dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    roha cel is dat in eigen beheer gemaakt
    hoe kom ik daar aan Ronald

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
      roha cel is dat in eigen beheer gemaakt
      hoe kom ik daar aan Ronald
      Toevallig hè?! (whats in a name)

      Wanneer je Rohacell intoets bij 'Google' kom je er al snel achter wat het is en waarvoor het wordt gebruikt. Het is in feite een hardschuim kunststof die wordt verwerkt in lucht- en ruimtevaartprodukten.
      In Hengelo (ov) gebruikt het bedrijf Thales het voor de radarbouw. Hiervan kreeg ik jarenlang via een medewerker afvalstukken voor de dobberbouw.
      Het is veel steviger/duurzamer dan balsa, tot 20% lichter dan balsa (qua soortelijk gewicht) en uit zichzelf waterdicht. (gesloten poriën). Het is ook nog eens bestand tegen allerlei chemicaliën waardoor het niet wegsmelt tijdens 't lakken.
      Ideaal materiaal dus om dobbers van te maken.
      Ik gebruik balsa alleen nog voor slanke, dunne pennen omdat de lengte-nerf meer stevigheid biedt. Voor dikkere, korte modellen gebruik ik vrijwel uitsluitend Rohacell

      Vorig jaar heb ik samen met Odul rechtstreeks van de fabriek (Röhm) een voorraadje op de kop getikt. (Samen kom je verder! )
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • jeroenk
        zolang er geen ijs ligt..
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

        Oorspronkelijk geplaatst door Roha
        Hoi Frank,

        Wellicht zijn er nog pennenbouwers die vliermerg gebruiken. Het is echter moeilijker te bewerken dan balsa omdat 't veel zachter is. De kwetsbaarheid is daardoor ook groter.
        ik ken het materiaal wel, het is super zacht. hier tegenover staat ook zon struik. de kern een beetje pulp-achtig. ik zou er niet mee kunnen vissen.
        voor zover ik weet gebruiken een paar oudere mannen uit elburg het nog. (heb ik iemand horen zeggen, zelf dus nooit gezien )

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          uit betrouwbare bron weet ik dat het door de echt oudere onder ons ook werd gerookt hahahaha ja dat kan ook

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            IK moet er toch even op reageren,dat dobbers bouwen van vlier ligt mij na aan het hart Het is ook een materie die ontzettend leuk is om te doen ,maar niet eenvoudig Ik plukte de jaarscheuten van de vlier meestal een jaar van te voren liet ze een seizoen over in de kast liggen En dan ging ik van start Het enorme voordeel van de vlier is het sg, het weegt 4xminder dan balsa Dus voor het zelfde lood veel minder volume En dat is voor de stuks visserij een heel groot voordeel Maar het fabriceren van die pennetjes is niet zo gemakkelijk Als je een beetje beverige handen hebt moet je er ook niet aan beginnen Maar het is wel te doen Die van dat invriezen kende ik niet Ik legde ze op een warmhout plaatje ,en dan voorzichtig rollen Dat ging eigenlijk prima zodat ik niet naar andere opties heb gezocht En ik had het er zo druk mee ,dat ik geen tijd had om er over na tedenken Het was niet aan te draaien ,dat is ook een van de redene geweest om er toen mee te stoppen Maar voor mezelf heb ik nog een heel serie in m,n viskist En ze vissen nog steeds geweldig En dan ik heb ze ,en verder niemand anders ,dat vind ik ook wel weer leuk Als spuiliefhebber klaar is met zijn spullen wil ik aan hem vragen of ik er nog een klusje mag draaien Dat lijkt me ontzettend leuk Ik heb de vlier in ieder geval al klaar staan Het zal mij benieuwen


            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • jeroenk
              zolang er geen ijs ligt..
              • 27-12-2005
              • 1490
              • Oldebroek

              Als je een beetje beverige handen hebt
              en dat heb ik dus (ofnie rickie)
              ik denk dat ik toch maar es ff de vlierstruik aan de overkant ga killen
              misschien toch een keer het proberen waard.

              ff een vraagje: wat is een warmhout plaatje?

              owja om ff terug te komen op balsa: ben zojuist ff bij quartel zwolle geweest. had net een nieuwe serie ingekocht. gelijk ff de mooiste eruit gezocht.

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                sjonge jonge ja de jeugd hé
                dat is een electrisch warmhoudplaatje ,ja die dingen zie je niet veel meer.
                ja wacht effe onder sommige fondupannen heb je ook.

                Reageer

                • jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

                  tja k las het verkeerd, er staat toch warmhout plaatje?
                  maar dan snap k t nog niet helemaal, als je het daarmee warmstookt kun je ze "kneden" ofzo?

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    op het het elektrische plaatje waar je iets op warm kan houden ,rol ik de vliermerg onder m,n vlakke hand heen en weer Door deze handeling verdicht je structuur van de vliermrg ,en verdamp je het nog aanwezige vocht maar het belangrijkste is toch dat de vlier wat stijver word ,waardoor je hem beter kan afdraaien En let op we hebben het over de jaarscheuten Als je de goeie hebt kun je ze zo uitpellen En wel de mooie dikke pakken Je hebt ook van die miezerige scheuten ,laat die maar zitten Als het blad van de boom is vind je ze gemakkelijk Ik hoor het nog wel

                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      te laat jeroen heeft de struik al gerooid

                      Reageer

                      • janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

                        Ja,jeroen wacht niet zolang maar het is nog vroeg genoeg En vlier struiken daar barst het van Maar je je kan het maar in huis hebben

                        Groeten van Jan de visser

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          Een mooie plek waar veel vlierstruiken staan is aan het Zwarte Water bij Zwolle. Bij een van de kolken (Westerveld) is een oude vuilstortplaats direct aan het water. Op de helling zocht ik altijd m'n vliermerg. Mooie dikke jaarscheuten tot 15mm diameter.

                          (Tjonge; nostalgie in de dobberbouw!)
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • rickie
                            hoe kouder hoe beter
                            • 18-11-2005
                            • 2377
                            • Oldebroek

                            is het niet fijner, om het vlier niet te pellen, maar zo te draaien, dat je nog net een stukje van het hout zelf meepakt voor je dobber. Dit lijkt me een stuk steviger namelijk....

                            Reageer

                            • jeroenk
                              zolang er geen ijs ligt..
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

                              nooit vlierhout in de hand gehad zeker rick? dit lijkt me namelijk niet makkelijk

                              ik heb de vlierstruiken hier nog niet gerooid, misschien vanmiddag ff doen
                              en de jaarscheuten zijn waarschijnlijk de lichtere scheuten?


                              ff heel wat anders, ik draai nu al het balsa met scheurpapier, zijn hier ook andere methodes voor? dat het met de dremel kan weet ik (gezien op jouw site ronald), maar in de WT las ik iets over beitels. het hout lijkt me hier veel te zacht voor, maar heeft iemand hier ervaring mee?

                              Reageer

                              • Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

                                Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                                is het niet fijner, om het vlier niet te pellen, maar zo te draaien, dat je nog net een stukje van het hout zelf meepakt voor je dobber. Dit lijkt me een stuk steviger namelijk....
                                Op zich een mooie gedachte; zo'n hard bastlaagje om het dikste deel van je drijflichaam. Vlierscheuten die drogen, laten echter los van de bast waardoor dit in de praktijk niet goed werkt.

                                Tips voor versteviging;

                                Op het dikste deel van je kale drijflichaam waar de lijn straks langsschuurt, een druppeltje secondenlijm in het hout/merg laten opzuigen. Hierdoor ontstaat een keihard plekje waardoor de lijn niet meer kan insnijden.
                                Verder kun je de pen gewoon met poriënvuller en lak afwerken. Vrijwel onzichtbaar!

                                Bij matchpennen breng ik soms een wikkeling met bindgaren onder aan het drijflichaam. Deze lak ik met de pen mee waardoor er een stevig laagje ontstaat dat voorkomt dat het lood op de lijn tijdens de worp deukjes in de pen slaat. Zo'n wikkeling staat nog ambachtelijk ook! Net als een wikkeling op je hengel.
                                Groet'n,

                                Ronald


                                ><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎