dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
    Hier nog een model voor langzaam stromend tot stromend water. Nu nog de verzwaarde matchpennen en dan perfectioneren. De range is van 0,1 tot 4 gram

    Groeten,
    PeBo.

    prachtig prachtig dat is strak lakken

    Reageer

    • edje51
      Komt net kijken
      • 20-11-2007
      • 67
      • Clinge

      Schitterende dobbers Pebo !!!

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        Ik wordt er helemaal een beetje verlegen van, maar toch hartelijk bank, he wat, dank bedoel ik.
        Groeten,
        PeBo
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • willie
          Sportvisser
          • 03-12-2005
          • 626
          • wijhe

          hele mooie dobbers PeBo

          gr wilfried

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            Verwisselbaar....

            Moi vrienden dobberbouwers,

            Voor jullie mannen die helemaal weg zijn van verwisselbare antennes heb ik een een systeem waarmee je een behoorlijke hoeveelheid aan verscheidene typen antennes en starlights (breekstaafjes) kunt plaatsen.

            Herschaalde kopie van IMG_5701.jpg

            In de getoonde pennen zijn van die witte starlightbusjes van Stonfo in 2,2mm ingebouwd.(te bestellen onder artikelnummer; 287 )
            Deze busjes zijn net mini plastic bekertjes waardoor de pen zonder antenne geen water kan opnemen.

            De lange antennes die in de pennen zijn aangebracht, kun je zelf maken door ingekleurde fiber op lengte te snijden en vast te lijmen in een ingeboorde 2,2mm antenne. Daar waar het plastic overgaat in glasfiber is een klein zwart biesje wel leuk als afwerking.
            Wil je de pen sneller maken, is het mogelijk om die korte dunnere 1,2mm plastic antennes met een verdikt voetje te gebruiken, of... voor groot aas de dikkere antenne/breekstaafje zelf.
            Kortom; pennen ideaal voor 24 uurs wedstrijden en legio hengeltechnieken.

            Terugkomend op een tip van Pebo;

            Wellicht is dit systeem ook handig om verwisselbare onderantennes te maken!! Gewoon zo'n potje onder in je pennen bouwen en de rvs of carbon vastlijmen in een stukje plastic antenne.

            Voor wie het iets lijkt, doe er wat mee.
            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

              Zien er echt super uit ronald, multifunctioneel om zo maar te zeggen. Blijfven die busjes goed stevig bij het vaak verwisselen van antenne`s?.

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                die busjes die werken inderdaad super ronald ,ik had er pas een hele serie van gedraaid met die busjes erin prachtige pennen geworden.

                goeie tip

                Reageer

                • PeBo
                  Hengelaar
                  • 29-09-2007
                  • 2636
                  • Oosterhout

                  Ronald,
                  Ze worden steeds mooier. Wat een mooie pen en wat een perfect idee. Ik vindt ze geweldig. Hier kan geen fabrikant tegenop, althans niet als hij het zelf moet verzinnen. Overigens staat bij mij de verwisselbare onderantenne in de ijskast. Ik ben nu een idee aan het uitwerken voor matchpennen. Als het me lukt zet ik het natuurlijk op het forum zodat iedereen er wat aan heeft.
                  Groeten,
                  PeBo
                  ]Member of the Easterwood dreamteam.
                  Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                  Groeten,
                  PeBo.

                  Reageer

                  • rickie
                    hoe kouder hoe beter
                    • 18-11-2005
                    • 2377
                    • Oldebroek

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Wellicht is dit systeem ook handig om verwisselbare onderantennes te maken!! Gewoon zo'n potje onder in je pennen bouwen en de rvs of carbon vastlijmen in een stukje plastic antenne.

                    Voor wie het iets lijkt, doe er wat mee.


                    vast een goede tip ja, voor liefhebbers van stalen rvs-onderantennes; als je antenne is verbogen, hoef je niet de hele dobber, maar alleen de antenne te vervangen. Ikzelf, vis echter 9 vd 10 keer met carbon, dus dan is het wat minder aantrekkelijk.

                    buiten dat om: prachtige pennen weer, n lust voor het oog!!!

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                      vast een goede tip ja, voor liefhebbers van stalen rvs-onderantennes; als je antenne is verbogen, hoef je niet de hele dobber, maar alleen de antenne te vervangen.

                      Ikzelf, vis echter 9 vd 10 keer met carbon, dus dan is het wat minder aantrekkelijk.
                      Rickie,
                      Waarom gebruik je zo graag carbon? Een van de redenen geef je al aan. Bij RVS is eenmaal buigen, gelijk aan de pen weggooien, want je krijgt hem nooit meer recht. Als je hem kan vervangen is dit probleem opgelost. Kies je dan voor de stabiliteit van RVS, dan is het geen risico meer dat je de antenne verbuigt. Wil je later de snelheid van carbon, dan wissel je gewoon en pas je uitloding van de dobber aan
                      Groeten,
                      PeBo.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • rickie
                        hoe kouder hoe beter
                        • 18-11-2005
                        • 2377
                        • Oldebroek

                        Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                        Rickie,
                        Waarom gebruik je zo graag carbon? Een van de redenen geef je al aan. Bij RVS is eenmaal buigen, gelijk aan de pen weggooien, want je krijgt hem nooit meer recht. Als je hem kan vervangen is dit probleem opgelost. Kies je dan voor de stabiliteit van RVS, dan is het geen risico meer dat je de antenne verbuigt. Wil je later de snelheid van carbon, dan wissel je gewoon en pas je uitloding van de dobber aan
                        Groeten,
                        PeBo.
                        de enige reden voor mij, is inderdaad het buigen. In stabiliteit merk ik onderling nagenoeg geen verschil, dus mijn keuze gaat veelal uit naar een carbonnen onderantenne.

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
                          Blijven die busjes goed stevig bij het vaak verwisselen van antenne`s?.
                          Zelf gebruik ik vrijwel alleen maar vaste antennes voor mijn vaste stok dobbers. Deze tip is voor de bouwers die graag een goed multi-functioneel verwisselbaar systeem wensen.
                          Het is me nog niet overkomen dat er antennes spontaan uit de busjes 'floepten'. Als je een antenne in zo'n busje klemt, heb je direct het gevoel dat deze stevig vast zit.
                          De busjes zelf zijn ook nog niet losgekomen uit de dobbers.
                          (Kwestie van goed verlijmen.)


                          Het mooie van deze busjes is ook dat je ze heel mooi strak in een holle antenne van Colmic kunt klemmen. Dit maakt het dus ook ideaal voor een verwisselbaar systeem voor matchpennen.
                          Je lijmt hierbij een 2,2mm antenne vast boven in de pauwenveer en klemt hierop de colmic antenne met het ingebouwde busje.
                          (Ook bij dit systeem heb ik nog geen antenne verloren!)
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

                            Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                            Ronald,
                            Ik ben nu een idee aan het uitwerken voor matchpennen. Als het me lukt zet ik het natuurlijk op het forum zodat iedereen er wat aan heeft.
                            Groeten,
                            PeBo
                            Hierbij enkele plaatjes van wat ik bedoel.


                            Herschaalde kopie van IMG_5702.jpgHerschaalde kopie van IMG_5706.jpg

                            Het zijn diezelfde starlightbusjes die ik in een holle colmic antenne van 3,5mm heb verlijmd.
                            (vaak hoeft dat lijmen niet eens omdat ze er vrij strak in passen.)

                            Zoals je ziet heb ik een gele 2,2mm antenne boven in de pauwenveer verlijmd die als houder gaat dienen voor de antenne met het ingebouwde busje.
                            Deze antenne klemt goed, ik heb er nog geen afgeworpen.
                            Ook kun je de Colmic antennes weer mooi verbouwen tot orgelpijpjes. Gewoon een stukje van de dichte bovenkant verwijderen en een gaatje onder in de antenne boren voor het doorlaten van het water (Vist nóg gevoeliger.)
                            Groet'n,

                            Ronald


                            ><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              Matchdobbers

                              Volgende poging van downloaden hopelijk meer sucsesvol.
                              Aangepast door PeBo; 27-05-2008, 22:29. Reden: Downloaden afbeeldingen mislukt
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              • PeBo
                                Hengelaar
                                • 29-09-2007
                                • 2636
                                • Oosterhout

                                Matchdobbers

                                Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                                Forumleden,
                                Hier mijn eerste matchdobbers. Het zijn nog prototypes, maar komen toch al aardig in de richting van het idee waar ik naartoe wil. De dobbers zijn verzwaarde pennen van 3 en 4 gram met vaste adapter en 7 verzwaarde dobbers in de range van 5 t/m 16 gram. Het is de bedoeling de verzwaarde dobbers van binnen zo te verzwaren dat er nog exact 4,7 gram lood aan de lijn komt. Op het moment wijkt dit soms nog max. paar tiende gram af maar de oplossing hiervoor heb ik al gevonden. De 3 losse adapters wegen resp. 1.7, 2,5 (verschil 1BB) en 3,3 (verschil resp. 2BB en 1BB) gram en zijn voorzien van dezelfde schroefdraad als de verzwaring in de dobber.
                                Het waarom: Schroeft men bv. de adapter van 1,7 gram aan de dobber dan vist men nog met 3 gram aan de lijn. Wil men lichter vissen, dan wordt een ander adapter in de dobber gedraaid en naar behoefte een of twee BB loodjes van de lijn gehaald. Dus men kan vissen tot min 1,4 gram aan de lijn. Daarna kan men indien gewenst, nog loodjes direct onder de dobber bevestigen.
                                Vist men met een dobber van bv. 5 gram en het gaat erg hard waaien, dan kan men zonder problemen wisselen met de dobber van bv. 16 gram terwijl de hoeveelheid lood aan de lijn hetzelfde blijft, wat indien nodig op de eerder genoemde manier is aan te passen. Ik hoop dat ik enigszins duidelijk heb kunnen maken wat ik voor ogen heb. Vanaf morgen worden ze door een paar mensen getest op werpen, stabiliteit, zichtbaarheid enz.

                                Groeten,
                                PeBo.
                                Nieuwe poging
                                Attached Files
                                ]Member of the Easterwood dreamteam.
                                Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                                Groeten,
                                PeBo.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎