,75 mm). In de winkel zijn ook kunststof stuitjes te koop die op dezelfde manier werken. Ik vind ze alleen te hard, de lijn kan er door beschadigen. Verder schuif ik tussen de pen en de bovenste loodhagel altijd een centimetertje tube over de lijn. Anders knalt je pen tegen het bovenste loodje als je eens een keertje misslaat ofzo.

    Peilen.
    Ik lood de pen meestal zo uit dat vanaf de haak gezien het tweede loodje net op de bodem ligt. Mijn ervaring is dat dit het minste schrikkers oplevert. Peilen is eenvoudig. Immers de pen zinkt als een van de twee loodjes bij de haak NIET op de bodem ligt. Dus net zolang omhoog schuiven tot de pen nét goed staat.

    Feit is wel dat je met het bovenstaande systeem niet optimaal scherpt vist. Soms is dat echter wel noodzakelijk. Dan wijzig ik mijn systeem als volgt. Het grootste gedeelte van het lood dat de pen kan dragen komt weer op 40-70 cm van de haak. Het kleine deel dat over doe ik dan op een cm of 10 (of minder) van de haak. Ik zorg ervoor dat dit laatste loodje nét íets (max 3 cm) boven de bodem hangt. Bij een aanbeet krijg je dan heel vaak een opsteker.

    Succes,
    Pieter

    Reageer

    • marco23
      Newbie
      • 28-04-2006
      • 28
      • rijen

      #3
      bedankt voor de tips pieter ik zal het eens proberen.
      gr marco.
      als ze me missen dan ben ik vissen!!!!!

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎