roofvissen met een feeder...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • clairvoyant
    Moderator
    • 29-03-2006
    • 240
    • Eindhoven

    roofvissen met een feeder...

    Ik vroeg em af of het praktisch mogelijk is om met een medium feeder ook een beetje te roofvissen, puur om het eens te proberen... Ik zat te denken aan snoeken, maar waar voor accesoires ga ik dan nodig hebben??
    groeten,
    Peter

    ****Moderator NHSF ****
  • Remi
    Karper & Snoek
    • 07-08-2006
    • 50
    • Delft

    #2
    Heb hier totaal geen ervaring mee, maar ga toch iets proberen

    Ik zou 1-2 takels en schuifloodjes kopen (50-60 gram?) en dan met een dood visje. Doe ik zelf ook regelmatig maar dan met karperstokken met baitrunners en piepers.

    Reageer

    • janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

      #3
      Vorige week zondag in de wedstrijd aan de brielsemaas voor het kampioenschap van de watergeus Ving m'n buurman een prachtige snoek van 90cm met de feeder op een 14/00 onderlijn Dus het kan wel Het was alleen een beetje sneu voor hem dat snoek niet meeteld in de weging
      Groeten van Jan de visser

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        volgens mij moet het wel lukken. eerst een paardagen voorvoeren met dit vast voer: http://www.visserslatijn.nl/forum/showthread.php?t=2081.
        dan dat voer in de korf en en een takel met een doodvisje deraan als onderlijn. en vissen maar. simpel niet?
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • clairvoyant
          Moderator
          • 29-03-2006
          • 240
          • Eindhoven

          #5
          hmm, hier kan ik denk ik wel wat mee...
          alvast bedankt voor de reacties
          groeten,
          Peter

          ****Moderator NHSF ****

          Reageer

          • clairvoyant
            Moderator
            • 29-03-2006
            • 240
            • Eindhoven

            #6
            goed, dit topic nog eens naar boven gehaald, want ik wil het roofvissen nu toch echt wel eens gaan proberen... Als basis heb ik mn medium feederhengel met molentje, maar wat voor lijn kan ik het beste pakken, wat voor aas (shad / plug) wat voor onderlijn? kan iemand me hier mee helpen?

            alvast bedankt,
            groeten,
            Peter

            ****Moderator NHSF ****

            Reageer

            • ironny
              Moderator
              • 04-04-2006
              • 1377
              • Hamont

              #7
              het lijkt me persoonlijk dat een feeder wat te groot is om met een plug te vissen. als ik jou was zou ik gewoon met een 25/00 lijn vissen, stalen onderlijn met 1 of 2 dregjes eraan en een haring of voorntje als aas gebruiken.
              dan gewoon een goede plek opzoeken en m daar op de pieper zetten.
              Je zult wel je spoel wat verder open moeten zetten denk ik omdat de feeder natuurlijk niet is gemaakt om een dikke snoek naar boven te takelen dus moet je m meer uitputten.
              Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Een eigenschap van een feeder is de soepele top en een strakke body.
                Met die eigenschappen kun je redelijk goed langs de kant actief met een shad vissen.
                Inwerpen laten afzinken, optikken, laten afzinken enz. zo kun je een heel stuk water afvissen.

                Gebruik hiervoor geen nylonlijn - teveel rek - maar een gevlochten lijn 0.12 0.18 met een dun stalen onderlijntje.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • clairvoyant
                  Moderator
                  • 29-03-2006
                  • 240
                  • Eindhoven

                  #9
                  Douwe, waarom zit er teveel rek op nylon? is dit omdat dit niet werkt in combi met het optikken?
                  groeten,
                  Peter

                  ****Moderator NHSF ****

                  Reageer

                  • Kosmozz
                    Match en Feeder
                    • 25-07-2005
                    • 1959
                    • Hannut

                    #10
                    Je kunt een feeder prima gebruiken voor het snoeken. Vaak zijn feederhengels omgebouwde karperhengels en die zijn ook prima te gebruiken. Misschien wat meer uitkijken met de dunnen topjes. De actie zal verder niet geheel optimaal zijn, maar goed. Voor de korte afstand kun je prima met nylon vissen. Je moet wat harder aanslaan, maar als je goede scherpe haken hebt, mag dat geen probleem zijn.
                    Carpe Diem

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Kosmozz mijn feederhengels hebben toch echt een totaal andere actie dan mijn karperhengels en maar goed ook.

                      Waarom geen nylonlijnen heeft te maken met de rek op de lijn, je kunt een shad met een gevlochten lijn veel beter optikken, veel gevoeliger vissen bij de vaak voorzichtige aanbijtende snoekbaars, veel beter de haak zetten zeker bij een gevoelige top van een feeder een must.
                      redenen genoeg om geen nylonlijn te gebruiken lijkt mij.

                      Vertikalen is al een drama met nylonlijnen! laat staan horizontalen op afstand!
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Kosmozz
                        Match en Feeder
                        • 25-07-2005
                        • 1959
                        • Hannut

                        #12
                        Hoi Douwe, ik heb het niet over verticalen, maar over het "gewone" roofvissen, struinend langs de waterkant met pluggen.

                        Zware feeder hengels hebben vaak pittige een 3lb karperstok als basis, waarbij het topdeel wordt aangepast.
                        Carpe Diem

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #13
                          Met pluggen vissen met een feeder???????????????????????
                          Lijkt mij niet aangenaam vissen, hengel te lang, te stug in het onderste deel te soepel in de top.
                          Een beetje plug vouwt die top helemaal dubbel, weg actie in de plug.

                          3 lbs karperhengels tsja wat moet je er mee, soms heeft het zin op grote stromende rivieren het is meer een modeverschijnsel die vrijwel altijd zinloos is.
                          Je maakt de karper helemaal kapot met de kracht die je er op kunt zetten.
                          Met feedervissen is het een andere zaak, zware korven wegzetten enz. voor de vis hoeft het niet die komen ook helemaal niet aan de kracht toe van een karper.

                          Het vertikalen gaf ik aan als motivatie om GEEN nylon te gebruiken maar een gevlochten lijn.
                          Dus als antwoord op Peter.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • stuf
                            Newbie
                            • 08-02-2007
                            • 26

                            #14
                            hey ik zal me even voorstellen ik ben stef jansens en ben 15 jaar ik ben nieuw op het forum hier.
                            en ik denk dat snoeken en een feeder heel goed te combineren is met doodaas je kunt bijvoorbeeld de feeder vullen met wat pellets en maden zodat hij veel witvis lokt krijgt de snoek honger dan zal hij de witvis op komen zoeken (bij jouw feeder dus) en dan zal hij ten alle tijden het zwakste visje pakken en wat is er zwakker dan zo'n dood visje?
                            juist! succes ermee
                            het zal mij aan m'n reet roesten wie je broer is! er wordt hier niet meer over het water gelopen

                            Reageer

                            • Sido
                              Sportvisser
                              • 06-09-2005
                              • 801
                              • dorpje aan franekervaart

                              #15
                              welkom

                              slim bedacht!
                              Sido
                              ____
                              HSV: De Deinende Dobber

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎