Penhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Piscator

    Penhengel

    Hallo,

    Wie weet wat het verschil is tussen vissen met de matchhengel en een penhengel?
    Ik vis zelf al enige tijd met een matchhengel maar kwam op marktplaats ook de uitdrukking penhengel tegen.
    Als ik dan de omschijving van die hengels bekijk zijn het vaak kortere hengels dan een matchhengel.
    Echter de naam penhengel suggereerd dat er net als met een matchhengel gebruik wordt gemaakt van een dobber.

    Wie weet het?

    :? :?

    Gr,

    Johan


    [Gewijzigd door Piscator op 06-29-05 at 01:34 PM]
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Hoi Piscator,

    De term 'penhengel' wordt voornamenlijk in de karpervisserij gebruikt. Deze hengels hebben v.w.b karpervisserijbegrippen een 'zacht' karakter qua actie waardoor je heel mooi struinend op enkele (voorgevoerde) stekken de karper kunt belagen. Het zijn dus geen "afstandpoken"
    Qua uiterlijk zien ze er anders uit dan onze matchhengels voor de voorn- en brasemvissrij. De top van een penhengel is dikker en de hengel ziet er verder ook als een karperhengel uit. (Grotere ogen, stijvere blank)
    Er wordt met de penhengels dan ook met dikkere lijnen gevist dan met de matchhengels omdat de te belagen vissoort nu eenmaal anders is.
    De naam is inderdaad verwarrend omdat de matchhengel ook een pen als beetverklikker gebruikt.


    [Gewijzigd door Roha op 06-29-05 at 04:28 PM]
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
      De term 'penhengel' wordt voornamenlijk in de karpervisserij gebruikt. Deze hengels hebben v.w.b karpervisserijbegrippen een 'zacht' karakter qua actie waardoor je heel mooi struinend op enkele (voorgevoerde) stekken de karper kunt belagen.
      Ik bedoel hier uiteraard mee dat deze hengelsoort met karperdobbers wordt opgetuigd!!



      [Gewijzigd door Roha op 06-29-05 at 04:30 PM]
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • Piscator

        #4
        Hallo Roha,

        Bedankt voor de info.

        Ik dacht dat de karperjongens alleen met electronische beetverklikkers en boilies aan het water zaten , maar dat is dus niet zo.

        Gr,

        Johan

        Reageer

        • polestare
          Komt net kijken
          • 14-01-2005
          • 93
          • NRW

          #5
          Hoi Piscator;
          Op een karperforum heb ik eens een toepasselijke uitspraak gevonden van een Karper/ Penvisser:

          Liever Aktief vissen dan Debiel vissen

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎