dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    #46
    ik denk dat ik t maar ga proberen met een dremel

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #47
      Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
      die heb ik gezien ronald dat zou een goeie wezen dus?
      ga dat is even in de gaten houden,ik heb geen haast.

      word een winter hobby voor me
      Beslist een goeie keus voor de dobberbouw. Koop er dan wel een los boorkopje bij dat je als vast tegencenter kan gebruiken. Hierin kun je de boortjes (0,5 tot 1,5mm) klemmen die een mooi centrisch gaatje maken voor je boven-of onderantenne.
      Dit boorkopje met het boortje staat dus stil terwijl het balsa of kunststof er met zo'n 3000 toeren overheen schuift. Het boortje zoekt door de snelheid van het materiaal dus zelf het center op (net als de pickupnaald van vroeger) en je krijgt hierdoor hele mooie zuivere drijflichaampjes.

      De Dremel is ook goed te gebruiken mits je de antennes van te voren goed kunt centreren. Kwestie van zuivere malletjes (laten) maken.

      Jeroen; Je hebt die porienvuller van Model Engineering gekocht in Zwolle bij Quartel modelbouw?! Prima spul.
      Twee laagjes kort na elkaar (20 minuten) inborstelen met een penseel. Daarna een dagje laten uitharden en napolijsten met een schuurpapiertje korrel; 600.
      Met witte ecoline of zwarte oostindische inkt kun je de pen daarna beschrijven (Draagvermogen) waarna je hem kunt aflakken. Omdat de inkt op waterbasis is, zal deze niet oplossen in de toplaag!
      Wanneer je matchpennen maakt van balsa kun je voor 't aflakken een wikkeling van bindgaren onder aan 't drijflichaam aanbrengen. Hiermee verstevig je het drijflichaam zodat deze beter bestand is tegen een slag van je connector of voorbij vliegend lood.
      Een behoud voor je favoriete pennen.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        #48
        heb nog geen goede drijflichamen gemaakt, dus ben nog niet bezig geweestmet de porienvuller. maar in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal es kijken of ik morgen wat mooiere lichaampjes kan maken.
        komt het bindgaren gewoon van het vliegbinden? ik heb nl. ook bindgaren voor hengels, dat spul waarmee de ogen worden gemonteerd. dit is iets dikker dan vliegbindgaren.

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #49
          Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
          komt het bindgaren gewoon van het vliegbinden? ik heb nl. ook bindgaren voor hengels, dat spul waarmee de ogen worden gemonteerd. dit is iets dikker dan vliegbindgaren.
          Juist! Ik gebruik voor de matchpennen zwart wikkelgaren van Guidebrod waarmee je ook ogen op je werphengel kunt vastzetten. Het dunnere garen dat voor de vliegvisserij wordt gebruikt, is nuttig om een pauwenveer of riet mee te versterken. Wanneer je het draad via een bobinholder (vliegbindgereedschap) gebruikt krijg je mooi gelijkmatig gelegde wikkelingen.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #50
            had ik al gekocht bij Vos

            doe je bij het wikkelen de seconde lijm over de gehele wikkeling, of alleen aan het einde?
            Aangepast door jeroenk; 16-09-2006, 17:04.

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #51
              Ik ben niet zuinig met secondenlijm dus gaat 't bij mij over de hele wikkeling. Hiermee krijg je meteen een mooie gelijkmatige ' fundering' voor het aflakken.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Het klopt dat ze dit type niet meer maken. Er zijn echter bij VDH in Utrecht nog wel Unimat 4tjes te koop. Kijk maar ff op;
                http://www.vdhbv.nl/
                is dit een gewone winkel trouwens of groothandel.

                ohja heb ik nog een vraag die aandrijving is dat nou met een holle as of niet,ja toch dat je die staven balsa er zo doorheen schuift.

                ik ben haast niet meer te houwen joh ik heb nog vakantie ik denk dat ik er gelijk maar achteraan trek

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  #53
                  ik ben eigenlijk nog op zoek naar gewichtjes, die een binnen0 diameter van 2.5mm hebben. ben nl bezig met olivettiloodjes dit wil niet echt super.
                  het mooiste was een soort van buis die op maat te zagen is.

                  het systeem wat ik nu gebruik zijn losse oogjes, die ik op een messing staaf wikkel.
                  ronald zal het systeem wel kennen, heb het nl ook op een van zijn dobbers gezien.

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                    is dit een gewone winkel trouwens of groothandel.

                    ohja heb ik nog een vraag die aandrijving is dat nou met een holle as of niet,ja toch dat je die staven balsa er zo doorheen schuift.
                    VDH is in wezen een postorderbedrijf. Ze hebben echter ook een toonzaal waaraan je een bezoek kunt brengen om de producten te bekijken (Zit in Utrecht-Noord)

                    De Unimat 3/4 heeft een holle as waar je tot 10mm kunt doorvoeren. Voor dikkere pennen maak ik de balsa eerst op lengte en klem dit in de klauwplaat. (Bij dikkere pennen heb je dus ongeveer 2 cm verlies aan balsa = het deel dat in de klauwplaat klemt.)
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                      VDH is in wezen een postorderbedrijf. Ze hebben echter ook een toonzaal waaraan je een bezoek kunt brengen om de producten te bekijken (Zit in Utrecht-Noord)

                      De Unimat 3/4 heeft een holle as waar je tot 10mm kunt doorvoeren. Voor dikkere pennen maak ik de balsa eerst op lengte en klem dit in de klauwplaat. (Bij dikkere pennen heb je dus ongeveer 2 cm verlies aan balsa = het deel dat in de klauwplaat klemt.)
                      ik had er nu een zien staan met een doorvoer as van 20mm zeg jij van dat is makellijker ,mooier ,zinloos .
                      ik dacht er mogelijk nog wat ander draaiwerk op te doen dan zoals asjes en steuntjes en allerhande rommel wat je verder nog gebruikt voor je vis uitrusting.
                      alluminium lassen kan ik hier thuis ook al dus ik hoef steeds minder de deur uit om iets te laten maken.

                      kijk jij eens ronald wat je van deze vind http://www.cenr-engineering.nl/
                      of dit voor de dobberbouw ook te gebruiken is.

                      ik wil 1 van die rode dan ik heb niet echt een voorkeur

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #56
                        Deze draaibank lijkt me wel wat grof en groot voor de dobberbouw! Ik heb natuurlijk alleen maar ervaring met m'n eigen bankje maar deze bank op de site lijkt me voor fijne wedstrijdpennen te groot.
                        Hij zal wel goed geschikt zijn voor de andere reden waarom jij een draaibank wilt hebben; onderdelen (steuntjes/asjes) draaien.
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #57
                          dit lijkt mij ook wel een mooi dingetje

                          Reageer

                          • spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

                            #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                            Deze draaibank lijkt me wel wat grof en groot voor de dobberbouw! Ik heb natuurlijk alleen maar ervaring met m'n eigen bankje maar deze bank op de site lijkt me voor fijne wedstrijdpennen te groot.
                            Hij zal wel goed geschikt zijn voor de andere reden waarom jij een draaibank wilt hebben; onderdelen (steuntjes/asjes) draaien.
                            thanks,ik speur rustig verder.

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                              dit lijkt mij ook wel een mooi dingetje
                              http://www.kruis.nl/artikelen/727020.html
                              Is inderdaad een mooi apparaat om miniatuur houten onderdelen mee te maken. Het is echter bij zo'n houtdraaibankje vaak de bedoeling dat het hout wordt geklemd tussen meeneemplaatjes. Dit zijn platte schijfjes met puntjes erop die in het hout drukken. Voor balsa is dit niet geschikt omdat het te zacht is. Bovendien krijg je met dit draaibankje geen centraal kanaaltje door je drijflichaam. Je kunt er alleen massieve houten onderdelen mee maken.

                              Wanneer je dit draaibankje wilt aanschaffen, zul je wel een aantal aanpassingen moeten (laten) doen.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                #60
                                Misschien een beetje last minute;

                                Woensdagmiddag a.s. geef ik een dobberbouwdemonstratie bij Vos hengelsport in Almelo.

                                Gijs Nederhof van wedstrijdvissen.nl bezoek diverse hengelsportzaken in Nederland waar hij daarna dan een artikeltje over schrijft voor z'n site.
                                Mij is gevraagd om dit bezoek op te luisteren met een demo.
                                Ik besef dat 't wat kortdag is, maar heb je tijd en zin, kom dan langs!
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎