boilie vastmaken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • nilos
    Newbie
    • 05-07-2006
    • 6
    • Boskoop

    boilie vastmaken

    he ik ben beginnent karpervisser. vroeger wel gedaan maar niet echt ingewikkeld ofzo, gewoon met korst op oppervlakte-zwemmende karpers vissen.

    ben vandaag per ongeluk weer begonnen en gelijk 2 karpers gemist die ik eigenlijk allebei per ongeluk eraan had.
    Ik viste met dikke wormen op kopvoorn en ander groot witvis en opeens een karper eraan van ong. 60
    na anderhalf minuut zwemt ie langs me voor de kant en opeens gaat ie van de haak af. ik heb het nog gefilmt met digitale camera.
    2e was savonds, ik op dezelfde plek gevoert en na 1 dikke ruisvoorn dacht ik laat ik er is een korst brood aan doen. dus ik er een dikke korst aangedaan effe natgemaakt en ik gooi in en meteen werd ie gepakt. ik schat hem 70 ik had hem 1 keer gezien, vele malen sterker als die 1e.
    Dus toen gedrilt besluit ie nog effe naar de overkant tussen de planten te gaan zwemmen, van die lekkere prikkelplanten die over de sloot heen hangen en ja hoor draad gebroken. Was trouwens me eigen schuld want ik had een pickerhengel toen en niet me nieuwekarperhengel bij me

    Ik begrijp nu dat ik dus een onderlijntje moet kopen met zo'n hair toch?
    hoe moet ik daar dan die boilie of mais enz. eraan doen?
    en waneer moet ik dan slaan, want ik las ergens dat de karper zichzelf haakt omdat als ie die boilie pakt dan zwemt ie een stukje en als hij weerstand voelt dan spuugt hij de boilie en haak uit en dan haakt ie zichzelf.
    hoe moet ik mijn lood dan bevestigen met zo'n hair onderlijn?
    en moet ik dan zo liggen dat mijn dobber schuin staat of helemaal plat?
    en moet ik nou wel of niet aanslaan. want het lijkt mij onlochisch dat ie zichzelf aanslaat. want bedoelen ze met die weerstand dat je de lijn strakhoud of gewoon de kleine weerstand van de slappe lijn of gewoon meteen slaan als de dobber wegzwemt?
    het is trouwens een sloot van amper 4 meter breed en ong. 80 cm diep. gewoon een wijksloot vol met karper.
    en een kleine vijver van 100 m bij 10 meter ofzo vlakbij zit ook vol met karper.

    lastig ben ik he

    ik heb het nu even wat duidelijker gemaakt want die vorige topic van mij kon ik niet meer bewerken dus daar kan een slot op.
    Aangepast door nilos; 18-08-2006, 21:21.
  • Remi
    Karper & Snoek
    • 07-08-2006
    • 50
    • Delft

    #2


    schuiflood : De karper haakt zichzelf niet, want de karper trekt de lijn door het lood heen en krijgt zo geen weerstand

    Vast lood : Karper haakt zichzelf bij de weerstand van het lood.

    Voor boilies, tijgernoten, erwten etc. moet je een boilienaald kopen(http://members.lycos.nl/zeebaars/vv/zandaal.jpg)

    Je rijgt dan de boilies op de naald, je doet het lusje van je hair op de boilienaald, en schuift de boilies op je lijn, zet vervolgens een grassprietje door het lusje zodat de boilies er niet vanaf glijden.

    Reageer

    • nilos
      Newbie
      • 05-07-2006
      • 6
      • Boskoop

      #3
      en van dat plaatje kan ik gewoon i.c.m dobber gebruiken?
      en vast lood bedoel je zeker groot lood op de bodem zonder dobber in 1 x naar je hengel en dan zo'n rond dobbertje aan me lijn bij me hengel of hoeft dat niet. dus met vast lood zie je vanzelf wel waneer je beet hebt als je lijn opeens strak staat of als beetverklikker afgaat?

      en nog tips over de soort haak die ik moet kopen of zit die al standaart op zo'n rig in de winkel?

      en oja bedankt remi

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎