dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    Sarkandariet

    Moi,

    Mooi stevig riet zonder knopen zoals je wel bij andere rietsoorten en bamboe tegen komt. "Saccharum Spontaenum" is de latijnse naam. Schijnt familie van de suikerriet te zijn.
    Ik heb ook veel moeten Googelen maar uiteindelijk heb ik 't via een droogbloemenhandel uit India kunnen bestellen. Ik heb er nog een duizend sticks van liggen in diverse diameters. Daar kan ik wel wat van missen.

    Helaas hebben we nog geen vraag en aanbod rubriek. Kan 't ook via deze topic?
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      nou ronald hoe lang zijn dan die sticks en wat zou dat gaan kosten voor pak hem beet 100 stuks.

      ja dobbermaterialen kun je idd beter samen kopen ik was op die oogjes ook weer dood gelopen,ga ze voorlopig wel zelf maken.

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        Oorspronkelijk geplaatst door Roha
        Helaas hebben we nog geen vraag en aanbod rubriek. Kan 't ook via deze topic?
        wat mij betreft wel
        als de details maar geregeld worden via PB (anders raken we te ver off-topic)

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          Van Eik dobbers failliet??

          Op onderstaande link las ik één en ander;
          Curatoren.nl heeft de meest uitgebreide informatie over faillissementen. Dien uw vordering in, download openbare verslagen, bericht de curator of bewindvoerder. Maar ook informatie over doorstarts en boedelverkopen. Crediteuren, aandeelhouders, werknemers, en overige belanghebbenden vinden hier de stand van zaken in een faillissement.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            @ronald: kun je na het lakken met porienvuller de dobbers al uitpeilen?
            ik heb dat nl. vandaag geprobeert, ik heb alleen het probleem dat de inkt door de naden loopt, en de letters dus "uitlekken"

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
              @ronald: kun je na het lakken met porienvuller de dobbers al uitpeilen?
              ik heb dat nl. vandaag geprobeert, ik heb alleen het probleem dat de inkt door de naden loopt, en de letters dus "uitlekken"
              Ja; nadat je de porienvuller hebt aangebracht is de pen waterdicht en kan dus geen water meer zuigen. Er zit dan een soort van plastic coating op je pen en uitloden vormt dus geen probleem.

              Uitlopende letters ontstaan meestal doordat je teveel porienvuller wegslijpt waardoor het balsa weer bloot komt te liggen. Als je op zo'n plekje schrijft, trekt de inkt in het hout en loopt 't uit. Het is ook mogelijk dat je pen niet goed is opgedroogd na het uitpeilen. Op zo'n vochtig oppervlak is het vrijwel zeker dat je letters uitlopen.
              (Vergeet niet dat de inkt op waterbasis is en dus oplost/uitloopt in water.)
              Tenslotte moet je voorzichtig zijn tijdens 't schrijven. De scherpe punt van de kroontjespen drukt n.l. makkelijk door de coating waardoor er inkt in het hout kan terechtkomen.
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

                ik denk dat ik teveel geschuurt heb, eerst bracht ik twee lagen aan. en daarna schuur ik het bij. maar nu heb ik tussen de twee lagen in geschuurt, voor mijn gevoel is het nu veel gladder.

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  Bij matchpennen breng ik meestal drie laagjes achter elkaar aan. Na een dagje drogen polijst ik de pen met een 600 schuurpapiertje.
                  Tussentijds schuren doe ik alleen als er blaasjes optreden. Deze luchtbelletjes schuur ik weg waarna ik weer een laagje porienvuller aanbreng. Zo ontstaat bij mij 't mooiste resultaat.
                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • jeroenk
                    zolang er geen ijs ligt..
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

                    ok bedankt,

                    het zou misshien ook nog kunnen dat het balsa iets te grove structuur heeft, het heeft nl ook veel nerven.
                    overigens valt mij op dat de dikkere staven dit niet hebben.

                    Reageer

                    • Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

                      Geschikte balsa

                      Hoi,

                      Het leek me beter om in deze topic te reageren op de uitspraak;

                      Origineel gepost door Roha
                      Hooguit een voorraadje mooie balsa uit hun inboedel zou mij wel passen want daar is moeilijk aan te komen.

                      Het is namenlijk absoluut niet zo dat alle balsa geschikt is voor de dobberbouw.
                      Deze houtsoort komt van de tropische balsaboom die in centraal Amerika wordt gekweekt. In zo'n boom zitten harde en zachte stukken. Deze kom je dus ook tegen in de stokken die je in de modelbouwzaak kunt kopen.
                      Het mooiste hout voor de dobberbouw is dermate egaal zacht dat je er tussen duim en wijsvinger makkelijk een deukje in kunt maken zonder dat je harde nerven voelt. Dit zachte balsa is qua soortelijk gewicht lichter dan 't harde type waardoor je meer draagvermogen krijgt bij hetzelfde volume. Vooral bij wedstrijdpennetjes voor de vaste hengel is dit gegeven heel belangrijk.

                      In de modelbouwzaak zoek ik dus de zachte stokken uit. (Vaak is dat nog geen 10% van het totale aanbod.)
                      Omdat er dus alleen harde stokken achterblijven, denken winkeliers dat ze voldoende balsa op voorraad hebben en weigeren ze vaak een extra bestelling te doen. Er zit dus niets anders op dan her en der te shoppen.

                      Met Odul had ik het ook over het probleem van kwalitatief goeie balsa.
                      Hij merkte op dat er meer dobberbouwers onder hengelsporters moeten zijn omdat vaak direct na een nieuwe levering balsa aan de modelbouwzaak deze al weer uitgezocht bleek door anderen.

                      Voor de verwerking van dit hout in matchpennen kun je wel de hardere types nemen. De verhouding; volume/draagvermogen is hierbij minder van toepassing dan bij vaste stok-pennen. Omdat er grotere krachten op een matchpen komen is zelfs het hardere balsa beter te gebruiken.

                      (Zo; wat een verhaal! Nu de anderen weer...)
                      Groet'n,

                      Ronald


                      ><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        ja das zeker waar dat zij die gozer hier in die hobby zaak ook al dat hij zeker 10 dobberbouwers als klant had ,ik vind het best veel voor zo'n gehucht nouja den briel stadje.

                        daarom had ik maar eens geprobeerd wat te bestellen in de hoop de ze het ook bestellen moeten afijn ik zie wel wat ze leveren.

                        Reageer

                        • rickie
                          hoe kouder hoe beter
                          • 18-11-2005
                          • 2377
                          • Oldebroek

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                          Voor de verwerking van dit hout in matchpennen kun je wel de hardere types nemen. De verhouding; volume/draagvermogen is hierbij minder van toepassing dan bij vaste stok-pennen. Omdat er grotere krachten op een matchpen komen is zelfs het hardere balsa beter te gebruiken.
                          hoe groter een volume bij een bepaald draagvermogen, hoe stabieler de pen....lijkt me? Dus in dat opzicht zal een hoger soortelijk gewicht bij een hetzelfde draagvermogen als een lager soortelijk gewicht zorgen voor een betere stabiliteit. Het werpt daarentegen wel minder scherp.

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                            hoe groter een volume bij een bepaald draagvermogen, hoe stabieler de pen....lijkt me? Dus in dat opzicht zal een hoger soortelijk gewicht bij een hetzelfde draagvermogen als een lager soortelijk gewicht zorgen voor een betere stabiliteit.
                            Als jouw stelling volledig juist zou zijn, viste heel Nederland met boeien van dobbers. (Hoe groter, des te stabieler, toch?!)
                            Een oceaantanker ligt inderdaad rustiger in 't water dan een roeibootje

                            maar er is echter een ander aspect waar je rekening mee moet houden; De gevoeligheid van een pen.

                            Een groot volume/oppervlak is moeilijker te bewegen in water dan een kleine.
                            (Met een ijzerdraadje roer je makkelijker/sneller dan met een bezemsteel.)

                            Wedstrijdvissers willen daarom graag dobbers met een zo klein mogelijk volume en een zo groot mogelijk draagvermogen. Hierom werden vroeger dan ook pennetjes uit vliermerg gedraaid omdat dit een nóg lager soortelijk gewicht heeft dan balsa.
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3497
                              • Asten

                              Waarm gebruikt men nu geen vliermerg meer dan ?
                              Groeten

                              Frank

                              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                Hoi Frank,

                                Wellicht zijn er nog pennenbouwers die vliermerg gebruiken. Het is echter moeilijker te bewerken dan balsa omdat 't veel zachter is. De kwetsbaarheid is daardoor ook groter.
                                Eén methode was/is om de scheuten een nacht in de diepvries te leggen en hard bevroren te bewerken in de draaibank.

                                Het is al meer dan 15 jaar geleden dat ik mijn laatste vliermergpennen heb gemaakt. Dat was de tijd dat ik Rohacell nog niet kende. Wanneer je echter van "natural look" houdt en, vanwege de kwetsbaarheid, zuinig bent op je pennen is een serie van deze dobbertjes beslist een mooie aanvulling op je verzameling!
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎